Nienburg/Weser

Duitsland, Nienburg/Weser

Vanaf de jachthaven kun je via een fietspad naar Nienburg, een ritje van 8 km door de velden,slechts 1 keer zien we de Wezer. Bij Nienburg steken we de rivier over en dan ben je meteen in de Altstadt. Vandaar dat de CP bij de brug zo populair is, hij staat ook nu nog helemaal vol zien we.

Nienburg heeft een prettige oude binnenstad, ook met de bekende winkels maar hier is alles laagbouw. Er is markt in de Lange Strasse, de winkelstraat. Er staat een bord dat mondkapjes hier verplicht zijn, bijna iedereen heeft er een op, slecht enkele niet. Die willen misschien niks kopen bij een stalletje en ook geen winkel in gaan en het dus negeren.

Halverwege de straat is het mooie Rathaus en stukje verder halen we wat info bij het toeristenburo. Nienburg heeft een aspergemuseum, dat bezoeken we niet, we zoeken wel even naar de beelden bij de Spargelbrunnen(aspergebronnen). Achter de St.Martin kerk is het oude gedeelte van de stad, waar we ook door heen lopen.

Hier ziet het er allemaal verzorgd uit en ondanks dat er markt is, is het niet overvol, een prettig centrum om door te wandelen. We eten een broodje en een koffie, en scannen vooraf onze Luca app, prettig zo simpel.
Dan is het even zoeken naar de route die we terug willen fietsen nl over Drakenburg, een klein plaatsje aan de oostkant van de Wezer. Nu fietsen we een flink stuk langs de Wezer, alles over fietspaden, hier soms iets slechter dan de westelijke route.

Drakenburg is een karakteristiek dorpje van rode bakstenen huizen met ook wat vakwerken. Hier was in de 14e eeuw een slot dat tijdens een 30jarige oorlog in 1650 verwoest is. Bij het slot stonden diverse huizen(Rittergüter) die verpacht werden, hier zijn er nu nog 3 van over. En de bijzondere Renaissance Torbogen(poort) die toegang gaf tot het slot.

Hier steken we de Wezer weer over waar de sluis een speciale vistrap heeft, dan is het nog een klein stukje naar de jachthaven. Aan de overkant zien we de camping Drakenburg, we steken nog een kanaal over en zijn dan praktisch bij de jachthaven. Het is behoorlijk zonnig geworden en we kunnen heerlijk buiten zitten. Een leuk tochtje van maar 18 km, als het weer goed blijft morgen de ander kant op richting noorden dus.

Vanmorgen op de fiets vertrokken, eerst weer naar Drakenburg en daarna ten oosten van de Wezer naar het noorden naar Hassbergen. Hier zien we regelmatig de rivier en verder gaat het door de velden waar voornamelijk mais en suikerbieten staan. De suiker bieten worden op het ogenblik geoogst overal zien we grote bergen bieten.

Af en toe stukje door een dorp met de rode bakstenen boerderijen. Op de gevels van boerderijen en huizen zien we grote ronde borden(zwart/wit)waar ook jaartallen op staan? Misschien weet iemand wat dit is? Zie de reactie van Fred en Els zojuist!
Bij Hassbergen buigen we af en gaan stukken door het bos, af en toe even op het kaartje kijken, de fietspaden staan wel aangegeven maar op het eind bij Heemsen zijn we toch de route kwijt.

Dan maar langs de grote weg, wel op een fietspad, terug naar Drakenburg.
Nee spectaculair is de route niet maar we zijn in ieder geval sportief bezig geweest. Het is gelukkig droog gebleven, het weer gaat veranderen er stond ook al meer wind vandaag. En achter in de middag zowaar een paar spatten regen.
Groetjes Ina en Marinus

Hallo Ina en Marinus, Die borden met jaartallen geven aan dat er een (ex-)schutterskoning woont met de jaren van zijn regentschap. Dat begrijpen we uit jullie omschrijving. Fijn om de foto's van Nienburg te zien. Alweer BEDANKT!

Fred en Els 2021-09-23 16:13:33

@Fred en Els: bedankt voor de info, aan het aantal borden te zien zijn er heel wat schutterskoningen geweest. Leuk om te weten.

op.stap.met.ina.en.marinus 2021-09-23 16:52:12

Hoi I&M, Uit je verslag blijkt dat jullie weer volop genieten van deze bestemming! Ik heb vaker gezegd: Duitsland is een onderschat vakantieland. Er is heel veel te zien, heeft een rijke geschiedenis en een aansprekende cultuur waar (gelukkig) veel van bewaard is gebleven. Ook qua eten en drinken is het aanbod groot, van een uitstekend niveau en helemaal niet zo duur. PS: bedankt voor je tip van de bougatsa in Igoumenitsa, héérlijk!! Een halve p.p. is al meer dan genoeg 🙄. Fijne reis verder, goed dat je alles fysiek weer beter aan kan! Griekenland heeft ons hart gestolen 😏. Groet van Peter&Charlotte

Peter&Charlotte 2021-09-23 17:36:21

Je hebt de sfeer van de plaatsjes waar jullie doorheen fietsten weer goed weten te treffen Ina. Bedankt voor het verklarende verhaal. Ik hoop dat het weer bij jullie ook nog even blijft meedoen. Groetjes van P&W