Bardenas Reales

Spanje, Arguedas

30-3 We gaan weer terug naar Ardeno en gaan dan binnendoor naar Bardenas Reales, ongeveer anderhalf uur rijden. Dit is een natuurpark met een semi woestijnachtig ruig landschap waar je met de camper door kunt rijden.
De vallei van deze woestijn is kaal en onherbergzaam en wordt doorsneden door rivierbeddingen die het grootste deel van het jaar droog staan. Het landschap lijkt wel wat op dat in het noorden van Amerika, zoals dat van Monument Valley. In dit gebied La Blanca Baba is ook veel landbouw, dus het ziet nu op veel plekken behoorlijk groen.

Eerst bij het info centrum een kaart gehaald dan weet je een beetje hoe en waar je rijdt. Je rijdt er gratis in en je kunt een rondje rijden van 34 km, dit kost je dan met wat stops voor foto’s (lunch) 2 a 3 uur rijden. Je rijdt over een onverharde weg en gaat meestal niet sneller dan 15 km. In het midden is een militaire zone, hier gaan wij links om, met de klok mee dus. Heb je weinig tijd dan kun je ook een klein rondje maken bij het bekende plaatje van de Bardenas : de Castildetierra en dan naar links gaan dan is het rondje 15 km.

Het begin van de route is het mooist, het laatste stuk(1/3) wordt het eentonig en saai dan heb je het wel gezien. wij waren er redelijk vroeg om 11 uur toen het rustiger was dan in de loop van de middag. Het was toen ook zonnig, later kwam er meer bewolking. Je moet het treffen met het weer, midden zomer, bloed heet en stofwolken op de route van de auto’s.
Nu was het behoorlijk nat door de regen van gisteren(die wij nauwelijks gehad hebben), je kunt er op diverse plekken uit en wandelen of naar boven klimmen dat hebben wij niet gedaan.

Er rijden veel mountainbikers, die kun je bij het info centrum huren. Toen we het park weer uitreden was het mega druk bij het info centrum.Ik las op het internet leuk als je in de buurt bent maar ik zou er niet voor omrijden, daar zijn wij het wel mee eens.

CP Arguedas
Daarna rijden we naar de CP in Valtierra, we zagen dat het in Arguedas beneden bij de grotwoningen druk was. In Valtierra is een nieuwe CP rustig maar volop in de wind. We vonden het niks dus dan toch maar weer terug naar Arguedas. Af en toe valt er een bui en als het even droog is lopen we omhoog naar de grotwoningen waar je zo in kunt lopen.

Hier en daar staat wat info, de woningen werden bewoond tot 1960 en waren eigendom van de bewoners, men hoefde dus geen huur te betalen . Zomers lekker koel en ‘‘s winters lekker warm.

Om half 6 lopen we naar het dorp, er zouden wat festiviteiten zijn. Komen we daar bij een stieren run terecht. Straten zijn afgezet met stevige hekken, maar er lopen natuurlijk ook waaghalzen op de straat. Het gaat er gelukkig niet heftig aan toe maar het is niet ons ding. We lopen al weer richting CP en komen dan op het eind van het traject hier worden er ook weer een paar los gelaten. Onbegrijpelijk wat men hier nu aan vindt. We hopen op een rustige nacht want de CP staat op P4N heel slecht aangegeven ivm reljeugd.
Groetjes Ina en Marinus.

Geweldig die grot woningen en nee die stieren achterna rennen vreselijk 😥

Karin 2024-03-30 22:41:56

Hallo Ina en Marius’, je hebt ons meegenomen door een prachtig landschap. Dat is genieten. Die sti

Berta Smilda 2024-03-31 08:46:07

Was nog niet klaar, die stieren laten rennen door de straten……..vreselijk!

Berta Smilda 2024-03-31 08:48:28

Dat het nat geweest is iswel gunstig. Minder stof op en IN de camper! Wel apart zo'n landschap, hè! Gr. Mike

Mike 2024-03-31 11:26:57

Wat een prachtig land is Spanje toch. Zo afwisselend qua landschap. Dit gedeelte kende ik niet maar wel heel apart. Maar woestijn en het rijden erdoor gaat vervelen. Bij het zien van de plaatjes moest ik even denken aan het gebied rond Ayers Rock in Australië. En ook daar waren grotwoningen te vinden in Coober Pedy. De woningen zagen er precies zo uit. Enig verschil dat ze veelal onder de grond lagen. Maar in Matala op Kreta zijn ze ook. Dat laten rennen van stieren door de straten zou toch verboden moeten worden? Die beesten raken gewoon in paniek en gaan rennen. Vreemd vermaak. Maar Ina en Marinus, heerlijk genieten van deze mooie reis. En wij genieten mee middels de mooie plaatjes.

Kees Koele 2024-04-01 10:01:27

Hallo Ina und Marinus, wieder eine sehr interessante Reise. Viele unbekannte Regionen und Landschaften. Tolle Bilder, auch von den Stieren. Hier ist leider viel Regen. Euch noch eine gute Reise und bleibt gesund. Viele Grüße und frohe Ostern von Johanna und Wolfgang

Johanna & Wolfgang 2024-04-01 12:10:32

Prachtig!! Ook leuk dat je foto’s hebt gemaakt van de camper👍🏼 En dan in een stieren-run terechtkomen … vreselijk toch! 😘

Louise 2024-04-01 14:13:07

Het natuurpark kent wel een ruige omgeving, wel mooi, ook de bergmeertjes. Wel apart de grotwoning die jullie hebben bezocht. Dat jullie ook nog bij een 'Stierenren' terecht kwamen is toch wel héél apart. Ik zou dat eerder in Pamplona verwachten !! Groet van P&W.