Montenegro

Montenegro, Kostanjica

27-8 Op tijd vertrokken voor de rit naar Montenegro, een mooie rit over het schiereiland, veel dalen en stijgen, niet voor mensen met hoogtevrees. Dan de rit langs de kust is ook mooi, maar nu in het weekend druk. Wij hadden bij de grens maar een beetje oponthoud maar Kroatië in was dramatisch, wat een file ongelooflijk.

Vanaf de grens is het maar een klein stukje naar de baai van Kotor waar we al 2 keer eerder waren. De weg in het begin langs de baai bij Herceg Novi was erg druk. We kennen de plekjes hier, na de bocht komen er een paar achter elkaar maar wij gaan naar de 1ste Camp Todorovic(in Kostanjica) waar we in 2021 ook al eens stonden. Net als destijds is het voor de hoofdprijs, maar als je mooi wil staan kun je niet voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten en dat staan we. Voorzieningen zijn simpel maar er is stroom en wifi. Wij kwamen om 1 uur aan dan valt er meestal iets te kiezen, ‚s avonds staat het vol! En om half 7 hebben we pas een klein busje naast ons staan.

28-8 We vertrekken al weer vroeg en gaan met ferry op het smalle gedeelte naar de overkant van de baai.
Links af is het erg leuk fietsen richting Kotor en niet druk omdat het geen doorgaande route is. Op camping Zlokovic waar we in 2019 stonden, is om dit fietstochtje te maken iets gunstiger, maar dan heb je niet het mooie uitzicht. Maar misschien wat minder lawaai van het verkeer, het is erg druk langs de zuidwest kust van de baai.

Wij gaan na de ferry naar rechts richting Budva, een saaie route, vlak voor Budva kom je weer bij de kust met mooie uitzichten. Stukje voor Budva is het strand Jaz, druk zo te zien, maar wel goede plek om met een taxi naar Budva te gaan wat we in 2012 gedaan hebben tijdens onze West Balkan reis. Voor de camperaars: op site opstapmetdecamper.nl veel info met GPS.

Na Budva komt een mooie kust, mooie baaien maar ook weer druk, zeker nu in het weekend. Stukje verder langs het mooi gelegen Sveti Stefan . Na Bar wordt het wat rustiger, klein stukje bij verder bij Masline zijn 2 kleine campings in een baai. Het wordt toch weer dezelfde camping als in 2012, hier kunnen we ook nog kiezen qua plek. Geen uitzicht op zee maar vlak bij het stand.

We zijn er om 11 uur, om half 12 zit mijn was in de machine en om half 1 wappert hij aan de lijn op het dakterras van het kleine appartementen gebouw. Het windje steeds is heerlijk.
En dan valt ‚s middags ineens al de stroom uit, ook het wifisignaal doet het niet, ben ik blij dat mijn was gedaan is en al weer droog is ook!

Gelukkig achter in de middag doet alles het weer en kan ik even het verslag uploaden.
Morgen gaan we door naar Albanië een kort ritje en nieuwe locatie staat in de planning maar je weet het maar nooit.
Groetjes Ina en Marinus

Dag Ina en Marinus Jullie zijn al lekker opgeschoten. Wat een mooie reis er is veel te zien onderweg. Natuurlijk genieten wij van de mooie verhalen, Ina die jij voor ons schrijft. Het is echt meegenieten. Veel succes verder en pas goed op elkaar. Groeten uit Groningen Pieter en Berta.

Berta Smilda 2022-08-28 18:34:48

Dag globetrotter, wat een heerlijke reis, veel bekende plekken. Gauw kijken in het fotoboek waar wij overnachtten en opnieuw genieten. Dankjewel! Benieuwd naar jullie tocht door Albanië. Was er altijd onzeker en wat angstig over. Het werd het mooiste deel vd reis. Voor op een pont via de fjorden naar de Alpen. geweldig. Ben benieuwd welke mooie stukken jullie bezoeken. Veel plezier! Groetjes ook van Mike.

Wilma van der Vliet 2022-08-28 22:34:39

Hi Marinus & Ina, Jullie zijn toch weer aardig opgeschoten en zijn aangeland in Montenegro. Ik ken het land alleen maar van jullie eerdere verhalen en foto's. Prachtige foto,s met uitzicht op Peljesac, de burcht van Ston, de oude olijfboom met afgezaagde wortels en prachtige bloemen op zijn voet. De Sveti Stefan ooit als eerst genoemd in oude geschriften als burcht en nu verworden tot een exclusief eiland resort. Ik heb wat nagelezen op internet over het ontstaan van Sveti Stefan als verdedigingsplaats. Het eiland werd dusdanig verstevigd opdat families tijdens belegeringen er een toevlucht konden zoeken en ook vinden, dit tegen Turkse indringers en piraten. Ik vond ook interessant dat deze plek jarenlang werd gebruikt al plaats van gerechtigheid. Er was in de vroegere tijd een twaalf-stammenstelsel, 4 rechters en 12 afgezanten, ( uit iedere stam 1 afgevaardigde) Beslissingen werden telkens voor de duur van één jaar genomen. Heb het goed samen en een mooi vervolg van deze reis in Albanië !! Ben benieuwd of jullie 'de hekkenbouwer' nog gaan ontmoeten. Groetjes van P&W

Peter Kee 2022-08-29 22:16:15

Fotogenieke plekjes met vijgen- en olijfbomen hoor! Genieten. Jammer van al die campers later 😅🤣