Casertavecchia

Italië, Ceprano

21-4 We rijden via Fumone naar Alatri voor wat boodschappen bij de Lidl. Daarna naar de Abdij Casamari. Ongelooflijk zoveel auto’s erop de P staan maar we zien niemand. We lopen wat rond,kijken bij het kloosterhof maar kunnen de kerk niet in, hier horen we zingen er is vast een dienst.

Dan wordt het Boville Ernica een dorpje op de lijst van mooie Italiaanse dorpjes. Hier werd in de 11e eeuw een enorme stadsmuur gebouwd die bescherming moest bieden tegen aanvallers.Helaas kon de muur niet alle aanvallers op afstand houden, met als gevolg dat de stad regelmatig werd geplunderd, zoals in 1170 door de gevreesde Barbarossa, Roodbaard.

We lopen een rondje door het dorp, nou wat ons betreft mag het van het lijstje I Borghi piu belli d’Italia geschrapt worden. We rijden verder door dorpjes, heuvel op en af, wat is het hier bergachtig. Best nog even een puntje om een lunchplekje te vinden. Daarna rijden we naar de CP in Ceprano, een CP met goede faciliteiten, zoals bij alle waterpunten warm water. Tijd voor een handwasje, prima timing, er is zon en wind.

En ons maar eens buigen over de volgende plekken die we bezoeken willen rond en in Caserta. Een drukke regio waar niet zulke goede voorzieningen zijn qua CP’s en ook geen campings, vandaar nu de keus voor de CP van Ceprano.
En het is weekend dan trekken de Italianen er massaal op uit met hun camper dat was hier ‘s avonds op de CP al te merken.

22-4 We gaan over de autobaan naar Santa Maria Capua Vetere, klein stukje voor Caserta.
Hier is een oud amfitheater met een klein Gladiatoren museum, we parkeren vlakbij op de grote P/CP.
We zijn er vroeg dus het is nog rustig, het amfitheater zelf kun je niet in want er zijn werkzaamheden/restauraties. Er is een uitzichtpunt waar je in het theater kunt kijken, maar je mag wel naar beneden naar de catacomben. Hier hadden de Gladiatoren hun verblijf en de ruimtes voor de dieren.

Het theater is van de 4e eeuw v.Ch., eerst hield men er gevechten met dieren, later waren het vooral de Gladiatoren die tegen elkaar vochten.
Ongelooflijk wat een ruimtes en gangen, gewoon maar een heel rondje lopen want anders raak je compleet de weg kwijt.

In het kleine museum zie je wat replica’s van de attributen van de Gladiatoren, zoals helmen, been beschermers. Helaas staat hier alles alleen in het Italiaans. Als wij vertrekken zijn er al 2 excursiebussen met jongelui. Verder zie je vooral Italianen met kinderen, die het leuk vinden beneden door de gangen te dwalen.

Dan gaan we naar Casertavecchia, het oude Caserta, een Middeleeuws dorpje ook weer boven op een berg.Er zijn 2 P’s waar je voor €2 kunt parkeren, bij 1 ervan staat dat je er ook kunt overnachten, ja ja. voor het parkeren vroeg het mannetje €5 en met overnachten 15 .😖.

Op P4N staat een CP/picknick area(voormalige camping?) dat bij een restaurant hoort, €15 inclusief stroom en er is water. Op het bord bij de ingang staat dit bedrag ook maar met stroom wordt het 20. We gaan niet in discussie, de plek is prachtig ruim, we doen het gewoon. Ze zullen het hier ook niet gemakkelijk hebben en moeten ook wat verdienen.
Een en ander is vreselijk oud, er staan overal verroeste barbecues, achteraan zien we mensen barbecuen en aan de tafels zitten. Er staat een oud gebouwtje met wat toiletten en er is een aanrechtje met kraan, wat faciliteiten voor de picknickers.

Na de siësta lopen we het dorp in, het is heel erg oud allemaal en er is nauwelijks iets opgeknapt. Omdat het behoorlijk toeristisch is zijn er veel eet en drinkgelegenheden. Op het centrale plein staat de klokketoren en de Duomo, die aan de buitenkant een heel aparte koepel heeft. Verder zijn het allemaal kleine straatjes en steegjes.

Het heeft natuurlijk een lange geschiedenis vanaf 861 toen het dorp gesticht werd en door de Longobarden werd veroverd. Het laatst waren de Bourbons hier die later beneden in het dal in Caserta begonnen aan hun grote bouwwerken zoals het koninklijk paleis. Dat staat morgen op het programma.
Groetjes Ina en Marinus.

Hallo Ina en Marinus, laat het mooie reizen maken maar aan jullie over. Een prachtige reis maken jullie weer met veel mooie foto's. Veel plezier nog en een goede reis verder , Groeten, Everdien en Thole

Everdien en Thole Feith 2023-04-22 21:29:45

✔️ Prachtig prachtig 📸 Zonnetje, bloemetjes, goeie “picknick”plek enz👌🏼

Louise 2023-04-23 15:25:40

Jullie boffen maar weer met het weer en mooie bezienswaardigheden. Groetjes uit Drepano

Edso 2023-04-23 16:05:19

Hallo Ina & marinus, Op de eerste foto, de ingang van de abdij Casamari, vallen mij direct de enorme basaltblokken op die als bestrating zijn gebruikt. Zoiets kan werkelijk eeuwen blijven liggen waarschijnlijk zonder onderhoud alleen arme stratenmakers die zo de stenen hebben moeten leggen. De gebouwen zien er in de streek waar jullie nu zijn tamelijk verwaarloost uit. Het is echt ongelofelijk wat er toch nog overeind staat van het amfitheater en vooral van het ondergrondse gebeuren, zeker als je je daarbij realiseert dat dit er al staat vanaf de 4e eeuw voor Christus. Er valt toch al met al heel wat te zien daar. Als je de buitenzijde van de stadsmuren bekijkt kun je ook bijna niet voorstellen dat dit gevaarte binnengedrongen kon worden, in die tijd. Tsja wellicht was er toch een zwakke schakel. Het zij zo, Wij wensen jullie nog veel plezier op deze toch ietwat bijzondere reis. Groet van P & W.

Peter K 2023-04-23 16:43:23

Schitterende foto's weer en vooral die van Marinus in dat gekke karretje 🙈 Groetjes.