Argostoli

Griekenland, Simotata

Vrijdagmorgen eerst even bij het zgn Lighthouse een foto gemaakt, gisteravond waren we er al naar toe gelopen, 200 m van de camping, maar dan is het zo druk met mensen die naar de ondergaande zon komen kijken. Het is hèt bekende punt van Argostoli,de hoofdstad van het eiland. Argostoli ligt op een landtong in een diepe baai van het eiland, hier vandaan gaat er een veerboot naar de overkant naar Lixouri. De kleine vuurtoren, Fanari,uit de Engelse tijd is een klein rond gebouw in Dorische stijl.

Dan fietsen we naar de stad, het is nog heerlijk rustig, doen wat boodschappen en drinken een cappuccino op een terras. Het is een mooie stad met prachtige beplanting, palmbomen en oleanders. Veel kleurrijke gebouwen en mooie stijlvolle terrasjes.

In de winkelstraat staat het kerkje Agios Spiridon met een 18e eeuwse iconostase en muurschilderingen. Stukje verder ligt het zgn Torenklokplein, het is het oudste plein van de stad en de toren is na de aardbeving van 1953 herbouwd. In de Venetiaanse tijd heette het Piazza del Orologio. De sfeer op de Ionische eilanden doet zo wie zo Italiaans aan.
Even genoeg voor vanochtend, terug naar de camping en lekker zwemmen, het water is nog heerlijk "koel".

200 m naar de andere kant van de camping heb je het fenomeen van Katavothres, een bijzonder geologisch verschijnsel. Het zeewater wordt opgezogen in openingen in de rotsbodem. In 1963 deden een groep geologen een experiment met fluorescerende rode kleurstof die ze in de openingen gooiden. Restanten werden aangetroffen aan de oostkust bij Sami oa bij de bron van Karavomilos. Zo werd aangetoond dat het water 15 km door kalksteen formaties aflegde.

Vanmorgen weer op tijd op de fiets naar de stad. We fietsen over de mooie palmenkade waar de boten liggen, zowaar ook een Nederlandse zeilboot.
Stukje verder kom je bij de 900 m lange stenen Drepanos brug, een van de weinige constructies die de aardbeving van 1953 overleefd heeft.In 1813 nam toenmalige resident van de stad de Bosset het initiatief voor de aanleg van een houten brug. Er was veel weerstand tegen het project vanwege de hoge kosten en omdat bandietengroepen uit de aan de overkant liggende bergdorpen gemakkelijk de stad konden binnenkomen. Maar men was toch enthousiast en begon de Bosset met de fundamenten van een stenen brug.Er staat halverwege de brug een obelisk met inscriptie ter nagedachtenis aan de Bosset.

Bij het begin van de brug staat de historische herbouwde kerk de Panagia Sissiotissa, het mooiste kerkje van Argostoli. De iconostase is oorspronkelijk uit een kerkje uit Kastro en hier herbouwd. Er is destijds zoveel verwoest in 1953 vrijwel alles is nieuw gebouwd daarom ziet de stad er ook vrij modern en netjes uit.

Een cappuccino op een terrasje aan het water, pizza stukken bij de bakker gekocht voor de lunch. Meteen zwemmen om af te koelen, siësta, achter in de middag weer zwemmen en ‘s avonds op het terras van de camping hapje eten. Zo is het het beste uit te houden.
Groetjes Ina en Marinus

We zijn nog nooit in Griekenland geweest maar als ik de mooie foto's zie dan begint het wel te kriebelen.

FritsEllen 2021-07-10 20:28:51

Hoi Ina&Marinus, Informatief verslag weer. Heb je nog ambitie om in boekvorm reisbeschrijvingen te gaan maken? Dat moeten gezien de inhoudelijke info bestsellers worden. Leuke aanvulling op je AOW toch? 😂. Foto’s geven ook een goed beeld van GR, ook van de sfeer. En jullie vergeten het bewegen niet! Fietsen en zwemmen (= onbelast bewegen), als je niet naar chloor gaat ruiken is het een prima manier om spieren en gewrichten soepel te houden. Daarna smaakt een (alcoholische) versnapering altijd beter 😏. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de kwaliteit van de Griekse wijn, maar er zijn vast wel goede alternatieven. Een aantal weken Griekse ‘slobberwijn’ hoeft geen straf te zijn. Maximaal nog 6 weken en we komen ook die kant op. Hopelijk gooit Corona geen roet in het eten 🙄. Fijne tijd met elkaar!

Peter van Tol 2021-07-10 20:28:57

Ina wat weet je een hoop van Griekenland. We hebben en hele geschiedenis van Griekenland nu aan ons voorbij gegaan. De foto's zijn ook mooi We proberen alle verslagen te bewaren. En mooi naslag werk van je. Groetjes Cor en MYrna

Cor en Myrna 2021-07-10 20:46:56

Hi Marinus & Ina, Weer bijzondere dingen gezien en gedaan, dit deel van jullie reis. De vuurtoren, in Dorische stijl is best mooi om te zien.Wel apart dat er geen hekwerkje tussen de pilaren zit ( voor kinderen). Het ziet er allemaal schoon en netjes uit op de boulevard en in de straatjes. Leuke foto Ina van de visser, die op zijn bootje z'n visjes zit schoon te maken. De maaltijd die jullie op tafel hebt staan, ziet er smakelijk uit, wel heel veel voor twee personen. Fijn dat het weer redelijk mee doet. Dank je wel voor alle wetenswaardigheden ! Wij wensen jullie een prettige voortzetting van jullie verblijf op dit mooie eiland. Een oud collega van mij heeft er een jaar of vier gewoond Zij had daar een relatie met een Griek. Zij sprak altijd heel lovend over de eilandbewoners. Groetjes P&W.

Peter & Wilna. 2021-07-10 22:27:49

Wat een leuke vuurtoren en wat een supershot van jou daar! 🙋‍♀️🧿💙