Mauterndorf

Oostenrijk, Mauterndorf

Dinsdag uit Altenmarkt vertrokken, we gaan naar Mauterndorf. Er zijn 2 mogelijkheden, stukje terug rijden en via de autobaan en de Tauerntunnel of via de mooie route over Obertauern en de Tauernpass(1738 m) en Twengerpas, slechts 1381 m. Een route van totaal 42 km verboden voor aanhangers(caravans) en 12% stijging en daling. Op de ANWB routekaart staat mooie route maar niet aanbevolen in de winter.

Het is prachtig weer dus we kiezen voor de Tauernpass route, we laten ons niet zo snel van de wijs brengen. En inderdaad een schitterende route via Obertauern, een zeer hoog skigebied. Als je de 12% daling hebt gehad kom je bij Mauterndorf. Even voor het dorp ligt de camping onderaan de pistes van het skigebied Grosseck-Speiereck.

We zitten hier op 1150 m hoogte dus het is ietsje kouder, toch kunnen we tussen de middag een broodje eten buiten in het zonnetje. Daarna gaan we lopend naar het dorp een wandeling via een wandelpad van een half uur. wij doen er toch iets langer over het is besneeuwd en hier en daar wat ijzig, dus glad.

Vlak voor het dorp ligt burcht Mauterndorf, het voormalige Mautstation, hier werd dus tol geheven. Het dorp heeft nog mooie oude huizen met authentieke details. Heel wat anders dan het super toeristische Altenmarkt, meer in de sfeer van Lofer. Ook met info bordjes over wat voor huis het geweest is . Er staat ook nog een Mijl steen in het centrum uit de Romeinse tijd( ± 200 n.Chr).

De Taurach stroomt langs de camping en door het dorp. Op een huis staat dat hier beneden bij de rivier de dieren geslacht werden. De (ooit houten)brug boven bij het huis heette de vleesbrug omdat er 4 “stalletjes” waren waar vlees verkocht werd.

De dag begint goed vandaag met zon, maar er komt slechter weer aan. Hier skiën stond niet op de planning, we gaan met het busje, dat ieder kwartier rijdt, naar de burcht Mauterndorf.

Je krijgt een audiotoer mee in het Nederlands, er wordt het een en ander uitgebeeld over de Middeleeuwen, hoe men leefde. En je hoort wat over de geschiedenis van de burcht, ooit stond hier een oud fort uit een paar eeuwen v.Chr. Dit was een post op de belangrijke Romeinse handelsroute(Via Imperiales) van zuid naar noord over de Tauern, vandaar ook de mijlsteen in het dorp.

De burcht is ook in het bezit geweest van aartsbisschop Leonhard von Keutsschach, zijn slaapkamer heeft nog de originele houten beschilderde muren. In 1894 kocht Hermann Epenstein de burcht die zwaar vervallen was en renoveerde alles. Er is een kleine tentoonstelling hierover en over de speciale gast Hermann Göring die het zelfs in 1939 in zijn bezit kreeg. Aan het eind van de 2e WO vluchtte hij zelfs naar dit kasteel.

‘s Zomers is er meer in de burcht te zien oa het Lungauer Landschaftsmuseum en je kunt de toren bezoeken, beiden zijn nu gesloten.
Maar het is toch een leuke locatie om te bezoeken, ook voor kinderen er is in de ridderzaal een hoek met heel veel Middeleeuwse kleding, ook in kindermaten. We gaan met het busje weer terug, achter in de middag hebben we af en toe een korte sneeuwbui.
Groetjes Ina en Marinus.

Jullie genieten, zo te lezen. Zon en een strakblauwe lucht is heerlijk en goed voor de gezondheid. Op je gemak een beetje skiën als het lekker weer is en ook nog gelegenheid om historische plekken te bezoeken. Letterlijk ook een wereld van verschil met de Kaapverdische eilanden 😏. Afwisseling genoeg met jullie reisavonturen. Mijn vrouw, Charlotte, gaat met dochter&schoonzoon + 3 kinderen zaterdag naar Garmisch Partenkirchen. Ze gaat met de trein, 5x overstappen voor €39,90. Ik blijf thuis, heb ik ook (een beetje) vakantie 😂. Geniet van deze reis, doe voorzichtig en kom zonder fysieke en/of mechanische pech weer terug. Dan weer plannen maken voor de volgende reis, zeker?! Gruß Gott, Peter

Peter 2020-02-19 17:47:53

Wat een leuke reis, we genieten elke keer weer van jullie belevenissen.

Riek en Dick Riedijk 2020-02-19 17:52:05

Mooie plaats hebben jullie weer uitgezocht:het is net alsof er verder niemand is!De reis is een mix van wintersport en bezoeken van interessante gebouwen uit de geschiedenis.Inderdaad iets heel anders dan de Kaapverdische eilanden! Genieten maar en geen valpartijen! Groet

Marianne 2020-02-19 18:01:33

Prachtig!!

Louise 2020-02-19 18:04:41

Is weer genieten! Inzowel woorden als beelden. Gruess Gott!

Fred & Els 2020-02-19 18:38:16

Prachtige foto's! Dit gaan we ook een keer doen met het campertje en hondje. Geweldig! Fijne reis.

Karin 2020-02-19 21:13:36

Wat een prachtige foto's toch weer. Eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat er een belangrijke handelsroute van de Romeinen liep (de Via Imperiales) van Zuid naar Noord over de Tauern. Maar ja, waar kwamen die Romeinen nou niet? Wij wensen jullie een fijne voortzetting van jullie reis. Groet P & W.