Lefkas

Griekenland, Kariotes

Toen we gisteren Lefkas opreden was het net 10 uur, leuk voor een koffiestop bij het Agia Mavra fort en de beweegbare brug die toegang tot het eiland geeft. Ieder uur gaat deze even open voor de vele zeilboten die er op Lefkas zijn. Daarna doorgereden naar Kariotes Beach even buiten Lefkas stad.

Leuke lunchplek om aan deze kant de boten uit de haven van Lefkasstad te zien uitvaren. Ineens horen we toeterende auto’s en komen er heel veel mensen aan. Er is een trouwerij in het kleine kerkje een stukje verderop. In optocht en met muziek wordt de bruid met haar ouders en vele vrienden naar het kerkje gebracht waar de bruidegom op haar wacht.

In de loop van de middag gaan we naar camping Kariotes Beach waar we vorig jaar ook stonden. Niks geen beach maar wel een zwembad, het is er heel erg rustig. Vorig jaar hebben we aan het water ook 1 nacht gestaan maar doen dit nu maar niet het is zondag en veel drukker dan vorig jaar in het voorseizoen.

Vanmorgen eerst met de fiets naar Lefkas stad, het is er rustig, toch zijn er wel terrasjes die redelijk bezet zijn. We lopen ook altijd even het kerkje Agios Nikolaos binnen met de mooie iconostase , dit is het enigste kerkje dat altijd open is. Verderop in de hoofdstraat is nog The Holy Temple maar je moet het treffen dat die open is, veel kerken op Lefkas zijn privé bezit en dus gesloten.

De oude kerkjes hebben allemaal een losse klokkentoren ivm de vele aardbevingen die hier waren, oa in 1948 en 1971. Daarom werd er veel met golfplaten gebouwd ivm het instorten. Als je nu naar boven kijkt zie je nog veel van deze golfplaten, zeker als je door de straatjes achter de hoofdstraat loopt.

Lefkas is lang onder Venetiaans bestuur geweest toch zie je hier weinig kenmerken van terug, daar door is het wel een echt typisch Grieks eiland. De Venetianen zaten destijds hoofdzakelijk in het fort Agia Mavra. Het is altijd een veel armer eiland dan Corfoe of Kefalonia geweest ook door de vrij onvruchtbare grond op het eiland.

Vanavond weer even met de fiets naar de stad en een auto gehuurd voor 2 dagen, die wordt dan morgenochtend hier gebracht. Vorig jaar zijn we met de camper het hele eiland rond geweest langs de kust. We willen nu naar het bergachtige binnenland, naar de kleine bergdorpjes. We lopen een rondje door het centrum, even op een terrasje wat gedronken, het is gezellig maar niet te druk. Het zijn toch voornamelijk Grieken die je hier hoort.
Groetjes Ina en Marinus.

@Ella, misschien komen we morgen na onze bergrit bij jullie langs!

op.stap.met.ina.en.marinus 2020-09-07 20:37:57

Karia is erg leuk, mooi groot plein met terasjes en de handgemaakte kleedjes en het klooster met de dieren ook. Leuk om jullie te zien hier op het eiland😉

Ella en Cock 2020-09-07 20:54:19

We zijn nog nooit in Griekenland geweest maar als ik jullie foto's zie kom dat zeker op mijn lijstje. Veel plezier de komende dagen met de huurauto. Het zal vast een mooie route worden.

fritsellen 2020-09-07 21:34:15

Mooie foto's weer....

John 2020-09-07 21:47:05

Leuk om weer even Lefkas te zien. Ik herken nog steeds sommige plaatjes. Geniet ervan. Groetjes.

Karin 2020-09-07 22:00:35

Lefkada 💙💙💙 Gelukt dus, auto huren, zo jammer da’k er niet ben ...😜 alhoewel ... code oranje nu voor alle eilanden 🤔 Veel rijplezier🚘

Louiza🧿 2020-09-08 13:48:57

Weer van die mooie foto's, ja het begint te kriebelen, maar we kunnen niet. Ina en Marinus denken jullie wel aan code oranje voor alle eilanden, zoals vorige schrijfster al vermelde. Geniet samen van al het moois en wij genieten mee... Groetjes van Adrie en Arthur.

Adrie en Arthur 2020-09-08 19:12:44

Wat heerlijk rustig en mooi weer!

Mike 2020-09-08 20:08:05

Zit de foto's te bekijken en denk dan:vorig jaar waren we ook op Lefkas,en wat een heerlijke tijd.Maar nu:code oranje,hoe doen jullie dat met de terugreis? Misschien denken jullie daar helemaal nog niet aan.Genieten staat voorop natuurlijk.En positief geteste personen zijn daar wellicht ver te zoeken? Dus.....geniet!

Marianne 2020-09-10 00:30:52

Hi Marinus & Ina, Alle Griekse eilanden staan nu op code oranje, het vaste land niet. Hou goed de berichten svp in de gaten. Wat een leuke foto's Ina. Geniet van het mooie weer en het goede eten samen. Groet, P&W.