Kolossi

Cyprus, Kolossi

Woensdagavond ineens de stroom weg, zaten net de slimste mens te kijken en ineen zitten we in het pikkedonker, wifi ook weg.Gelukkig hebben we 2 zaklantaarns en de Ipad en IPhone hadden genoeg stroom dus maar op de eigen data gegaan. Op tijd naar bed en midden in de nacht al het licht aan, de storing, toch ruim 4 uur, had denk ik met het onweer te maken.

We wisten dat het er aan kwam,donderdag de slechtste dag, veel regen en wind, een thuisblijf dag dus. Een leesdag,heb het 6e boek van de 7 zusters, een lekkere dikke pil met relaxt leeswerk. ‘S Middags bij het restaurant aan zee gegeten, en in het dorp wat boodschappen gedaan. De hele middag bleef het droog maar ‘s avonds ging het weer regenen.

Vanmorgen weer behoorlijk wat regen, dus eerst maar weer wat lezen, als het om 12 uur nog maar een beetje regent gaan we toch weg naar Kolossi.

Het kasteel van Kolossi was ooit de zetel van de johannieters die op het wijngoed La Grande Commandarie de gelijknamige zoete dessertwijn produceerden. Zij bestuurden van hieruit 60 wijngaarden en suikerrietplantages. In het museum van het antieke Pafos zagen we ook al dat er veel suikerriet verwerkt werd op Cyprus.

Rond 1400 is het kasteel ooit verwoest door Genuezen en moslims en door Louis de Magnac in zijn huidige vorm gebouwd. Ik vraag me af of de link met het Frankische rijk is terug te zien in de teksten op de borden als je een dorp verlaat met bon voyage ( en natuurlijk het Griekse kalo taxidi). Verder is Cyprus behoorlijk Engels zelfs nog met Brits grondgebied op het eiland. Dus het steeds terugkerende bon voyage vinden we zeer apart.

Het kasteel heeft 3 verdiepingen, maar is helemaal leeg. Boven de ingang is een zgn machicoulis waardoor je kokend water,olie of gesmolten teer kon gieten bij aanvallen. Er is nog 1 stuk beschilderde wand en aan de zijkant van de schouw zie je de Franse lelie. Je kunt naar boven lopen naar het dak waar je normaal mooi uitzicht hebt nu dus niet met de regen.

Aan een buitenmuur is nog een afbeelding met het wapen van de koning van Cyprus met grootmeester Louis de Magnac en 2 grootmeesters van de orde van Jeruzalem. Vlak bij loopt het aquaduct dat het kasteel van uit de bergen van water voorzag en er naast staat nog een restant van de rietsuiker fabriek.

We lopen ook nog even naar het kleine kerkje de St Eustatius kerk die door de Johannieters als kasteelkapel werd gebruikt, en tot onze verrassing is de deur los. Een interieur met een eenvoudige maar mooie iconostase en er staan veel iconen. Er zijn nog wat restanten van fresco‘s te zien.

We hebben niet iets geschiktst gezien om te gaan eten, dus rijden we naar de Lidl, kopen voor vanavond een lasagne (we hebben een oven) een gemende salade, verder met een yoghurt met honing en walnoten een prima maaltijd.

We wensen iedereen een goede oudejaarsavond en een goed en gezond 2022.
Laten we hopen dat het dan toch weer wat normaler wordt.
Groetjes Ina en Marinus.

Jullie ook een gezellige jaarwisseling, samen of met anderen. Heeft Cyprus nog aangename inheemse wijnen of zijn jullie geen uitgesproken wijndrinkers? Jammer van het weer, maar genieten kent vele vormen. In NL 14° 😳. Alle goeds voor 2022, blijf plannen maken.

Peter 2021-12-31 17:52:14

Veel heil en zegen in het nieuwe jaar. Maak in 2022 nog mooie reizen en dan met de camper. Fijne avond 🥂🍾 Berta en Pieter Smilda uit Groningen

Berta Smilda 2021-12-31 18:19:05

Ook wij wensen jullie een gezellige oudejaarsavond, hopelijk met verlichting, en voor 2022 een goede gezondheid en samen veel reisplezier. Adrie en Arthur uit een warm Zaandam.

Adrie en Arthur 2021-12-31 19:31:08

Beste wensen voor 2022

Ria en Koos 2022-01-01 00:15:04

We willen jullie een prettig en een gezellig jaar wensen. Dit jaar gaan we lekker met elkaar uit eten en napraten over deze reis die jullie nu weer maken. Wij wensen jullie nog een prettige voortzetting van deze reis. Hoop dat het weer weer beter wordt.

Cor en Myrna 2022-01-01 15:50:42

We zijn het jaar inmiddels weer doorgekomen, en moeten afwachten wat het nieuwe jaar ons brengt. Hoop ook voor jullie op een mooi jaar in goede gezondheid. Helemaal nieuw voor mij was hetgeen je genoemd hebt over het kasteel van Kolossi en de mogelijkheden die men vroeger had om vijanden met kokend water, olie of gesmolten teer te 'behandelen' !! Geniet verder van jullie vakantie !! Groet, Peter.