Anagni.

Italië, Anagni

18-4 Als het ‘s avonds droog is maken we toch een wandeling naar het centro storico van Castel Gandolfo. Het dorpje ligt op een heuvel boven het Lago Albano en heeft een leuk klein oud centrum. In de hoofdstraat zijn het allemaal winkeltje en veel restaurantjes met de aankondiging Romeinse keuken. Ja we zitten tenslotte vlak bij Rome, hier is ook de zomerresidentie van de Paus. Ook weer een paleis met mooie tuin( te zien op internet) maar we slaan deze over even genoeg Palazzi gezien afgelopen tijd.

19-4 Vanmorgen niet weer naar het dorp gelopen, was best wel weer een klim, dat ga ik niet nog een keer doen. We rijden lans de noordkant om het meer met mooi uitzicht op Castel Gandolfo en het Paleis van de paus.
Daarna rijden we naar Anagni, hier is een kathedraal, gebouwd tussen 1072 en 1104, ook dit is een zomerresidentie van de pausen. Vier pausen zijn in het stadje geboren en gedurende de middeleeuwen fungeerde het zelfs even als pauselijke zetel, Citta dei Papi. We staan op de rustige CP (P4N) en moeten weer omhoog lopen😮‍💨 naar het oude centrum.

De kathedraal is een Romaanse kerk met een losse aparte toren. We kopen een kaartje voor crypte en museum. De crypte van de kathedraal, gewijd aan San Magno, patroonheilige van de stad, is een van de belangrijkste toeristische attracties van de stad, werd tegelijkertijd gebouwd met de bovenkerk. Via een aantal kamers met boeken, gewaden en kerkschatten kom je in het Oratorium van de heilige Thomas Becket en de crypte. De kerk zelf is als romaanse kerk vrij sober maar de crypte is mooi beschilderd met fresco’s. En je snapt het natuurlijk wel niet fotograferen, hier en daar een camera, dus even snel, snel.

Daarna lopen we een klein stukje het oude centrum in, smalle straatjes waar continue auto’s door heen rijden. Verder natuurlijk de kleine steegjes en binnenplaatsjes. Als we bij de camper terug zijn kunnen we buiten in het zonnetje een broodje eten. Dan betrekt het weer en achter in de middag hebben we af en toe een spat regen.

20-4 We gaan een ritje door de bergen maken, bij Fiuggi dalen we weer wat af en gaan naar het Lago di Canterno. Het is een prachtige omgeving we parkeren en maken een kleine wandeling langs het meer. Bij een restaurant met banken zien we bussen staan en er zijn veel schoolkinderen, van alle leeftijds groepen.

Er lopen ook groepen langs het meer, het lijkt wel of ze biologie onderwijs krijgen. Leraren lopen met geplastificeerde A4tjes met vogels(?) erop. Als we terug zijn besluiten we hier te blijven, prachtige plek met mooi uitzicht naar de bergen en het meertje. De bergen achter ons in de verte hebben nog volop sneeuw, op de kaart zie ik toppen van 2000 m hoogte. We zitten tot half 6 buiten in het zonnetje, wat lezen en gewoon luieren.

De kleine P is langs het doorgaande weggetje langs het meer, maar druk is het niet, zeker ‘s morgens niet. Op de parkeerplaats staat nog 1 camper, tegenover ons is een picknick gebied waar nu niemand is, hier en daar lopen of fietsen wat mensen. We vinden het rustig genoeg om te overnachten.
Groetjes Ina en Marinus.

Wauw zooo mooi daar, die vloer in de crypte geweldig. Wil ik ook wel in huis 😊. Jij kan trouwens ook prachtige foto's maken, stiekem of niet, ze zijn stuk voor stuk schitterend 😍. Heerlijk rustig plekje weer gevonden ❤️. Geniet er maar lekker van, groetjes.

Karin 2023-04-20 19:29:27

Er valt weer heel wat te genieten!En inderdaad zijn de "stiekeme"foto's erg mooi! En wat hebben jullie een mooi plekje gevonden om te overnachten. Zie iedere keer weer een ander beeld van Italie.Ruim 50jaar geleden bezocht ik ook het Lago di Braciano,Tivoli en Castel Gandolfo en het was er toen ook al druk wat dat betreft is er niets veranderd.!Goede reis verder en veel plezier!Gegroet

Marianne 2023-04-21 10:05:58

Ik volg je nu al jaren, maar deze reis is wel een toppertje. Wat de foto's betreft ben ik het helemaal eens met Karin: prachtig! Ik krijg zin om al dat moois ook met eigen ogen te zien! Veel plezier verder en leuk dat je zoveel schrijft, maar het is geen werk, he?! Genieten maar weer!

Wietske 2023-04-21 11:07:38

Wat een genot om het verslag te lezen! Kijk er iedere keer weer naar uit. Wij zijn net terug uit Toscane, heerlijk om weer thuis te zijn. Maar toch………. Bekruipt mij het gevoel, ik wil weer. Marinus en Ina geniet van deze mooie reis en veel plezier. O ja, Ina de foto’s zijn altijd geweldig. Lieve groet uit Groningen, Pieter en Berta.

Berta Smilda 2023-04-21 16:24:42

Best een aardig straatbeeld is er op jouw foto af te lezen van Castel Gandolfo. Wonderlijk dat er zoveel pausen werden geboren in dat stadje, ja natuurlijk het was in het verleden. De kerk is inderdaad wat sober, maar ziet er toch beter uit dan de kerken die ik ooit op Sardinië bezocht. Dat was echt het toppunt van soberheid. heel mooi vind ik ook de vloermozaïken in deze kerk van Anagnie !! Zo ook de foto van de weg met de twee bloeiende bomen. Wij wensen jullie een prettig vervolg van jullie avontuur. Groet van P & W

Peter K 2023-04-21 16:43:23

✔️ Wat een variatie! Sprookjesachtig af en toe

Louise 2023-04-23 15:16:13

Wat een belevenis ook weer deze reis. Ik geniet iedere keer van jullie verhalen en de prachtige foto's. En dan ook die mooie blauwe lucht. Daar kunnen wij alleen nog maar van dromen. Geniet lekker.