Itálica

Spanje, Santiponce

29-4 Vandaag maar een rit van 17 km naar Itálica, vroeger 'Colonia Aelia Augusta Italicensium' het was de eerste Romeinse stad van Spanje en ligt in de gemeente Santiponce, net even buiten Sevilla. Maar zelfs met Tomtom(ge-update) chaotische aanwijzingen, een drama, 2 keer fout gereden en dan ben je niet zomaar terug vanaf een snelweg.

Itálica groeide uit tot een hele belangrijke stad voor Sevilla, het was dé plek waar de Romeinse leiders (o.a. de keizers Trajanus en Hadrianus) uitbundig genoten van het leven. Er was een Romeins theater(dit ligt nu in het dorpje), een amfitheater (met plaats voor 24.000 toeschouwers), thermale baden en grote luxe huizen. Het laat zien hoe belangrijk Sevilla was in de Romeinse tijd, zo´n 2000 jaar geleden.

De stad werd gesticht 206 v.Chr. De naam Itálica stamt af van Italië, het land waar zowel de stichter Generaal Publio Cornelio Escipión als de eerste inwoners vandaan kwamen. De neergang van de stad zette zich vermoedelijk al in de derde eeuw in, doordat de Guadalquivir-rivier zijn loop verlegde. Itálica was de geboorteplaats van de Romeinse keizer Trajanus; naar hem werd ook de wijk Triana vernoemd.

Het is een groot gebied dat bestaat uit een oud- en nieuw gedeelte. Er is slechts een deel van de stad opgegraven, het oude gedeelte ligt onder het dorp Santiponce en ook andere gedeeltes zijn nog niet uitgegraven.
Voor EU inwoners is de toegang gratis, men vraagt wel naar je paspoort!
Je krijgt een folder met foto’s en uitleg in het Engels. ‘S Morgens waren er in het amfitheater wilde dieren gevechten en ‘s middags de gladiatoren gevechten. Men zat naar zijn status ingedeeld in het theater, slaven en vreemdelingen boven in.

De mozaïeken zijn de mooiste bezienswaardigheden en het grote amfitheater, dat wel een ruïne is. Na dat we rond gekeken hebben op het terrein kijken we in een zaal bij de ingang naar een tekenfilm van hoe de stad er uitgezien kan hebben. Dat geeft dan een indruk hoe groot de stad was, verder ook even prettig uit te rusten in een koele ruimte!
Er is veel parkeergelegenheid tegenover de archeologische plek waar we prima kunnen overnachten.
Groetjes Ina en Marinus

Mooie foto's weer Ina. Deze geven een aardig beeld van hoe deze stad georganiseerd moet zijn. Ook het amfitheater ziet er gezien het aantal jaren die inmiddels vervlogen zijn. nog mooi bewaard en authentiek uit. De hoofdstraat...enig idee wat de betekenis was van al die verticale gemetselde kolommen?? Tsja...24.000 toeschouwers, kennelijk wilde het volk ook toen 'brood en spelen' !! Indrukwekkend al die prachtige mozaïek vloeren. Wij wensen jou en Marinus weer een fijne voortzetting van deze tocht door het 'Spaanse' !! Groet van P&W

Peter Kee 2022-04-29 21:28:15

Dag Ina en Marinus, fijn hè zo'n TomTom, je komt op plaatsen waar je niet van wist dat ze bestaan. Uiteindelijk toch gevonden. We zijn er al een paar keer langs gereden, dan zie je het vanuit de verte liggen en het is er nog steeds niet van gekomen er naar toe te gaan. De eerst volgende keer gaan we echt en zullen de Googke Maps gebruiken om er te komen. Echt de moeite waard dus, dankjewel! Fijne tocht verder, wij denken dat we maandag, onze camper in Beilen kunnen ophalen. Hartelijke groet Mike en Wilma

Wilma 2022-04-29 22:12:27

Heerlijk al die stenen, lekker rustig. Mooie mozaïeken.