Kessel

Nederland, Kessel

18-12 Vanmorgen vertrokken en rond de middag waren we al op CP Kessel. Een zeer goede CP met echt alles erop en aan, zelfs met verwarmd sanitair gebouw. Verder is er de kletshoek, een gezellig ingerichte ruimte met veel info en waar je zelf koffie kunt zetten.
We maken een wandeling naar het dorp en nemen een kijkje bij de kerk en het kasteel, beiden langs de Maas gelegen.

In het voorportaal van de kerk een standbeeld van de Italiaanse padre Pio, ons niet onbekend. Kasteel en kerk zijn door de terugtrekkende Duitsers in 1944 verwoest.

Kasteel De Keverberg is een duizend jaar oud kasteel dat vroeger van de graven van Kessel was. Het is sinds een aantal jaren gerestaureerd en nu worden er feesten, en vergaderingen gehouden.

19-12 Het heeft de hele nacht geregend maar vanmorgen is het droog op een enkele druppel na. We maken nu een wandeling door het dorp, via de Dorpsstraat o.a. langs Villa Oeverberg.

Dit monumentale pand is in 1870/1872 gebouwd door de laatste adellijke bewoner van Kasteel de Keverberg, de zgn baron Frits. Deze excentrieke heer wilde de eenzaamheid van zijn grote kasteel ontvluchten en liet daarom deze villa bouwen. Hij heeft er nog zes jaar gewoond tot aan zijn dood in 1876. Zijn bewogen/tragische leven is te lezen in een mooi artikel via:

Daarna kom je bij de veerpont over de Maas en we lopen langs het wandelpad weer naar het centrum.

Rondom het kasteel ligt nog de originele kasteelmuur uit 1651/1652. Het poortje in de muur verleende de adellijke families toegang tot het altaar van het oude aangebouwde kerkje.
In de kasteelmuur zijn kruiswegstaties verwerkt die het lijdensverhaal van Jezus vertellen. Veel ontbreken er en zijn vernield.

Hier ligt in een hoekje ook Baron Frits begraven, hij had bepaald dat hij onder geen voorwaarden onder religieuze riten begraven wilde worden en had zijn lichaam ter beschikking gesteld aan de universiteit van Leiden. Daar is het lichaam nooit aangekomen het hoe en wat is een beetje een raadsel.

25 juni 2015, wanneer tijdens graafwerkzaamheden een loden lijkkist wordt gevonden, wordt meteen gedacht aan de “verdwenen” baron Frederik(Frits genoemd door de bewoners). Na onderzoek van de stoffelijke resten en de kenmerken daarvan zou het hem geweest kunnen zijn.

Vanmiddag lekker lezen en ons even oriënteren ivm plekje morgen bij Maastricht . Van de 3 mogelijkheden hebben we er al 1 geschrapt door zeer slechte recensies van afgelopen week ivm de voorzieningen zoals stroom.
Groetjes Ina en Marinus

Dag Ina en Marinus, een mooie trip en veel verhalen met foto’s, daar genieten wij altijd van. Veel plezier en fijne kerstdagen en een gezond camperjaar. Pieter en Berta Smilda Groningen.

Berta Smilda 2022-12-19 19:05:49

Kessel, ik had er nog nooit van gehoord. Maar een dorp dus met rijke historie zo te lezen. De foto's zien er mooi uit. Wel een verschil met de foto's van Griekenland waar de lucht steeds mooi blauw was. Maar ja, dat is Nederland in december. Fijne vakantie en geniet lekker.