Pafos

Cyprus, Pafos

Na het ontbijt gaan we eerst naar de Lidl voor wat boodschappen. Ik loop met het karretje meteen naar binnen maar dat is de bedoeling niet. Er zit een man op een stoel en die leest de QR code met een apparaat.
Na de boodschappen gaan we naar de koningsgraven/Tombs of the kings. Niet dat hier koningen begraven lagen op deze necropolis, dit was een begraafplaats voor de elite.

Even een bui afwachten op de parkeerplaats, vannacht heeft het ook flink geregend, overal liggen behoorlijke plassen.
Het is een mooie plek met een aantal grafcomplexen waar je naar binnen kunt, via lange trappen naar beneden. Veel grafnissen, soms met Dorische zuilen rond een middenplaats. Een grafgebruik was bv op de verjaardag van de dode hield men er een ceremonieel maal en legde de restjes bij het graf van de overlede neer.

Ik loop niet alle trappen af, niet overal zijn die gemakkelijk voor mij, opletten dus. Beneden zijn veel plassen, stap hink sprong. We laten ons niet zo gauw afschrikken. Het is gelukkig niet druk, een leuke plek om rond te wandelen ingeklemd tussen Kato(oud) Pafos en Chlorakas. Daar tussen ligt op een plateau de bovenstad Ktima.

Het is maar een klein stuk nu naar het Archeologische park bij de haven. We rijden verkeerd en komen in de bovenstad terecht. Chaotisch druk natuurlijk, het duurt dus even voordat we weer beneden bij de kust zijn.
Op de P in de auto wat gegeten(koffiebroodje van de Lidl) en gedronken. Even een bui afwachten, regen, hagel en onweer en harde wind.

Daarna een wandeling door het park met als hoogte punten de mozaïekvloeren ontdekt in 1962 toen een boer bij het ploegen wat gekleurde steentjes vond. De huizen zijn uit de 3e-5e eeuw N.C. Mooi maar we hebben toch mooiere, leukere locaties gezien in bv Piazza Armerina/Sicilie en in Thracie in noord Griekenland.
Een paar mooie punten zijn het huis van Aion,van Dionysos. Dit laatste is helemaal overdekt en heeft 31 kamers/vloeren waar mozaïeken liggen met veel voorstellingen uit de mythologie. De geometrische motieven zijn van kleine steentjes maar de voorstellingen zijn van nog veel kleiner, slechts een paar millimeter.

Dan is bij de vuurtoren, deze is uit de Britse tijd, het Odeon, het kleine theater. Hier kijk je uit over het Forum/de Agora , het centrum van de stad hier gebeurde het allemaal en was het publieke leven.
Pafos was in de oudheid de hoofdstad van het eiland, gesticht door een held uit de Trojaanse oorlog.

Dan is er nog het kasteel Saranda Kolones uit 1192, gebouwd door een Fransman toen Cyprus bij het Frankisch koninkrijk kwam. Het hele terrein doet wat saaier aan dan dat van de koningsgraven omdat het vrijwel vlak is.

We gaan tot slot nog even naar het Middeleeuwse fort/Kastro bij de haven waar ook een zeemeermin op een rots over de haven uitkijkt. Hiervandaan loopt een wandelpad langs de kust naar de koningsgraven.Vanaf het Kastro loopt langs de baai een boulevard met de nodige winkels en eet en drinkgelegenheden. Maar het is vrij stil natuurlijk niet erg uitnodigend om ergens binnen te zitten. We gaan terug naar ons appartement dat goed ingericht is met een prima bank en ontbijttafel. 4 uur zijn we weer terug ,lekker even uitrusten en met de benen op tafel met een eigen gemaakte koffie met wat lekkers erbij.

En maar weer voor morgen een route uitstippelen en in de navigatie zetten. Zonder navigatie is het hier niet te doen, vooral de drukke bovenstad, opletten je verwacht de auto’s vaak van de verkeerde kant, het moet nog allemaal wennen.
Volgens de voorspellingen wordt het iets beter weer. Toch een prima dag gehad vinden we, hebben kunnen doen wat we wilden, ondanks af en toe wat regen.
Groetjes Ina en Marinus

Wat een hoop historie. Mooie mozaïekvloeren en prachtige dreigende luchten.

De.Vlietjes.op.reis 2021-12-20 21:07:02

Mooie foto’s,het is alsof ik die van mij zie 25 jaar geleden.Alleen heel ander weer!Het zwembad is nog net zo,hier hebben onze kinderen nog de macarena(toen in de mode)in een groepje gedanst!En wat een water in de koningsgraven!Kan me voorstellen dat je niet al die trappen bent afgegaan.En links rijden is echt wennen.Veel plezier nog en beter weer ook!Groet

Marianne 2021-12-20 21:53:01

Ziet er prima uit allemaal, alleen dat slechte weer. Hier vriest het ook, maar op Cyprus had ik toch iets beter weer verwacht, zeker met zo'n zwembad. Wat geweldig al die overblijfselen uit de oudheid. Geniet verder en we horen/zien wel verder. Groetjes uit ons koude kikkerland.

Adrie en Arthur 2021-12-21 09:33:20

Wat een prachtige foto's als aanvulling op jullie verhaal. Jammer van het weer dat iets minder is. Jammer dat je van jullie navigatie gebruik moeten maken, want daardoor zie je in ieder geval als chauffeur toch wat minder. Wij hebben op dit moment de vorst in het land, -4 oC. Van gladde wegen hebben jullie zolang je relatief laag blijft geen last denk ik. Jullie vermaken je nog wel even in de oude steenhopen met prachtige mozaïek vloeren. Heb het goed samen en niet vallen svp. Groetjes van P&W.