Pakostane

Kroatië, Pakostane

11-9 Maandag wasdag een goede plek om dit even waar te nemen, de plekken zijn groot dus ruimte genoeg om alles op te hangen. Tijd voor wat huishoudelijke bezigheden.
Het meer is een Eldorado voor vissers, er worden hier mega grote vissen gevangen. Het is het grootste meer van Kroatie, er hebben zich diverse zoetwatervissen aangepast aan het brakke water van het meer. En het is ook een geliefd vogelgebied.
‘S Middags hebben we gezwommen , weer een heel ander beleving dan bij Privlaka .

12-9 Eerst fietsen we klein stukje langs de noordkant van het meer naar Vrana, hier ligt een ruïne van een 9e eeuwse stad die in de 11e eeuw verwoest is. Ze noemden het de stad van de koningen. We lopen en klauteren er wat rond, zien op de muur van het kerkje een teken maar konden niet op internet ontdekken wat het betekent.

Aan de andere kant van de weg ligt de Turkse karavanserai uit de 17e eeuw, nu gerestaureerd en een klein resort waar we een cappuccino drinken. Een karavanserai was een belangrijk gebouw en rustpunt voor reizigers op de handelsroutes tussen oost en west. Deze gebouwd in 1644 moest een modern gebouw worden met de nodige comfort zoals een hamam, deze ruimte is nog gedeelte lijk in tact.

Dan terug naar de kust naar Pakostane, maar 2 km van de camping, een klein toeristisch stadje waar de drukte nu meevalt. We maken een wandeling door het oude centrum en over de boulevard. Even lekker op een muurtje in de schaduw bij haven zitten en alles eens bekijken.
‘s Middags ons even oriënteren waar de reis morgen naar toe gaat.
Groetjes Ina en Marinus

Wat een joekels, die vissen 🤭 Eet smakelijk straks & een fijne avond😘

Louiza 2023-09-12 17:55:31

Maandag wasdag, tsja vroeger was dat vaak zo geregeld, wel fijn dat je even de ruimte had, dan kunnen jullie er weer even tegen. Leuk plaatje Ina van de zilverreiger, zij zullen daar wel kleine visjes eten terwijl ze in Holland vaak kikkers verschalken. Jullie hebben toch een niet onaardig plekje kunnen bemachtigen met toch nog uitzicht over het water.Van de oude stad is inderdaad niet zoveel meer over, de muur van het kerkje geeft wel zicht op hoe destijds werd gebouwd, grote stenen in het zicht en daarachter kleine stenen van diverse vorm. Best apart die ingegroefde tekeningen in de buitenmuur. Leuk trouwens ook zo'n 'landwinkeltje' onder een afdak om de streek producten tegen de zon te beschermen. Leuk het kerkje dat gebouwd werd op een eilandje en het R-4tje inderdaad sweet memories. Bedankt weer voor de mooie fotoreportage en jullie verhaal. En O ja, wat een joekels van vissen heeft die man gevangen pffff, ik denk wanneer die zich zouden aandienen aan mijn zeehengeltje, ik de lijn zou kappen. Een gevecht met een Noorzee haaitje ga ik nog wel aan, maar dat is het dan wel. Fijne tijd toegewenst dame en heer!! Groet van P&W.