Noorbeek

Nederland, Noorbeek

22-12 We staan op camping Grensheuvel bij Noorbeek, gisteren gereserveerd/ingechecked het is nl een camping zonder receptie.
Prima geregeld, je kunt je ook aanmelden bij de zuil in de recreatie ruimte.

Vannacht heeft het weer behoorlijk geregend maar nu is het droog, we lopen ‘s middags naar Noorbeek, voor het dorp ligt de St Brigidabron.
Hier ontspringt het beekje de Noor. In 1643 roepen de dorpelingen de hulp in van een kluizenares ivm een besmettelijke veeziekte. Na verdwijning hiervan beloven zij ieder jaar een den te planten naast de St.Brigida kapel. Op de 2e zaterdag na Pasen wordt dit nog steeds uitgebreid gevierd en wordt de oude den verwijderd en wordt er een nieuwe reusachtige den gekapt en met paarden op de dennewagen naar het dorp gereden . De onderste takken worden weer verwijderd en de den wordt weer voor een jaar naast de kapel geplaast, een heel spektakel. In het dorp vind je hier en daar nog wat oude vakwerkhuizen.

Van een camping bij Epen hebben we al gehoord er is geen plek meer op harde ondergrond. Misschien blijven we dan hier een paar dagen staan, voor de ingang van de camping stopt de bus die oa ook naar Epen en Mechelen gaat. Het ziet er nl niet naar uit dat het fietsweer wordt. We installeren de kerstboom maar en de verdere kerst lichtjes.

23-12 Vanmorgen met de bus naar Mheer, slechts 2 haltes verder, er komt in de loop van de ochtend weer regen aan dus op tijd weg. Mheer heeft ook een den naast de kerk maar hier gebeurt dit de 1ste zaterdag van mei. Ook hier wordt de den gehaald door ongetrouwde mannen en door getrouwde mannen geplaatst. Bij de kerk staat een bord met uitgebreide info over de families die het kasteel geërfd hebben zo kwamen er diverse families in bezit van het kasteel, nu dus de adellijke familie De Loë.

Achter de kerk ligt het landgoed Mheer met het kasteel Mheer, nu nog privé eigendom van de baron de Loë. Boven de toegangspoort van het kasteel bevindt zich de enige in Limburg bewaard gebleven “mezenkooi”.Een stortgat van waar uit kokend pek gegooid kon worden op ongewenste bezoekers.

Je kunt het binnenterrein op lopen en sinds kort is het wandelpad naar de andere kant ook opengesteld door de huidige baron. We lopen door naar een achter uitgang, je kunt verder misschien rond lopen om het terrein maar het begint licht te regenen. Wij gaan onder de paraplu weer terug richting camping nu niet langs de doorgaande weg maar binnen door.

Inmiddels ook weer info van andere camping(Zinkviooltje) gehad ivm regen geen goede sta plekken op verharde ondergrond.
We blijven hier nog tot en met de kerst, we staan goed met alle voorzieningen, bus voor de deur en hebben inmiddels bij de Brasserie hier op de camping voor 2e kerstdag het kerst diner gereserveerd. Komende dagen maar met de bus erop uit. En lekker lezen, heb een heerlijk boek (met dank aan Susan!).

Wij wensen iedereen fijne kerstdagen en een goed en gezond 2023.
Ina en Marinus

Fijne kerstdagen toegewenst. Dit jaar blijf ik in Veldhoven, veel veranderingen. Liefs Ella en Guillaume 🎄🫶

Ella 2022-12-23 19:20:41

Nou, ik ben weer bij hoor! Het is wat, zo’n nieuw ‘adres…’ Jammer van het natte weer maar ik zág een zonnetje… Mooie omgeving, jullie vermaken je wel 😘🙋‍♀️

Louise 2022-12-23 19:44:29

Vanuit Hartje Portugal ook voor jullie een mooie Kerst in het fraaie Limburgs land en een goede "Roetsj" in het nieuwe jaar.

Fred & Els 2022-12-23 19:52:25

Ook jullie hele goede en gezellige feestdagen daar in het zuiden en een gezond 2023 gewenst!

Nico Bloot 2022-12-23 20:01:32

Leuk weer die bekende Limburgse plekjes. Fijne feestdagen en een mooi en reisrijk 2023. gr. Edso

Edso 2022-12-24 09:01:48

Een gezellige en mooie Kerst gewenst! Dat de zon maar niet verstek laat gaan! gr.Marianne

Marianne 2022-12-24 15:46:51

Fijne dagen 🌲❣️ het ziet er leuk uit.

Karin 2022-12-25 18:48:04

Hi Marinus en Ina, Wat leuk dat jullie Noorbeek en Mheer aandoen. In Noorbeek hebben wij ooit een aantal dagen in een hotelletje gezeten en van daaruit wat zaken bezichtigd. Ik herinner mij wel een heel schuin naar beneden aflopend parkeerterrein. Mheer heb ik aangedaan toen ik een jaar of 19 was, dus al eventjes geleden. Dat stortgat, de mezenkooi was mij bekend, dat is dus nog steeds bewaard gebleven. Oppassen geblazen dus, want kokende pek lijkt mij geen sinecure !! Heb het goed samen daar !! Groet van Peter.