Salzburg

Oostenrijk, Salzburg

Zaterdag weer een keer met de bus naar Salzburg,we waren hier al eens in 2016 en 2017, de laatste keer zijn we naar de vesting Hohensalzburg geweest wat zeer de moeite waard is. In 2016 troffen we het niet toen hadden we regen. Nu was de planning ook niet optimaal want het was vreselijk druk op de weg ivm met de wisseldag, in file het dorp uit.

In de verslagen op Reisavontuur heb ik toen al veel over Salzburg geschreven, een stad met een roerig verleden. Geregeerd door de aartsbisschoppen die rijk werden met tolheffing op de Alpenroutes en exploitatie van goud in de Hohe Tauern. En het lot van de Joden die in 1498 uit de stad verjaagd werden. Met het geld dat men verdiende bouwden ze een barokke stad met kerken en paleizen ontworpen door Italiaanse bouwmeesters. De bekendste inwoner is natuurlijk Wolfgang Amadeus Mozart.

We stappen weer uit bij het Mirabel slot waar we nu ook even een kijkje nemen. De tuin is zomers bezienswaardig, hier zijn ook scenes van De Sound of Music opgenomen. Binnen is normaal de Marmerzaal vrij toegankelijk maar het is zaterdag en dan is het een geliefde trouwlocatie. Er is een plechtigheid die net begint en de volgende staat al weer te wachten. De deur is op slot maar een man rommelt aan de deur en wil ook naar binnen, dan wordt hij ineens van binnenuit opengemaakt en we (de man en ik) worden er in gelaten. Hij was een verlate gast en gaat bij de genodigden zitten, ik stel me op aan de zijkant en neem wat foto's waarna ik de zaal weer uit ga. Marinus was bescheiden buiten blijven staan.

Dan gaan we in de belangrijkste winkelstraat naar het geboortehuis van het wonderkind Mozart. Veel schilderijen, prenten en etsen en natuurlijk muziekstukken en brieven etc van Mozart. En heel veel miniatuur opstellingen van zijn opera's. Mozart zag zich zelf in eerste

instantie als een operacomponist. Wij zijn geen muziek kenners dus het zegt ons niet zo veel. Nou ja zijn we hier ook eens geweest en o ja geen foto's hè.

Het is een mooie oude binnenstad met prachtige uithangborden, en oude deuren met mooie sloten van bv de Kollegienkerk. We zijn hier dus al 2 x geweest maar ontdekken nu pas de paardenwasplaats aan de Kapitelplatz. Ik had er al eens foto's van genomen maar nooit geweten wat het was. Hier werden dus de paarden van de aartsbisschop gewassen.

Ik had ook op internet gelezen dat de Dom een mooie crypte had, daar kon ik me niets van herinneren, overgeslagen misschien. We lopen de Dom nog een keer in, een protserige barok kerk en gaan naar de crypte. We vinden er niks aan vandaar dat ik er ook geen foto's van had, heeft geen indruk gemaakt. We treffen het wel het is 3 uur en horen het geluid van de 7 klokken van de Dom die als de mooiste van
Oostenrijk worden ervaren.

Het is nu prettiger wandelen in de stad dan in 2016 met de regen, een mooie oude binnenstad, die zeer de moeite van het bezoeken waard is. We gaan om half 5 weer met de bus terug. Ook nu is het weer druk vooral bij het vliegveld waar heel veel mensen instappen en nu aan hun vakantie beginnen.

Zondag weer een rustig dagje, vanmorgen met de skibus naar Lofer, waar we wat door het dorp lopen. Overal grote hopen sneeuw maar de wegen zij sneeuwvrij.Er zijn diverse mooie oude panden waar een bord hangt met oude foto's en verklaring wat er ooit in het huis geweest is. Er is ook een oude pestzuil, volgens het bord de oudste pestzuil in het land Salzburg uit 1564. We lopen langs de rivier weer terug naar de camping. Morgen vertrekken we weer richting Achensee of het Zillertal.
Groetjes Ina en Marinus.

Wat leuk, een BMW Isetta op jullie eerste foto. Je moet via de voordeur instappen terwijl het stuur is weggedraaid. Een mooie oude stad toch Salzburg. Wat bijzonder dat jullie in het huis van Mozart zijn geweest. Fijn dat jullie niet voortdurend regen hebben gehad tijdens de wandeling. Heb het goed samen en ik hoop dat Achensee en het Zillertal aan jullie verwachtingen zal voldoen. Warme groet van Peter & Wilna

Peter 2019-02-10 20:15:13

Prachtige fotos! Mooi verslag! Bedankt,

Rik & Els 2019-02-11 08:28:29

De stad Salzburg,zo zie je maar weer dat je iets moois eigenlijk nooit in een keer helemaal in je op kunt nemen.Het kan geen kwaad het nog eens te bezoeken.Goede reis verder, groet Marianne

Marianne 2019-02-11 11:02:32

Nog nooit in Oostenrijk geweest maar mooi hoor. Als ik de beelden zie, moet ik aan Praag denken en begrijp ik wel dat de film Amadeus destijds grotendeels daar werd geschoten. Groetjes terug xx