Via Verde de la Sierra

Spanje, Algodonales

20-4. Klein stukje verder naar Algodonales, slechts 10 km verder. We rijden eerst naar het eind van het dorp daar stroomt de Fuente Alta(hooggelegen bron) het dorp binnen. De inwoners komen hier met grote plastic flessen goed water halen. Wij vullen dus ook de voorraad aan, dit doen we in Griekenland ook altijd, de plekken waar de bevolking water haalt is van goede kwaliteit.

Daarna rijden we naar de grote CP net buiten het dorp, dan gaan we boodschappen halen want hier is een redelijk grote supermarkt. Het is bewolkt met af een toe een zonnetje en koud maar 12˚ terwijl we eergister 26˚ hadden. ‘s Middags valt er af een toe een spat, dus het wordt een lees en oriëntatie dag.

De plek is uitgekozen omdat we morgen hier vlak bij naar een kleine CP gaan om dan een stuk Via Verde te fietsen. Routes die je in heel Spanje vindt, om te wandelen of te fietsen. De routes zijn vaak aangelegd op oude spoortrajecten, sommige slecht onderhouden maar een aantal staan als goed aangeschreven oa deze de Via Verde de la Sierra. Maar dan moet je wel goed weer hebben, vrijdag wordt heel veel regen verwacht, maar morgen zou een droge dag met zon worden.

Het 36 km traject loopt van Olvera tot Puerto Serrano en passeert de plaatsen Coripe, Montellano en Pruna. Bijzonder is dat deze spoorlijn nooit in gebruik is genomen. Na de start van de bouw begon de Spaanse burgeroorlog en daarna de economische crisis. De tunnels, viaducten, stations waren al aangelegd maar alles werd stopgezet.

21-4 We staan op de kleine CP van Coripe (5 plaatsen), het was een ritje van 20 km. Slingerend de berg op en af, een prachtige route over een smalle weg met geweldig uitzicht iedere keer. Toen we aankwamen gingen de 3 die er stonden weg en inmiddels staan we weer met 3 campers.

Coripe ligt aan de Via Verde de la Serra maar dan moet je wel weer eerst steil 1,5 km de berg af. Beneden is een gelegenheid om wat te eten, drinken en fietsen te huren. Wij gaan de kant van Olvera op, hier kom je langs het informatiecentrum(nu gesloten) waar je een film kunt kijken over de vale gieren die hier vliegen. Hier huist de grootste populatie vale gieren van Europa. Hoog boven de berg en de kloof hebben we er veel zien vliegen.

Het is een route door een aantal tunnels en over een viaduct, prima te doen maar wel een aarde weg. Hier en daar kuilen, opletten natuurlijk, vooral in de tunnels. Het stuk na het infocentrum is erg mooi heel veel bloemen langs de berm en op de heuvels. Coripe ligt ongeveer halverwege de route maar voor wij in Olvera zijn gaan we weer terug, het laatste stuk heeft erg veel tunnels.

Zo zijn we op tijd terug om bij Coripe, het zgn stationnetje, wat te eten, de keuken is maar beperkt open nu. Terug bij de CP fietsen we nog even door het dorp. Een slaperig dorpje waar niet veel is, een kerkje bij het dorpsplein, alles is nu ook nog dicht. Er is wel een Casa Hermandad, huis van een broederschap, te herkennen aan de hoge deuren om de troon voor de processie naar buiten te dragen.

Dit was een goede planning, prachtig weer,beetje fris misschien, maar volop zon. Volgens de voorspellingen komen er 2 regendagen aan, dan wordt het denk ik een camping.
Groetjes Ina en Marinus

top mooie streek

D'Hollander Rene 2022-04-21 18:46:20

Wat een mooie streek, en wat een prachtige bloemenzee. Heb genoten van je foto's Ina. Eindelijk je fietsje in beeld. Een mooi exemplaar, dat is het zeker.Er komen een paar 'leesdagen' aan vrees ik. Groetjes van Peter & Wilna.

Peter Kee 2022-04-22 00:16:45

Ik ben weer bij! ✅ Inderdaad prachtige rit, mooi weer! Snap dat jullie voor te veel donkere tunnels zijn omgekeerd, bij twijfel niet doen! Het lijkt wel een poppetje, op dat uitzichtpunt, bij nadere inspectie, herken ik Marinus 😄 Kan aan mijn kippigheid liggen hoor, blijft behelpen 👁 Doedoeg🙋‍♀️