Cilento kust 2

Italië, Marina di ascea

30-4 We zijn langs de mooie en rustige kustweg naar Acciaroli gereden. Jammer dat het bewolkt is , dat geeft toch wat minder mooie plaatjes. We parkeren net voor het centrum en lopen een rondje. Veel winkels zijn dicht, nog geen seizoen of omdat het zondag is. De Italianen maken ook een passeggiata of zitten op een terrasje.
Veel is er veranderd de promenades langs het water zijn mooi en wat opvalt je moet overal parkeergeld betalen. Hier iets prettiger tarief dan bij ons, €2 voor de hele dag tot 6 uur en in het centrum €3.

We rijden langs Pioppi waar we in 2016 op mooi plekje naast het riviertje overnacht hebben, sweet memories. Nu gaan we verder naar een CP in Ascea aan de boulevard, vooral voor de voorzieningen ivm de regen die er aan komt. Hij staat rand en kant vol, maar aan de zijkant ook nog met beetje uitzicht is nog een plekje. We staan er nog geen uur en de buurvrouw komt een bordje met hapjes brengen. Zo lief, toen ze net aankwamen lopen keek ze verbaasd oh een buitenlandse camper(ja we zijn de enigste hier), dus ik zei : siamo nuovi vicini(we zijn de nieuwe buren). Of dat nu meteen het ijs breekt, even later komt ze ook nog met bekertje wijn aan. Ook heel Italiaans, ze houden niet van afwas als ze op de camping zijn dus alles is plastic!!!

‘s Middags gaan we ergens eten, het is druk er is een voetbalwedstrijd op tv. Als we terug op de CP komen horen we daar het gejuich ook. Ja we zien en horen hier het echte zuid Italiaanse leven.

1-5 Het was al voorspelt, regen en inderdaad vannacht begon het al. Gisteren hebben we het eigenlijk nog best getroffen. De CP stroomt langzaam leeg. Wij vertrekken ook, we hebben toch iets „beter plekje“ op het oog een camping bij Palinuro. De voorzieningen zijn Spartaans hier, luxe hoeft niet van ons maar douchen in de buitenlucht, geen dak boven de cabines 😫. Ja dan wel weer met warm water alles inclusief, ook de regen op je hoofd!

Ongelooflijk maar als ik mijn eigen site nalees van Cilento 2016 zie ik dat we vanaf Ascea om moesten rijden ivm wegversperring. Nu precies het zelfde verhaal we moeten ook weer flink de bergen in om 50 km verder in Palinuro te komen. De navigatie gaf dit nu ook aan, heel bijzonder. We hadden al hier en daar borden zien staan van geen doorgang en ook op internet iets gelezen van ergens een wegversperring. Had ook een mooie route geweest maar met de regen totaal geen uitzicht.

We staan op een camping in Palinuro, ook eenvoudig maar toch iets beter nl ook met wifi, ja alleen vlak bij de receptie dus maar weer even verhuisd! ‘s Middags lopen we naar het dorp alles is dicht natuurlijk, veel ziet er vervallen uit, vergane glorie? Men komt hier voor het strand en de mooie kust met rotspartijen. Morgen maar eens kijken als het tenminste droog wordt. We zien wel anders blijven we hier nog een dag, woensdag wordt het beter.
Groetjes Ina en Marinus

Wat jammer dat het weer iets minder is. Dit zijn allemaal plaatsjes waar een mooie blauwe lucht het plaatje compleet maakt. Maar ik weet bijna zeker dat het snel warmer en zonniger zal worden. Jullie zijn echt al weer een eind op weg en ik denk dat dit niet echt plekken zijn waar veel toeristen komen. Geniet lekker en ik kijk uit naar jullie volgende verhalen en foto's.

Kees Koele 2023-05-01 17:53:51

Flexibel zijn is een voorwaarde om te reizen. Die eigenschap hebben jullie gezien de ‘toon’ in alle verslagen. Zulke lieve buren (hapjes&wijn) hoop ik ook te ontmoeten. Of…..zelf zulke initiatieven nemen. Helaas hebben we geen plastic bekers 😏. Fijne reis verder, blauw&zon komt eraan hoor. Wij morgen naar camping Slapic.

Peter 2023-05-01 21:24:10

Mooie zonsondergang en spartaans douchen net nu het weer wat minder is … Ach, het is maar voor even en … door! Leuk welkom van de buren. Met plastic, dat wel. Bijzonder, kampeerders die niet afwassen😝 🩵👋🏼

Louise 2023-05-03 11:36:55

Hallo Marinus & Ina, Wat een prachtige foto van de zonsondergang in Agnone...goed getroffen Ina. Wat leuk dat de mensen die jullie op CP's ontmoeten vaak zo treffend gastvrij zijn, en je zelfs hapjes en een glas wijn komen brengen. Die gastvrijheid kennen wij ook van onze meerdere vakanties op Sardinië, een ander volk die Sardijnen maar toch ook dezelfde gastvrijheid die zo tekenend is voor het Italiaanse volk. Wat leuk de streetart op de kustweringsblokken. Ach wat gezelligheid in een restaurantje en de befaamde visrisotto maakt veel goed als het weer even wat minder is. Mooi ter afsluiting van dit verslag het gezellige dorpspleintje van Palinuro. Mooi dat men de oude klokkentoren heeft willen bewaren en er een nieuwe kerk naast heeft geplaatst. Er zit zelfs nog een kantoortje in de toren van Tour de Barca !! Te gek gewoon !! Maar wel heel Italiaans, die ruimte is er toch nog....laten we hem gebruiken. Heb het goed samen !!. P&W.