Tabernas

Spanje, Lucainena de las Torres

28-3 Het is toch het binnenland geworden , we gaan eerst naar Sorbas, het dorpje ligt boven op een plateau. Het is hier een kalkgebergte(karst)en je ziet de lagen uit heel oude tijd waarop het dorp gebouwd is. We maken een wandeling door het dorp en voornamelijk langs de buitenkant waar je de uitzichtpunten hebt, de miradors.

Daarna rijden we naar Lucainena de las Torres, een mooi Andalusisch dorpje in de Sierra Alhamilla.Ook hier weer een wandeling door het mooie dorp, overal zie je bakken met geraniums. Een veel mooier dorp dan Sorbas. Kronkelende straatjes, je kunt van hier uit naar de Hornos van de Calcination lopen. Overblijfselen van 8 grote ovens waar men ijzererts bewerkte dmv verhitting tot boven het smeltpunt van ijzer, de zgn hoogovens.Ik vind het toch iets te ver lopen dus we rijden er met de camper naar toe.

Van de 8 ovens heeft men er 1 gerestaureerd, ze zijn destijds gebouwd in 1900. Er staan een paar info borden met een klein gedeelte in het Engels. Hier lees je ook dat ooit de oude spoorbaan hier langs liep ivm het transport. Deze route is nu een wandel en fietsroute via de oude spoorbaan, je vindt hem ook ten westen van Murcia bij Mula, leuk om te fietsen hoorden we.

Het parkeerterrein is echter zo scheef dat we weer naar de P voor het dorp terugrijden om te overnachten. Omdat wij Nijar destijds al bezocht hebben, zijn wij via deze route gereden maar de route Nijar naar Lucianena staat ook als mooi aangegeven.

Tabernas ligt bij de Tabernaswoestijn, een woestijnlandschap dat ontstaan is door een tekort aan neerslag.Dat komt omdat het tussen twee bergketens ligt die zorgen voor het tegenhouden van neerslag. Het is geen zandwoestijn maar een steenwoestijn.Je ziet hier dan ook voornamelijk cactussen groeien. Het is het laatste stukje (half)woestijn van Europa, een spectaculair landschap met indrukwekkende rotspartijen, ravijnen, steile geulen, kale hellingen Een prima locatie om western films op te nemen, een klein Hollywood dus, er zijn nog 3 filmsets te bezoeken.

29-3 Na een rustige nacht vanmorgen naar Tabernas gereden, nodigt niet echt uit dus rijden we naar het zgn Fort Bravo. Maar boven aan op de weg zien we, al niks voor ons, we hebben ook niks met cowboy films.Voor pensionado’s is de prijs slechts 15,90 pp dan kun je daar parkeren en overnachten en eventuele “shows” bezoeken. Omgekeerd en nu naar Mini Hollywood, ook een themapark, gaan we dus ook niet doen.

Maar hier vanaf de parkeerplaats kun je afdalen naar de woestijn. Ik had het al gelezen even een lange trap af en dan zou er een wandeling van 1 a 1,5 uur zijn, de blauwe route. Er stond een bord met info zelfs in diverse talen.Prachtig uitzicht al boven, maar beneden bij de trap een beekje,beetje door de blubber, nou ja moet kunnen. Maar eenmaal verder gelopen geen blauwe route te zien.

We moesten volgens het bord naar rechts maar dan moesten we weer het beekje over, gaan we niet doen, lopen andere kant de berg op. Prachtig uitzicht, bijzonder landschap dat al 10.000 jaar bestaat. Dan maar weer terug, en de trap weer op. Nogeens op het info bord gekeken, er staat notabene ook: niet van de aangegeven route afwijken, ja ja het zal wel.

Nou ja we hebben een indruk gekregen van het spectaculaire landschap met hier en daar behoorlijk wat groen! Na de lunch, buiten in het zonnetje!, toch even Tabernas ingereden en vlak bij het fort geparkeerd. De weg omhoog alleen maar half gelopen voor wat uitzicht, daar stond een bord met overzicht van de vallei waar de locaties van diverse films waren. Zelfs die van The Crown van 2020 stond erop.

We rijden een stuk terug naar CP Little Texas, een kleine CP, 11 km buiten Tabernas. We waren niet zo weg van de reviews van de andere plekken en dit zag er goed uit. We staan hier ook prima van alle gemakken voorzien incl broodjes service en zitten nu buiten lekker in het zonnetje.

30-3 We blijven nog een dagje, vannacht veel regen gehad, vanmorgen is het weer droog, maar de berichten zijn een wisselvallige dag, wat regen en wat zon. We willen morgen naar Almería dus ons vandaag maar even oriënteren wat betreft de stad.
Groetjes Ina en Marinus

Wauwww prachtig! Heel erg mooi daar. Gaan wij ook eens heen. Gr. Karin

Karin 2022-03-30 14:40:17

Wat is het bijzonder en mooi daar. Groeten Tineke

Tineke 2022-03-30 16:11:21

✅Wel apart, dat woestijnlandschap. Voor de broodnodige variatie😉 Veel plezier in Almería🚐🙋‍♀️

Luisa 2022-03-30 23:45:34

Wat een indrukwekkende foto's Ina, Je moet daar zo nu en dan echt halsbrekende toeren uithalen om overeind te blijven zo te zien. Volgens het KNMI krijgen wij deze week mogelijk een flink pak sneeuw, tsja en dat komt eigenlijk nooit uit. Geniet even van de zon. Groetjes, Peter & Wilna.

Peter Kee 2022-03-31 00:27:18

Het landschap is wel afwisselend dat valt niet te ontkennen,dat dit woestijnachtige hier te vinden is!Hopelijk krijgen jullie mooier weer dan tot nu toe het geval was.Vanaf vanmiddag zitten we in de winter:sneeuw,koud en stormachtige wind!Jullie zien wel hele aparte omgevingen,kijk maar uit met lopen en “beklimmingen” Groet Marianne