Le Marche

Italië, Martinsicuro

10-10 Op tijd uit Patras vertrokken en ook nog eens een goede plek aan de zijkant bij een open plek. Vol is het niet er staan maar 3 rijen campers en in het midden is nog een groot gedeelte vrij. Vannacht om 12 uur komt de rest aan boord en dan zijn we morgenochtend om 9 uur in Bari.

11-10 Prima geslapen, en op tijd in Bari aangekomen, maar dan duurt het nog 5 kwartier voordat je van de boot bent en het haven terrein na de douane afbent. Het is bewolkt en af en toe valt er een druppel regen.
We gaan de autobaan op en gaan maar wat kilometers maken. Hoe noordelijker we komen hoe beter het weer wordt met regelmatig de zon.

In Villa Rosa gaan we naar een Agrituristica CP die het hele jaar open is. Als we de snelweg afrijden is er een weg afgesloten en we zijn notabene vlakbij, dan ga ik het maar bij een benzinestation vragen in mijn beste Italiaans. TomTom stuurt je nl gewoon steeds weer terug. Ik begrijp naar welk dorp we moeten rijden en dan moesten we naar de Strada Adriatico. Er stond idd een klein soort omleidings bordje, gevonden, maar wat een weggetje. Er reed meer verkeer dus het was duidelijk de omleiding.

De CP is hoe zal ik het noemen, apart, rommelige omgeving en er is een winkeltje bij met heel veel groenten en fruit. Meteen een grote zak met clementines gekocht, die zie je (nog) niet in de winkels en wat groente.
Maar vanavond eten we nog Grieks, bij de Lidl 2 Pastitsio(macaroni) ovenschotels gekocht.

12-10 We hebben hier in de regio Le Marche natuurlijk ook al diverse dingen gezien. Maar Acquaviva Picena is nieuw voor ons een middeleeuws dorpje met het imposante Fortezza di Acquaviva. Het is een van de goed bewaard gebleven forten in de regio Le Marche.

We maken een wandeling door het oude gedeelte, de San Nicolo kerk zijn ze aan het restaureren maar ik mag even een foto maken. Het dorp heeft diverse poorten een is de Porta da Bora met de 2 torens, de naam komt van de koude en droge wind die uit het noorden van de Adriatische zee komt. Het plaatsje is klein en het is er stil, het leven speelt zicht nu vooral aan de buitenkant af op de doorgaande weg waar je ook tegen de imposant hoge muren aan kijkt.

We rijden nu richting Ascoli Piceno, een grotere plaats die we morgen willen bezoeken,nu zoeken we een plekje waar we rustig kunnen overnachten. Het wordt Castel Trosino een klein Middeleeuws dorpje op een rots niet ver van Ascoli Piceno.
Het dorpje stelt niets voor hadden we al gelezen maar we maken toch een wandeling door de hoofdstraat naar de kerk. verder zijn er paar kleine steegjes en dat is het.

We staan prima en kunnen zelfs nog buiten zitten voor de camper, betere plek lijkt ons dan het veel drukkere Ascoli Piceno.
Groetjes Ina en Marinus.

✅ Goed plekkie op de boot. En de zon weer teruggevonden 👍🏼 Miss you 😘🙋‍♀️

Louise 2022-10-13 12:33:31

Dus jullie zijn nu bezig met de terugreis zo te zien. Wat fijn om op de boot zo bij jullie camper te mogen blijven. En dan ook nog in de buitenste rij dus mooi uitzicht. Italië is dan wel anders dan Griekenland maar ook erg mooi. Geniet nog even lekker.

Kees Koele 2022-10-13 12:54:52

Hoi Ina en Marinus. Het was leuk om met jullie mee te kunnen reizen door Griekenland. Mooie foto's bij het vlot geschreven reisverslag. Geniet van de terugreis, groetjes, Everdien en Thole

Everdien en Thole Feith 2022-10-13 13:43:37

Fijn dat de overtocht goed is gegaan en zowaar ook nog op tijd dame en heer. Wat een ontzettend leuk middeleeuws dorpje dat Acquaviva. Wat een imposante stadsmuren en poorten heb je op de foto gezet Ina. Zo ook de op twee na de laatste foto bij dit verhaal. Ze zijn bovendien wel creatief omgegaan met de conservenblikjes uit deze eeuw. Wij wensen jullie nog een prettig verblijf toe in Italië ! Groet van Peter & Wilna.