Op weg naar Tirana.

Albanië, Fushe Kruje

Voordat we uit Valbone vertrekken rijden we nog even naar het eind van het dal zo'n 4 km. Hier is een hotel en parkeerplek waar een paar campers staan en ook wat tenten. Het is echt een prachtig dal, we hebben nog nooit zoveel loslopende (wilde?)paarden gezien en loslopende koeien. Er wordt veel gebouwd, even voorbij de camping is een groot hotel in aanbouw dat wel een Oostenrijks chalet lijkt.

We gaan weer dezelfde weg terug tot Fierze en dan gaan we aan de zuidkant van het Fierze meer langs. Hier is een mega grote stuwdam met waterkrachtcentrale. Eerst kijk je tegen de grote dam omhoog en even later ligt hij diep beneden je. We klimmen steeds omhoog en gaan dan via een smalle bochtige weg hoog via de berghellingen richting A1 tot even voor Kukes.

De weg is smal maar erg rustig met prachtige vergezichten, het gaat steeds omhoog en omlaag met 10%. Dit stuk is ruim 50 km maar je rijdt gemiddeld niet sneller dan 25 km. Dit is ook een route die je zeker niet met regenen/wind moet rijden ivm vallende stenen. Dan volgt de doorgaande weg naar Kukes en Kosovo, met 2 bergpassen,ook weer erg bochtig, waar je gemiddeld 35 km rijdt. We stoppen regelmatig voor een foto, ook voor de mooie bloemen die in bloei staan, koffiepauze, lunchpauze. Maar we zijn blij als we om 5 uur de 4 baans A1 oprijden. Een prachtige route vooral die met uitzicht op het Fierze meer, maar na zoveel bochten zijn we het een beetje zat.

De nieuwe A1 loopt in een grote glijvlucht naar beneden richting kust, dan merk je ook hoe hoog we zaten. Eigenlijk hebben we het plan om ergens langs de kust een plekje te vinden voor een dagje rust na deze 2 dagen maar alles loopt weer anders. De dynamo had al een storing gegeven, het is een heel technisch verhaal maar Marinus had al van alles nagekeken en geprobeerd. Omdat het niet te vertrouwen is gaan we naar de Camping bij het Nord Parkhotel in Fushe Kruje waar we in 2012 ook stonden. Hier hebben we stroom en wifi om eventueel een FIAT dealer te zoeken of andere hulp.Een lange enerverende dag met maar 281 km gereden.

Het hotel bood aan met ons naar een werkplaats te rijden vlakbij, dat hebben we vanmorgen dus gedaan, handig met een tolk bij je. Marinus is de hele morgen bezig geweest alles te controleren, alle zekeringen goed.En het merkwaardige is in Valbone reageerde de koelkast met storing op elektra dus die op gas gezet, probleem opgelost dachten we. Gisteravond toen we hier aankwamen koelkast weer op elektra en geen storing meer gehad verder lijkt alles ook goed te werken?

Iemand van de camping rijdt ons voor naar de werkplaats vlakbij. Men heeft echter geen hefbrug om eventueel dynamo te controleren op aansluitingen. Dit gaat het niet worden en we gaan weer terug naar de camping.Men belt voor ons naar de FIAT dealer maar die is vandaag gesloten dus we blijven het weekend maar hier, er komt regen en we staan hier goed. Van alle gemakken voorzien zelfs een groot zwembad! We gaan tussen de middag in het restaurant eten, hoe goed kun je het hebben!

Om 5 uur begint het af en toe wat te regenen, koud is het niet. Om 6 uur brengt men ons en de andere 3 kampeerders een bordje met wat snacks. Vanmiddag werd er voor 2 kleine kinderen van een gezin een ijsje gebracht, heel attent. Je moet je melden bij de receptie van het hotel waar we pal achter/naast staan, douches en toiletten zijn in het hotel bij het zwembad.Het is maar een kleine kampeergelegenheid dus men weet precies wie er staan.

Zondag nacht en 's morgens heel veel regen gehad, 's middags is het af en toe droog en is het 17°. Weer even controle van de stroomlading met contact even aan, controle paneel geeft de logische dingen aan dus alles lijkt normaal. We krijgen rond de middag weer een bordje met de snacks.

Plan was dus om vandaag, maandag naar de FIAT dealer te gaan. Maar vanmorgen weer alles gecheckt , met draaiende motor en overschakelen op de diverse synthemen en het ziet er normaal uit. We gaan dus niet naar de FIAT maar blijven hier staan, het weer is beter aan het worden maar er wordt toch nog wat regen voorspeld. De komende dagen komt er droog en zonnig weer aan, dan gaan we Tirana verkennen. Vanmorgen maar even bezig met wat huishoudelijke beslommeringen, dit is af en toe ook nodig en straks weer eten in het restaurant van het hotel.
Groetjes Ina en Marinus

Wat heerlijk om al die foto's te zien van Albanië, het land waar ik zo van hou! Prachtig Valbona! Geniet maar lekker ondanks alle klein tegenslagen... groetjes Chris (en Ton) van www.rodebusje.nl

Chris 2019-05-06 11:32:22

Zo mooi! En inderdaad, je moet wel van alles een beetje op de hoogte zijn vooraleer je aan zo een avontuur begint! Klasse! Zien uit naar de volgende! 👍👍👍

Rik & Els 2019-05-06 11:52:05

Wat een gedoe. Wel fijn dat de storing 'over' is. Wij zitten in de middle of nowhere. Prachtig huisje alleen geen mooi weer. Gelukkig wel droog vandaag. Ach ja we gaan gewoon lekker wandelen met het hondje. Groetjes van ons en ik hoop dat het nu rustig blijft bij jullie.

Karin 2019-05-06 20:22:29

Hi Marinus & Ina, Wat hebben jullie weer een prachtige route achter de rug. Je moet er iets voor over hebben, maar dan krijg je ook wat moois te zien. Nast de landschappelijke aspecten ook een geweldige bloemenpracht. Het heeft mij verrast net zoals wat ik allemaal tegen kwam destijds op IJsland in het binnenland. Jammer die elektrische storingen af en toe! Het is niet anders. Geniet nog even van Valbone !! Ik hoop van harte dat de dynamo het blijft doen!! Prettige voortzetting van jullie reis en mooi weer toegewenst!

Peter. 2019-05-07 01:27:45

Wat een prachtige natuur, fijn dat het goed gekomen is met de Camper.Nog veel vakantie plezier