Garmisch-Partenkirchen

Duitsland, Garmisch partenkirchen

6-2 Via Ehrwald rijden we Duitsland weer in naar Garmisch-Partenkirchen, al diverse keren langs/doorgereden maar nu maar eens bezoeken. Eerst hier LPG tanken en naar een supermarkt voor wat boodschappen.

We staan op de grote CP Camp am Wanken met voorzieningen. Het is mooi weer en al hoewel we maar een stukje van 25 km rond de Zugspitze gereden hebben ligt hier in Garmisch nauwelijks sneeuw. Wel zo prettig om de stad te bezoeken.

Bij de CP krijgen we ook hier weer een gastekaartje voor gratis vervoer met de bus. We stappen begin van de middag op de bus, je moet nu wel stukje de berg naar beneden lopen want de bus komt nu niet hier boven bij de Wanken bahn want die is gesloten.

In het centrum stappen we uit en zijn zowaar dicht bij de toeristen info.
Met een plattegrond lopen we eerst door de winkelstraat, een brede straat met overal mooie gebouwen met muurschilderingen. Dan nemen we een kijkje bij de Pfarrkirche St Martin, de “mooiste” kerk van Garmisch. Het is een kerk met veel beschilderingen en gouden beelden, rococo stijl, je moet er van houden niet ons ding. Maar we lopen er langs als we de Loisach rivier oversteken naar de Frühlingstrasse waar veel oude boerenwoningen staan.

Na een koffie met gebak lopen we weer naar de de toeristen info en stappen daar vlakbij op bus 2 naar de Ludwigstrasse, een historische oude straat in Partenkirchen met allemaal beschilderde huizen, de een nog mooier dan de andere.
Maar oh wat is het koud, we stappen bij het kleine Sebastiaans kerkje (dat gesloten is) op de bus terug.

Garmisch heeft een mooie ruime binnenstad, zeker de moeite van het bezoeken waard. En de Ludwigstrasse in het deel Partenkirchen moet je beslist niet overslaan, misschien nog wel mooier dan het winkel gedeelte van Garmisch met de bekende winkels natuurlijk.

7-2 We gaan naar Mittenwald aan de oostkant van de Zugspitze, weer een kort maar mooi ritje, het is tralend weer. Mittenwald heeft een CP maar we lezen op internet dat de stroom aansluitingen al een hele tijd niet meer werken. Geen optie dus om te overnachten, we parkeren en maken een wandeling door het mooie oude centrum. Dezelfde stijl als Garmisch, huizen met mooie beschilderingen, uithangborden etc. Zelfs de kerk, net als in Garmisch over de top rococo.

‘S Middags rijden we Oostenrijk weer in, we komen dan langs Seefeld, leuke plaats met een goede camping, waar we ook 2 x gestaan hebben. We hadden het al op internet gelezen, helaas de camping is opgeheven, was voor camperaars goede locatie met diverse mogelijkheden, met bus naar de Alm, op loopafstand van dorp en trein.

Wij rijden nu door naar camping Kranebitten bij Völs net voor Innsbruck.
Het is heerlijk weer, wel koud maar we zitten zelfs buiten koffie te drinken. Morgen rijden we Italië in, het is dan ook maar een klein stukje naar het Pustertal.
Groetjes Ina en Marinus

Hallo Ina & Marinus, Weer veel mooie foto's op mijn scherm van jullie hand mogen bekijken. Hier en daar een aardige houtvoorraad voor de deur. Jullie zaten op Camping Kranebitten toch wel heel lekker in het zonnetje. Het is hier best nog koud, -4 oC.vanochtend bij onze auto. Tot mijn verbazing zag ik een orgel van Bernard Edskes (een Nederlandse orgelbouwer) in het kerkje van St. Peter & Paul van Mittenwald. Ik wist niet dat hij daar ook een orgel heeft geplaatst. Ik hoop dat jullie nog even kunnen genieten in Italië. Ik zie wel weer wat het avontuur jullie brengt. Prettige voortzetting toegewenst en vooral koffie drinken in het zonnetje. Groet van P&W.

Peter Kee 2023-02-07 21:02:02

✅3 Ik ben weer bij! Een heel andere sfeer, zo zonder sneeuw, ik zat er net zo lekker in☺️ En Duitsland, op de een of andere manier heb ik daar weinig mee (maar misschien zou het ‘live’ anders zijn hoor). Goeie reis naar Italië, spreek jullie gauw 👋🏼😘

Luise 2023-02-07 21:21:30

Oh, en lekker hoor, genieten in het zonnetje buiten. Was hier vandaag ook weer heerlijk ☀️

Luise 2023-02-07 21:22:34

Prachtig, wat een mooi dorp. Als fotograaf kun je je uitleven. Jullie genieten.

Berta Smilda 2023-02-07 21:43:26

Wat zijn onze Nederlandse huizen dan toch saai! Met mooi weer is zo'n camperreis toch wel leuker.

Mike 2023-02-08 14:40:17

Geniet van de mooie foto's in een mooie omgeving!Het is een lieflijk geheel, persoonlijk vind ik de vakwerkhuizen wel kunstig maar soms te veel(voor mij dan) Jullie hebben het wel getroffen met het weer. Gegroet