Kust ten noorden van Pafos.

Cyprus, Peyia

Vandaag, woensdag een klein rondje naar het noorden met als verste punt de Avakas kloof. We rijden eerst weer de B7 omhoog richting Polis, heel vervelend weer de hoofdweg de stad door. Er is nl halverwege een wegomleiding en dat hebben we nu al een paar keer gehad maar we missen nu ergens een bord en rijden verkeerd. Als we weer op de goede weg zitten buigen we halverwege de route af naar de kust naar Pegeia. Een route naar beneden met mooi uitzicht, in Pegeia even een kleine wandeling.Beneden rijden we omhoog langs de kust naar het Agios Georgios kerkje, Georgios, onze Joris met de draak.

Hier zien we heel veel bananenplantages, er hangen blauwe zakken om de trossen. Een klein stukje verder begint een ongeasfalteerde weg naar een aantal mooie baaien en verder het Akamas schiereiland op ook wandelgebied. Maar zover gaan we niet, we stoppen bij de ingang van de Avakas kloof.

Een kilometer de berg op is een café/uitzichtpunt we lopen er naar toe maar helaas kunnen we niet op het terrein het hek is dicht. We lopen toch maar een klein stukje om de berg heen naar beneden, maar ook hier niet veel uitzicht, dus weer terug. Dit is ook een wandelgebied en we komen zelfs een mountainbiker tegen.

Daarna gaan we terug de weg langs de kust rijden en komen dan bij een paar mooie punten. Eerste zijn de caves, de grotten, een mooi plekje waar we even op de rotsen kunnen zitten. Hier staan overal vrij nieuwe vakantiewoningen, dit gaat zo door tot Pafos aan toe. Stukje verder ligt het scheepswrak van de Hobo Gang. Ook hier kun je langs de kust wandelen, we zien zelfs 2 mensen te paard, allebei in kerstenue, ook de paarden.

Wat zal het hier druk zijn in de zomer en dan allemaal op de kleine stranden zoals Coral Bay dat een stukje verder ligt met een zeer groot parkeerterrein .Op zich is de baai niet erg klein maar waar al die mensen moeten zitten in het seizoen?

Allemaal winkeltjes, eet en drinkgelegenheden langs de weg. Volgebouwd met appartementen grote hotels etc tot aan Pafos aan toe, een grote toeristenkermis.
We komen zo langs een Lidl dus weer wat boodschappen gehaald en terug naar het appartement, voor vandaag wel weer genoeg.
Het weer is trouwens beter geworden alhoewel voor de tijd van het jaar zitten we onder het gemiddelde. Als het maar droog is en ook nog een zonnetje erbij dan vinden we het gauw goed.
Groetjes Ina en Marinus.

Leuk Ina, eindelijk sta jij een keer op de foto😊 En met het zonnetje ziet het er heerlijk uit! Altijd beter dan hier, geniet er maar lekker van. En ik ben benieuwd hoe jullie daar de kerst ervaren?

Simone 2021-12-22 23:21:29

Dit deel van Cyprus kun je best wel ruig noemen. Die indruk heb ik nooit gekregen kijkend naar de beelden op tv, waarop de beroemde aards bisschop Makarios ( ik hoop dat ik zijn naam goed schrijf) zichtbaar was. Bijzonder dat het wrak voor de kust nooit gesloopt is. Ook de bananen plantages had ik daar niet verwacht. Dank voor jullie verhaal naast de foto's, het is op afstand een beetje mee genieten. Groetjes van P&W.