Marzamemi

Italië, Noto

28-5 Palazzolo Acreida is ook een Barokstad die op de Unesco Werelderfgoed lijst staat. De stad is gebouwd op de restanten van het antieke Akrai, 664 v.C. De Arabieren verwoesten het in de 9e eeuw en de Noormannen herbouwden het in de 12e eeuw. Na de grote aardbeving van 1693 werd de stad in Barokstijl herbouwd, net als zoveel steden hier in ZO Sicilië.

‘s Morgens meteen de stad in, weer heuvel op naar het oude centrum naar de San Sebastiano Basiliek. Het is bedrijvig met veel motorrijders, het is Pinksterzondag dus men trekt er op uit. Vlak bij de Basiliek is de Corso Vittorio Emanuele waar een paar mooie palazzi staan. Het palazzo Judica en palazzo Pizzo beiden met de bekende barok balkons met versierde consoles.

Als je via deze straat de stad uitloopt en weer de heuvel af kom je bij het antieke Akrai, we slaan het over. Ik moet nog bij komen van de inspannende dag gisteren. We rijden nu richting kust via Noto, dat we overslaan omdat we hier in 2013 waren. We gaan naar Marzamemi waar we ooit vrij aan de kust gestaan hebben .Is niet meer mogelijk, bij San Lorenzo begint het al met verboden in te rijden voor campers.

Er zijn hier 7 P’s en 1Cp en 2 campings maar we kiezen voor de Farmhouse camping in San Lorenzo. Als we hier het dorp inrijden zien we al overal de geparkeerde auto’s. Het is natuurlijk vreselijk druk, ook op de Farmhouse camping is het druk maar voornamelijk met kleine tentjes en een paar campers en veel geparkeerde auto’s en heel veel kinderen.

Er is ook een klein restaurant dat alleen voor de pranzo(middageten) en in het weekend open is, vermoed ik . Ja hoor we kunnen nog mee eten, de meeste mensen maken zelf iets klaar in de bijbehorende keuken en barbecues van de camping. Een kaart is er niet iedereen krijgt hetzelfde en ik begrijp dat bij de primo, de pasta, nog keus is. Maar wij zitten na de anti pasti(de voorgerecht hapjes) al vol, ik wil alleen nog het toetje. Dat kan maar na dat iedereen primo en secondo gehad hebben. Prima, we zitten leuk en genoeg reuring om ons heen. Het toetje is 4 cannoli ,specialiteit van Sicilie, opgerold koekje gevuld met ricotta.
Om 5 uur begint de camping leeg te stromen, wij lopen dan naar het strand en lopen een stukje langs de kust. ‘S Avonds is iedereen weg want 2e Pinksterdag kennen ze hier niet.

29-5 Vanmorgen kwam om 9 uur de bakker de camping op rijden, altijd handig, verder is er hier geen winkel te zien. We gaan op de fiets naar Marzamemi dit is een authentiek, klein vissersdorp. Het heeft een oud centro storico dat grotendeels dateert uit de tijd dat prins Nicolaci Villadorata het hier halverwege de achttiende eeuw voor het zeggen had en is gesitueerd rond het pittoreske Piazza Regina Margherita.

Er is hier een oude tonnara(ruïne), tonijnfabriek, die al stamde uit de tijd van de Arabieren en later door de prins werd gekocht.
Rond het plein is het gezellig met veel terrasjes en winkeltjes, ja behoorlijk toeristisch dus. Wat zal het hier gisteren druk geweest zijn.
Wij gaan op een terras lekker eten, goedkoop is het hier niet maar wat wordt hier goed gekookt!

Aan de noordkant van Marzamemi zien we nergens meer de verbodsborden van inrijden/parkeren voor campers, die zien we vooral in San Lorenzo.
We staan hier heerlijk, nu met nog 2 andere campers en 1 tentje, in het weekend is het hier altijd druk vermoed ik. Maar morgen gaan we toch een stukje verder.
Groetjes Ina en Marinus

Je programma aanpassen aan de omstandigheden én in jullie geval de vele ervaringen van jullie eerdere reizen, maakt het reizen toch weer aparter 👍. Er zijn mensen die alles tot 2 decimalen achter de komma willen meemaken, maar voor jullie (en vele anderen) is dan geen goede manier. Laat je verrassen is ook een uitgangspunt. Er is genoeg te zien onderweg! Fijne reis verder.

Peter 2023-05-29 17:26:13

Hallo Globetrotters, Ina je moet wel gedacht hebben....op die leeuw in de schaduw is het vast goed rusten, en gelijk heb je !! Leuk zo'n Barokke stad waar het vooral ook goed eten is. Wat er op tafel stond was in mijn ogen beslist restaurant waardig. Best veel keuzemogelijkheden om de nacht door te brengen. Jullie lieten denk ik vooral de keuze vallen op de Farmhouse camping vanwege dat er weinig campers stonden. De door jou Ina beschreven 4 cannoli komt mij als gerecht wel erg bekend voor, wellicht dat ik iets dergelijks ooit op capri of ergens in de buurt van Napels gegeten (toen ik nog jong was). Heel apart de waterafvoer vanaf het Paleisdak. Hij heeft vast vele liters water weggewerkt. Ook mooi die tot kleine restaurantjes omgetoverde vissershuisjes met de al zo karakteristieke bloempotten en bakken vanwaaruit cactussen een uitweg vinden naar de daken van deze onderkomens. Je schreef ook over de restanten van de tonijnfabriek. Is die fabriek in onbruik geraakt of wordt er ter plekke in de wateren rond Sicilië minder Tonijn gevangen?? Leuk dat paardje dat geheel op zijn gemak tussen de techniek staat te grazen bij jullie fietsen. Het lijkt daar bij jullie inmiddels redelijk warm in tegenstelling tot ons huidige oer-Hollandse klimaat. Dank voor de mooie plaatjes en jullie verhaal. Ik hoop dat jullie nog veel moois mogen tegenkomen op SicilIë !! Groetjes van P&W