Kronplatz

Italië, Kronplatz

16-10 Van de camping hebben we natuurlijk weer een gratis OV kaart gekregen voor een week. En vanaf afgelopen weekend is hier ook 1 retour pp per dag met de kabelbaan naar de Kronplatz. Vandaag wordt het nog een zonnige dag en dan gaat het weer veranderen, dus we maken hier meteen gebruik van.

We gaan met de trein in 6 minuten naar Bruneck, andere kant van het station 5 minuten later nemen we de bus naar Reischach. Een leuk ritje van een kwartier, de bus stopt bij de kabelbaan en die brengt je in een kwartier naar de top van de Kronplatz op 2275 m hoogte. Totaal van treinstation tot top in 3 kwartier. Het is 3° maar met trui, vest en een zomerjas hebben we het niet koud. Veel mensen lopen met muts op en winterjas aan.

Verder zijn deze 3 weken ook diverse musea gratis, oa het R.Messner Mountain Museum hier boven op de top. We hadden er al eens naar gekeken naar kabelbaan kaartje en toegangs kaartje voor het museum was behoorlijk prijzig. We hebben het Ripa museum , ook van Messner, in het kasteel in Bruneck destijds bezocht en dat is zeer de moeite waard. Alle bergvolkeren van de wereld uitgebeeld met tenten en al en hoe men leefde. Dit museum is duidelijk anders, veel schilderijen , uitrustingen van bergbeklimmers en een film. Ik zou er niet naar toe gaan voor de volle prijs.

Even voor 12 uur gaat de grote klok slingeren om dan om 12 uur een paar minuten lang te gaan luiden. Ik wist dat het kwam want we zijn hier in de winter diverse keren wezen skiën. Het is de Concordia, 18.13 ton zwaar.

We kennen het hier boven dus redelijk goed, we lopen hier en daar wat, genieten van het uitzicht, het wordt al zonniger. Het grote buffetrestaurant op de top is open, ‘s winters is dat niet ons ding. In de rij voor je eten en in de rij voor afrekenen. Maar nu is dat gelukkig niet zo, we zien dat terplekke het vlees wordt afgesneden en dan geroosterd. Goede frietjes en salade kan je zelf pakken/samenstellen.

Daarna lopen we nog een stuk van het zgn Panorama’pad, pffff klimmen en dalen. Dan nog een koffie op het terras in het zonnetje. Heel leuk om dit een keer in de zomer gezien te hebben. Om kwart over 4 zijn we weer op de camping waar we nog net een half uurtje buiten in het zonnetje zitten.
Dan naar binnen en vanavond de kachel aan, vannacht was het hier -2°.
Groetjes Ina en Marinus

Een geslaagde dag dus! Mis wel een beetje de Italiaanse kleurtjes. Slaap lekker 🥶😴

Louise 2023-10-16 22:46:07

Hallo Ina & Marinus, Wat een prachtig uitzicht daar boven op de berg en wat hebben de gebouwen op de berg een bijzondere vorm. Marinus heeft het voor elkaar achter die prachtige kijker voor vergezichten. Leuk trouwens de bloembakken in klompvorm. Het vervoer is trouwens weer uitstekend geregeld naar Bruneck en Reischach. Jullie hebben toch doorgaans erg mooi weer gehad totnutoe met deze reis. Het kwam jullie dus kennelijk toe. Groetjes, bedankt voor jullie verhaal en de foto's van de indrukwekkende klok. Heb het samen goed. Peter.

Peter K 2023-10-17 00:46:42

Ik moest wel even op jullie kaart kijken van de route. Kronplatz doet meteen heel erg Duits aan maar het is, zag ik, nog steeds in Italië. Wat mooi hè om zo al die bergtoppen te zien. Ik geloof graag dat dit in de winter een mooi skigebied is. Het ziet er allemaal heel mooi uit. Geniet nog lekker.