De baai van Kotor.

Montenegro, Morinj

25-9 Vanmorgen was het zwaar bewolkt, we hadden een half uur oponthoud bij de grens en toen bij het eerste winkelcentrum een telefoonkaart voor Montenegro gekocht. Zo zijn we niet afhankelijk van de wifi op een camping, die vaak niet zo best is.

We staan nu op camping Naluka, in Morinj iets verder dan waar we al eerder gestaan hebben, maar dit ivm de wasmachine en droger hier! Het regent af en toe wat dus dan is een droger prettig. We kijken uit op het zgn riviertje, ook niet vooraan want die plekjes zijn zo klein en ivm de was is het keuzes maken.

26-9 De simkaart werkt niet goed, internet en whatsapp geen probleem maar bellen ho maar. Volgens de campingbaas hoort hij dat al de hele zomer. We zouden naar Tivat of Kotor moeten omdat te regelen. De plannen worden aangepast en we gaan met de pont over en dan maar eerst naar Tivat. Chaos daar en geen parkeermogelijkheid voor ons. Dus door naar Kotor, maar even voorbij het vliegveld van Tivat is een groot winkelcentrum.

Lang verhaal kort verteld, verkeerde info en advies, weer €5 betaald maar geen belmogelijkheid😡. Dan op naar Kotor daar maar weer proberen.
Na de tunnel moeten we nog 1,2 km maar het is mega druk. Meter voor meter kruipen we vooruit de stad in 😫, de hele infrastructuur is niet op de drukte ingesteld. Kotor is nr 1 van toeristische plekken in Montenegro.
We gaan op een betaalde P staan aan het water ,het kost wat, €20 maar we staan prachtig aan het water met een strandje erbij.

Kotor,een oude havenstad omringd door een vestingmuur, ligt aan de diepe inham in de baai van Kotor. Ook hier zijn de Venetianen 3 eeuwen aan de macht geweest tot 1797 wat te zien is aan de architectuur van de stad. We lopen door de zuidpoort de stad in, het is vreselijk druk, groepjes met een gids en een bordje met nummer erop! Er ligt nl ook een grote cruiseboot.

We lopen een paar straatjes door en pleintjes en gaan dan weer buiten de stadsmuur op een bankje in de schaduw zitten en verbazen ons om de hordes mensen en vele bussen. Wat een mierenhoop niet normaal.Wij lopen stukje verder naar het winkelcentrum buiten de oude stad op zoek naar het telecom bedrijf.

Nieuwe info, het kaartje is alleen maar voor internetten en Whatsapp maar niet voor bellen. Als we er €3 op zetten, is minimum, dan kunnen we ook bellen. Wat een ergernis, tijd en geld heeft dit gekost.

We lopen nog wat door de oude binnenstad, in 2012 waren we hier ook en ik kan me de klokkentoren en het orthodoxe St.Lucas kerkje nog herinneren. Vlak bij is de grote St.Nikolaas kerk, beide kerken kun je zo inlopen in tegenstelling tot de Tryphon kathedraal waar je €4 voor moet betalen.
In de stad was vroeger de Karampana fontein uit de 17e eeuw de enigste drinkwaterbron in de stad, een ontmoetingsplek voor de vrouwen om water te halen en de laatste nieuwtjes/roddels uit te wisselen.

Het wordt wat rustiger en we gaan om 3 uur ergens op een rustig pleintje wat eten, we zien hier wat andere dingen op de menukaart staan. Als we om half 5 weer terug zijn kunnen we lekker voor de camper aan het water zitten.
Groeten Ina en Marinus.

Wat een drukte, helaas is die niet altijd te ontwijken. Ik werd al moe van je beschrijving.

Mike 2023-09-26 21:04:25

Mijn hemel al die mensen maar ja als je jouw foto van dat cruiseschip ziet dan begrijp ik het wel.Kan me voorstellen dat jullie de kathedraal op dat moment overslaan!Maar jullie hebben droog weer,zodat er bijgekomen kan worden aan het water!Geniet ervan!

Marianne 2023-09-27 00:30:43

Ina en Marinus weer mooie foto's. Ja, dat kleine rode autotje bevalt mij wel en misschien moet ik daar toch eens over denken, hoewel die rit naar Kotor toch wel erg ver is ! Jammer dat er zo nu en dan toch regen valt. Toch een stuk beter dan in het door ons zo geliefde Hvar.

Adrie en Arthur 2023-09-27 12:03:35

Klinkt inderdaad als een vermoeiend dagje … Gelukkig lekker bijkomen aan het water na even de kerk in (of was ‘t daarbinnen ook druk?). En dan al die bussen en die rijen terug naar de boot, pfff. Relax, mooie plaatjes 😘

Louise 2023-09-27 16:03:30

Hallo Marinus & Ina. Wat jammer dat jullie weer zoveel problemen ondervinden met de benodigde telefoonkaartjes voor hetgeen je beoogt. Het lijkt te horen bij Montenegro en Albanië. Een vriendin die jaarlijks een Kuuroord daar bezocht overkwam ieder jaar weer hetzelfde. Wat is het druk jongens in jullie omgeving pfff, dat is nog erger dan op Lanzarote. Maar je kunt blij worden van de haventjes en kleine strandjes. Zo ook van het prachtige Lucaskerkje. Het eten op het bord ziet er ook niet verkeerd uit. Mooi ook de bron in het noordelijke deel van de stad. Best mooi de baai van Kotor. Nu is het nog even goed relaxen aan de waterkant. Groetjes van Peter