Monreal

Duitsland, Mayen

30-12 We rijden door het mooie rustige Vulkaneifel park, over heuvels en door dalen. We zien zelfs nog een kratermeertje?
We gaan naar Monreal een uur rijden vanaf Blankenheim. Dit is ook weer een klein Middeleeuws stadje aan het beekje de Eltz. We maken een leuke wandeling door het stadje, er zijn 3 oude bruggen over de beek. Je kunt dus heen langs de ene kant lopen en aan de andere kant weer terug. Monreal ligt ook weer op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela.

Het stadje werd voor het eerst beschreven in 1229 als een plaatsje aan de Konings berg, Mons Regalis. Boven op de berg liggen 2 burchten ruïnes , hier loopt ook een pad naar toe. Deze burchten moesten destijds bescherming bieden tegen de Zweedse en Fransen troepen.Hier op de Johannesbrug ook weer het beeld van de heilige Nepomuk.Bij het oude stadhuis, het Viergiebelhaus staat ook een schandpaal.

Daarna is het maar 10 km naar Mayen waar we op de CP staan even buiten het centrum. Prima plek met stroom maar toiletgebouw is gesloten.
Mayen is een van de grote plaatsen in de oostelijke Vulkaan- Eifel.
Het heeft ook nog een paar oude stadspoorten en stukje stadsmuur.
Er zijn nog een aantal oude vakwerk huizen, veel is het niet.

Mayen lag ook weer aan een oude Romeinse weg, er werd hier basalt gevonden dat destijds voor molenstenen gebruikt werd.
In de Genovevaburcht,uit de 13e eeuw, is het Eifelmuseum met een leisteenmijn.

Naast de CP zit de Lidl en Aldi, zo dat we nog even wat boodschappen kunnen doen, de komende 2 dagen zijn de winkels gesloten zie ik.
Wij wensen jullie morgen een rustige jaarwisseling en een heel goed en gezond 2024.
Groetjes Ina en Marinus

Wat leuk, lekker op pad! Mooie foto’s, ook nog redelijk weer. Fijne jaarwisseling in Duitsland 🇩🇪

Simone 2023-12-30 19:44:28

Leuk, jullie belevenissen weer te volgen en de mooie foto’s. Ik wens jullie een fijne jaarwisseling en een gezond en gezellig 2024. Groet van het Hollandsch Diep👋

Margot 2023-12-30 19:53:04

Een mooie jaarwisseling gewenst en nog vele, prachtige camperreizen. Hartelijke groeten van Mike en Wilma

Wilma 2023-12-30 21:33:49

Fijne jaarwisseling en een goed en vooral gezond 2024. Goede voortzetting van jullie reis.

Marianne 2023-12-31 00:40:09

Toch af en toe een zonnestraal. Dat doet het goed op die vakwerkhuisjes📸 Rustige avond! 🥂🍀✨

Louise 2023-12-31 16:21:35

Een mooi nieuwjaar in goede gezondheid met mooie reizen.