Acireale

Italië, Santa Maria la Scala

21-5 Gistermiddag werd het om 4 uur droog en zijn we nog naar het strand gelopen, langs de archeologische plek(gesloten natuurlijk). De zee was ruig er stond een harde wind. De CP is een stukje van zee af dus daar hadden wij geen last van. Ook nog even naar het strand bij Giardini-Naxos gelopen, een mooi gelegen baai met een haventje.

Vanmorgen bij het servicen en boodschappen doen was het droog en daarna weer 24 km zuidelijker gereden richting de Ciclopi kust. Je rijdt diverse dorpjes door heel vervallen en inmiddels met de regen erbij toont het nog triester.We hebben 4 P’s uitgezocht om te gaan kijken of het wat is om te overnachten.Bij de 1ste bij Acireal, een smal slingerend weggetje naar beneden naar het kleine haventje van Santa Maria di Scala, vinden we het een hele leuke plek en gaan niet verder kijken. Hier zijn geen stranden, het is een lavakust met allemaal grote basalt blokken.

Ten zuiden hiervan tot aan Catania liggen een aantal plaatsen die beginnen met Aci aan de zgn Ciclopi kust.Stuk voor stuk nog oude vissersplaatsjes.Volgens de legende gooide een woedende en blinde cycloop basalt rotsen naar de voorbij vliegende Odysseus. Een mooie kust met bijzondere rotspartijen, we hebben destijds langs de kust gefiets toen we op een camping stonden en van daar uit ook Catania hebben bezocht, dat we nu overslaan.

Om 1 uur is het inmiddels droog, de harde wind is ook weg, we lopen meteen naar het haventje. Het zou een paar uur droog blijven maar je weet het maar nooit. Later lopen we de boulevard af naar de andere kant. De zee is woest nog net zo als gisteren bij Giardini Naxos. Spectaculair om te zien, we staan geweldig wat een leuke plek, voor ons staat zelfs nog iemand te vissen.

Achter in de middag komt er wat reuring, men loopt de boulevard af en komt even naar de zee kijken. We houden het op een heel enkele druppel na droog.

22-5 We rijden via de autobaan om Catania heen en gaan dan naar Brucoli, een rit van 75km. We hebben hier destijds ook gestaan en vonden het een leuk plaatsje. Na 10 jaar is er ook hier natuurlijk een en ander veranderd. De plek waar we destijds stonden is niet meer mogelijk, er is nu een soort trampoline speelplaats gemaakt en bij de toegang is een ketting gespannen. Mogelijk als dit open gaat dat het dan als parkeergelegenheid gebruikt wordt.

We parkeren aan de rand van het dorp en maken een wandeling, ook hier zie je nu de muurschilderingen, volgens mij waren die er toen nog niet. Het is ook weer heel verwaarloosd allemaal. Je ziet hier en daar toeristen lopen maar ik hoor alleen maar Italiaans praten.
Er zijn best wel veel eet en drink gelegenheden maar 80% is gesloten, het seizoen moet hier nog beginnen.

We kijken wat rond bij de natuurlijke haven, hier liggen de vissersboten maar er is ook een nieuw gedeelte gemaakt voor pleziervaartuigen. We vinden boven met uitzicht op de haven een plekje waar we ook nog buiten naast de camper kunnen zitten en niemand in de weg staan. Prachtig uitzicht we vinden het een prima overnachtingsplek.
Groetjes Ina en Marinus.

Jammer dat het niet echt mooi zonnig weer is. Dat maakt de foto's toch even anders. Maar aan de andere kant zijn de plaatjes van de ruige zee ook wel mooi. Vandaag wel in het nieuws dat Catania te maken heeft met veel as omdat de Etna is uitgebarsten. En als ik er dan niets over lees in jullie verslag vraag ik me wel af in hoeverre dit dan echt zó erg is. Zie je Ina, ik vertrouw jou veel meer dan de nieuwssites. Heerlijk hoor jullie zo te zien genieten. Veel plezier nog.

Kees Koele 2023-05-22 21:17:31

Geen last gehad van de uitbarsting Etna ?

Koos en Ria 2023-05-22 21:25:02

Geweldige plek daar, lava en woeste golven. En wat een prachtige kleuren! Mis de zon niet eens zo sterk komen de kleuren over👌🏼 Gelukkig voor jullie kwam hij terug☀️📖 😎

Louise 2023-05-23 12:29:20

Hallo Marinus & Ina. Er kleven toch wel fascinerende verhalen aan de één-ogige Ciclopen die samenleefden op de hellingen van de vulkaan de Etna, ver weg van de beschaafde wereld. Odysseus heeft gedurende zijn leven volgens diverse legendes vaak met hen te maken gehad. Het gebied waar jullie bij het schrijven van dit verhaal vertoefden ziet er prachtig uit, wel erg stenig met een soms behoorlijk ruige kust. Ik kan mij nu toch beter voorstellen dat jullie daar toch iets vinden dat 'trekt' !! De plek waar de vissersbootjes aanlanden, en dan heb ik het niet over de nieuwe haven, is bepaald niet gemakkelijk toegankelijk zoals ik constateer bij het bekijken van de foto's. Jammer dat een dorp als Brucola ook alweer zo verwaarloost is. Onvoorstelbaar als een dorp zo arm is en er al aardig wat toeristen rondlopen dat de eet en drinklokalen voor ca. 80 procent gesloten blijven. Mooi dat jullie vanaf zekere hoogte, zittend naast de camper toch een leuk plaatsje met uitzicht hebben gevonden. Wij wensen jullie een prettige voortzetting van jullie reis. Groet van Peter. P.S. Zojuist bereikte mij het bericht dat Tina Turner is overleden.