Salona

Kroatië, Solin

Gisteravond reed in het donker een grote Duitse Landrover achteruit en tegen onze voorkant op. Balen natuurlijk, alles regelen schade formulieren etc. Gelukkig is de schade klein en alleen blikschade, maar straks thuis weer gedoe om alles weer te herstellen.Scheisse Scheisse Scheisse!!! Weg ontspannen gevoel van de afgelopen dagen!

22-8 Vanmorgen om 9 uur eerst de verzekering gebeld en de schade gemeld en formulier gemaild. Nu ons maar even herpakken en weer tot rust komen. ☹️

6 km ten noorden van Split liggen de restanten van de antieke nederzetting Salona, nu heet het Solin.
Ooit was hier in de Romeinse tijd een stad met 60.000 inwoners. De Romeinen bouwden in de 1st eeuw n.C. hier oa havens, huizen, basilieken, amfitheater, thermen en vestingmuren. Het was de hoofdstad van de provincie Dalmatia, een van de rijkste steden in de regio. In 614 werd de stad verwoest door de Avaren(een noord Kaukasisch volk) en de Slaven.
Eind 19e eeuw begonnen de opgravingen en is er slechts een deel van de stadsmuren blootgelegd.

We parkeren bij het amfitheater(er is ook nog een hoofdingang) kopen een kaartje 20 K pp en gaan alles maar eens verkennen.
Bij een huisje bij het amfitheater zijn kinderen bezig met knutselen, de toekomstige archeologen?

Dan is het een stuk lopen naar de volgende plek, restanten van een basiliek. Gelukkig staat er af en toe een lekker windje. Dit soort plekken is volgens Marinus alleen maar voor mensen met een grote fantasie, ik dus 😉. Volgende plek is een grote lange schacht met 16 sarcofagen, met op 1 na allemaal christelijke inscripties.

Daarna komt de grootste archeologische plek, het bisschoppelijk centrum met natuurlijk ook weer een basiliek. Klein stukje verder is de officiële ingang en hier is de necropolis, de begraafplaats met heel veel restanten van sarcofagen.

We lopen weer terug naar de camper, we staan hier goed, er zijn wat bankjes met schaduw waar we een broodje eten. Dan houden we siesta, echt even plat, dit is de manier om het vol te houden.

Even ten noorden van Solin ligt Klis een dorpje met een grote vesting. Door de Romeinen hier boven op de heuvel gebouwd om de overgang naar de laagvlakte te controleren. Het is in diverse handen geweest, Venetianen die de vesting verstevigde om zich tegen de Turken te kunnen verdedigen. Maar in 1537 veroverden de Turken het toch en vergrootten de vesting en bedreigden Split van hieruit.In 1648 werden ze weer verdreven door de Venetianen. Later kregen de Oostenrijkers de macht, tot die tijd bleef de vesting in gebruik.

Gelukkig kunnen we op de kleine P bij de ingang parkeren, dan “klauteren” we omhoog via een zeer hobbelig pad. Toegangskaartje 75 K pp. ik had het al gelezen duur voor wat er geboden wordt. Het ligt op de route richting tolweg naar het zuiden. Het is een langgerekt komplex met 3 toegangspoorten.Er zijn hier diverse delen van de serie Game of Thrones opgenomen, mij zegt het niets.
Ben je in de buurt kun je een kijkje nemen maar ik zou er niet voor omrijden, voor Salona en de vesting Klis.

Wij gaan de tolweg op, saaie maar snelle en rustige route verder naar het zuiden. Om 6 uur vinden we het genoeg geweest en gaan naar een grote P met tankstation, toiletten en veel ruimte met picknick plekken. We eten hier en overnachten hier met nog wat campers die later op de avond aankomen.

23-8 het is nog een uurtje rijden naar de pas geopende brug naar het schiereiland Peljesac. Als we de snelweg afgaan wordt het weer een mooie route richting kust. Mooie uitzichten ten zuiden van Ploce op het waterrijke gebied bij de kust. In Neum-BiH balen ze vreselijk nu Kroatië deze brug heeft gebouwd met subsidie van de EU. Hier missen ze de inkomsten van de reizigers die dit kleine stukje Bosnië doorrijden.

Bij de brug even een stop voor wat foto’s, dan rijden we het schiereiland Peljesac op. Ook weer een mooie route, we arriveren om 12.00 op camping Palme in Kuciste even voorbij Orebic. Een kleinere camping dan de grote luxe campings bij Orebic.
Groetjes Ina en Marinus.

Wat balen zeg. Gelukkig is de schade voor het oog niet al te groot en kunnen jullie door met de reis. Maar alle toestanden die je ervan hebt.... grrrr...... Kom tot rust en ga verder genieten van al het moois wat er nog te zien zal zijn. Groetjes van José

José 2022-08-23 16:05:32

Wat een pech,en ook balen in het buitenland,wat eenrompslomp geeft het ! Van alles bekomen,dan toch maar weer genieten van de omgeving,en de nieuwe plekken die jullie aandoen! Groet van hier.

Marianne 2022-08-23 16:53:13

Hallo Ina en Marinus, Vervelend dat jullie camper wat schade heeft opgelopen door toedoen van een Duitse Landrover. Die geven over het algemeen niet echt mee. De Hymer wordt er niet mooier van temeer het nog een poos zal duren eer e.e.a. te herstellen valt. De omgeving doet wel errug 'stenig' aan daar hoor. Prachtig de uitspraak van Marinus dat dat soort plekken alleen maar zijn voor mensen met een hele grote fantasie. Ik weet zeker dat hij gelijk heeft, want dat soort restanten bestaat vaak uit andere dingen dan je zo op het oog zou kunnen inschatten. Toch is het je gelukt om er nog aardige plaatjes van te schieten Ina :-) !! Trouwens die wachter in die wachtpost komt mij wel héél bekend voor !! Genieten dame en heer, ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Groet vanuit het Vleutense, P&W

Peter Kee 2022-08-23 17:37:15

Een deuk in je auto/camper is toch een deuk in je ego?! Echt balen, maar thuis blijven is ook geen optie.

Mike 2022-08-24 08:51:17

Hè, jammer deze domper na het zo tevreden eerdere verslag. Gedoe! Gelukkig licht blikschade, altijd nog beter dan fysieke! Marinus zijn fantasie de vrije loop gelaten tussen de sarcofagen? 😅 Mooi prieel- 📸 en brugfoto🙋‍♀️