Lucca

Italië, Lucca

23-6 Na het eten zijn we meteen de stad in gegaan en op het plein bij de Duomo koffie gedronken met wat lekkers erbij. De Duomo San Michele in Foro, is een Romaanse kerk met een mooie voorgevel met prachtig gevormde pilaren van gekleurd marmer. De voorgevel van de kerk had zoveel gekost, dat het geld toen al op was en bleef er niet veel meer over voor de rest van de kerk,die toen op een eenvoudige manier afgebouwd is.

Het is gezellig en niet te druk, de stad is autoluw, we maken een kleine wandeling door de stad. Op het Piazza Napoleone, normaal een mooi plein, staat een groot podium en zien we dat er een muziekfestival in juli is. Terug bij de camper mijn eigen site er maar even op nagelezen en we zijn hier nu voor de 4e keer blijkt.

Lucca is ooit door de Etrusken gesticht 180 v.Chr. Het is altijd, ook nu nog, een rijke stad geweest. De 4 km lange stadsmuur , Le Mura, met de 6 toegangspoorten heeft nooit echt als verdedigings muur gewerkt. In 1805 veroverde Napoleon de stad en liet de stad door zijn zuster Elisa Bonaparte besturen. Toen de rivier de Serchio in 1812 buiten haar oevers trad sloot men de poorten en zo werd de stad voor een overstroming behoed.

24-6 Vanmorgen op de fiets naar de stad, bij de VVV, vlak bij onze toegangspoort, plattegrond van de stad gehaald.Toen langs de noordkant van de muur naar de Basilica di San Frediano. Natuurlijk hebben we die ook al eens bezocht maar kopen toch een ticket.

We lopen wat rond en gaan naar het Piazza del Amfiteatro, hier stond ooit een Romeins theater waar 10.000 bezoekers in konden. De huizen die er nu staan zijn op de fundamenten van het oude theater gebouwd. We eten erg lekker op een terras, voor 1 euro goedkoper dan op de boot , terwijl Marinus er nog een pilsje bij heeft.Gemengde salade, 1 pasta en 1 secondo aubergine schotel, heel erg lekker. Meestal delen we dan de primo en secondo.

Op Le Mura een bankje in de schaduw uitgezocht en kijken naar wat er allemaal voorbij fietst en loopt. Langs het riviertje La Fossa dat door de stad stroomt weer naar Le Mura aan de zuidkant. Als we op de CP zijn gaan we naar het zwembad, hoort bij de CP maar je moet wel een kaartje kopen, dag of halve dag. Heerlijk rustig en lekker lezen in de dikke pil: De schaduw van de wind.

25-6 Vandaag ook weer ‘s morgens rondje via de westkant over de muur en door de stad, langs de Duomo di San Martino, de kerk waar men een meetfoutje heeft gemaakt, de toren ernaast stond er nl al.

Daarna langs de toren met de bomen bovenop bij het paleis van de Guinigi familie. Je bent dan in het drukste gedeelte van de oude binnen stad met ook de Torre delle Ore. Dan langs de San Michele in Foro weer terug. Er valt veel te zien en te fotograferen, tot slot een pizza brok op een terrasje gegeten en weer terug naar de CP, siësta houden en naar het zwembad.

De plek stelt niks voor maar de locatie vlak bij de stad, 1,2 km van de Porta Donata, en de heerlijke relaxte autoluwe binnenstad is het waard. En het zwembad maakt ook een hoop goed, heerlijk rustig met stoelen, ligbedden en parasols.
Morgen gaan we een flink stuk noordelijker nl naar St.Lorenzen.
Groetjes Ina en Marinus

Bijna alle bezienswaardigheden worden op mijn website beschreven, hieronder de linken van de 3 verschillende bezoeken voor wie in Lucca geïnteresseerd is.

Hi Marinus & Ina, Best een mooie stad genaamd Lucca, daar zou ik nog wel eens weekje willen rondbanjeren.Bijzonder hoor de muur rond het oude centrum. De San Frediano Basiliek is ook de moeite waard, de gouden mozaïek gevel, de kapel en het in ieder geval prachtige orgelfront. Persoonlijk vind ik de goed bewaard gebleven deur van de Porte San Pietro erg mooi. Ik lees dat jullie morgen flink noordelijk zullen reizen naar St. Lorenzen. Volgens mij is dat al Zuid-Tirol toch?? Graag wensen wij jullie een mooie tocht toe en hoop voor jullie dat het minder warm zal zijn onderweg dan hier in Vleuten. De temperaturen liepen dit weekeinde op tot ca. 32oC. Dat is te warm voor blanke mensen, met zonkracht 7. Onder die omstandigheden vinden jullie mij niet langer dan een kwartiertje buiten. Morgen een mooie reisroute toe gewenst !! Groet van P & W.

Peter Kee 2023-06-25 21:51:20

Inderdaad een leuke stad! En blijkbaar niet zo druk als ik een foto's zo zie?

Sandra en Michiel 2023-06-26 17:24:16

Dus Puccini komt uit Lucca (onthou ik vast niet🤣), leuk, die muzikale connectie🎵 Heel mooi dat amfiteatro plein! Niet heel druk, lijkt ‘t. Marinus zit ook heerlijk ontspannen op het bankje, achter de fietsen, mooi doorkijkje met wolken! En dan natuurlijk de oase aan het zwembad😄 📚 🏊‍♀️ 💦 Maar jullie zijn Italië inmiddels uit 👋🏼👋🏼😘

Louise 2023-06-27 19:25:40

Ik lees: relaxen van alles, genieten van de dag, een ontspannen tochtje op de fiets, ook de historie wordt niet overgeslagen, van zo’n vakantie ‘gaat m’n genietertje open’ zou een vriendin van ons zeggen 😂. Levenskunst is geen opdracht, maar een houding. Shalom, Peter