Via Verda Val de Zafan

Spanje, Bot

7-4 Het was maar een half uurtje rijden door een mooi landschap naar camping Terra Alta in de gelijknamige regio . Het is een kleinschalige camping met bungalows en 40 campingplekken. De camping ligt mooi met uitzicht op het dorpje Bot. De camping ligt aan de Via Verda Val de Zafan en op 1 km van Bot.

Het is zwaar bewolkt met veel wind, het is 19°. Vandaag maar even een relax dag, ‘s morgen De Verraders van afgelopen vrijdag terug kijken , de krant lezen en ‘‘s middags wandelen we over de Via Verda naar het dorp. Het stationnetje was tot 1973 in gebruik, nu kunnen fietsers er wat eten of drinken. Het dorp stelt niets voor verlaten, kerkplein waar wel een barretje open is maar verder is het uitgestorven en doodstil. Ja het is wel zondagmiddag 3 uur, dus nog wel siësta tijd. Morgen maar eens op de fiets de Via Verda rijden en vanavond de Joodse Raad kijken. Voor je het weet is de dag zo om.

8-4 Vandaag op de fiets naar Horta de San Juan, het wordt een warme dag, het is weer bewolkt maar nu met af en toe wat zon. Het is een rit van ± 10 km door een prachtig landschap maar ook met 7 onverlichte tunnels die soms best wel lang zijn. Je moet dan nog wel 2,4 km de berg op vanaf de Via Verda naar het stadje, dat bekend is omdat Picasso hier een tijdje verbleef, het heeft zelfs een Picasso museum.

We fietsen naar het kleine oude middeleeuwse centrum dat een mooi oud pleintje heeft bij de kerk en het stadhuis. Het plein is bekend om de portalen, rond om zijn het smalle straatjes en trappetjes maar er gaat continu verkeer over het plein omdat de doorgaande route door zo’n portaal onder het stadhuis door gaat.
Terug gaat wat sneller want het is nu steeds bergaf en heen hebben we hier en daar al gestopt.

9-4 Vandaag de andere kant uit langs Bot richting Xerta maar zover gaan wij niet, wij stoppen bij het stationnetje Pinell de Bray (11.9 km) Op deze route is er nergens iets te eten of drinken, in het hoogseizoen is het misschien anders. Wij hebben zelf wat meegenomen en eten dat op een bankje in het zonnetje op en gaan dan weer terug. De route is mooi door een prachtig landschap, vaak dus even stoppen kijken en foto nemen. De Via Verda Val de Zafan staat bekend als een van de mooiste fietsroutes en met de meeste tunnels. Ik denk dat we er vandaag zeker 10 gehad hebben. De route gaat langs het riviertje Riu de la Canalete waar je hoog boven langs fietst.

Het zijn een paar korte tunnels maar ook een lange van ruim 700 m, gelukkig met vrij nieuw asfalt en duidelijk witte strepen aan de zijkant. Dat is bij sommige tunnels wel anders, als er ook nog een bocht in zit en hier en daar een kuil , is het in het donker opletten. Het is zo wie zo goed opletten op het fietspad, er zitten slechte stukken bij met veel gaten in het asfalt. Geld om het te onderhouden en restaureren is er niet las ik.

Als we op de terugweg weer langs La Fontcalda (warme bron) fietsen rijden we het steile weggetje af naar beneden. Het water is hier 22° dus zomers wordt er volop gezwommen. Je kunt hier met de auto komen het is een recreatie gebied met restaurant dat nu dus nog dicht is. Als we terug komen(25 km gefietst) zien we dat het restaurant op de camping vandaag gesloten is , hadden net besloten daar te gaan eten. Marinus draait de camper een kwartslag om wat meer uit de wind te zitten, het is een heerlijk plekje met prachtig uitzicht maar we gaan morgen toch weer een stukje verder.
Groetjes Ina en Marinus

Heerlijk om jullie zo bezig te zien. Nodigt uit om die via verdes eens beter te gaan bekijken! Eerst even 17 april de Caminito del Rey lopen. Dan eens op zoek naar die mooie fietspaden. En complimenten voor die durfal: prachtige foto ❤️ Wilma

Wilma 2024-04-09 18:57:25

Schitterende foto's weer 👍 en inderdaad erg mooi daar. Die gaan we onthouden. Groetjes.

Karin 2024-04-09 18:58:30

@ Wilma heb thuis 2 filmpjes bekeken over de Caminito del Rey en twijfel of het voor mij haalbaar is. Ik begrijp dat jullie online gereserveerd hebben?

op.stap.met.ina.en.marinus 2024-04-09 20:15:37

Een vakantie zonder fiets……….is niets 😏

Peter 2024-04-09 21:08:59

Prachtige omgeving, lekker fietsweer ook. Heerlijk!

Sandra en Michiel 2024-04-09 22:13:44

Ina, wat een prachtige foto's. En wat prachtig te zien dat er voor fietsers zulke mooie paden zijn. Weliswaar zoals ik lees met stukken asfalt die ontbreken en gaten in het wegdek maar je rijdt er wel mooi zonder dat auto's je van de weg duwen. Althans ik begrijp dat er geen auto's over deze paden rijden. Wat een bijzonder gedeelte in Spanje. Jullie zien een hoop moois. Lekker genieten.

Kees Koele 2024-04-11 12:57:02

Hola! Lekker stukje gefietst. Met helm 😉, veiligheid voor alles, sowieso met die enge donkere tunnels … Niet naar Picasso-museum geweest? Schitterend foto van de brug door de waaghals! En wat een mooie ruïne kwamen jullie tegen. Indrukwekkend hè, het slot van De Joodse Raad. Geweldige acteurs ook. En jullie volgen ook de Verraders weer? Me too 🙋‍♀️