Ravenna

Italië, Ravenna

14-10 Aan de zuidkant van de stad worden we afgezet en lopen door de Porta SiSi naar het centrum, het Piazza Popolo. Eerst kom je langs de San Francesco, geen mozaïeken hier, je kunt er dus ook zo inlopen. Bijzonder is de crypte met mozaïekvloer waar water in staat en waar vissen in zwemmen. Het is best wel druk bij de bezienswaardigheden, overal groepen met een gids.

Vlak bij deze kerk is het Dante gedenkteken met de tumulus waar zijn botten begraven liggen. De dichter Dante werd ooit verbannen uit Florence maar die stad heeft hem lang na zijn dood toch eerherstel gegeven en zijn grootheid erkent. Hij pleitte oa voor scheiding van kerk en staat.

Op het Piazza del Popolo staan 2 Venetiaanse zuilen met de heilige Vitale en Apollinare. Het gemeente huis , het Palazzo Communale heeft een mooie trapingang. We lopen verder naar de overdekte markt,de Mercato Coperto. De oorsprong van de markt gaat terug tot de Middeleeuwen, je vindt er van alles, supermarkt , maar ook restaurant en veel lekkers.

In 2019 hebben we de Basiliek Vitale en het Mausoleum van Galla Placidia ook bezocht maar het zijn de nummers 1 en 2 van bezienswaardigheden. We willen er nog eens heen maar het is te druk, vanmiddag maar eens kijken.
Dan naar het kleine Battistero degli Ariani dit is een doopkapel uit de 5e eeuw die ook op de UNESCO-lijst staat. Het achthoekige bouwwerk werd gemaakt in opdracht van de Ostrogotische heerser Theodoric.

De kapel ligt ongeveer twee meter lager dan de huidige straten. Ook hier vind je mooie mozaïeken. De naam Ariani verwijst naar het arianisme, een tak van het christendom die populair was rond de 5e eeuw maar later tot ketterij werd verklaard. Je kunt het kaartje bij de deur kopen maar we mogen er zo in van de controleur.

We eten wat, zitten op een bankje mensen kijken en gaan dan nog eens proberen een kaartje te kopen voor de Basiliek Vitale en het mausoleum van Galla Placidia. Dit is een Romeinse keizerin uit de 4e eeuw, die opdracht gaf voor de bouw.Er zijn 3 tombes, 2 van Romeinse keizers en van de keizerin, maar zij stierf in Rome.

De Basiliek Vitale uit 548 n Chr is het belangrijkste vroeg christelijke monument in Italie. De achthoekige kerk waar later het een en ander aan bijgebouwd is, zoals de steunberen met luchtbogen. In de vijfde eeuw was Ravenna korte tijd de hoofdstad van het West-Romeinse Rijk, maar de echte pracht en praal dankt de stad echter aan de Byzantijnse overheersers, die het er tot in de achtste eeuw hier voor het zeggen hadden.

We vinden het zo genoeg met de bezichtigingen en lopen weer terug naar onze opstapplaats bij de Conad, waar we mooi wat boodschappen kunnen doen. Even bellen en om 4 uur haalt het camping busje ons weer op, prima service.
Tip als je datum en tijd weet koop online kaartjes voor de 5 Unesco gebouwen, 1 week geldig!

15-10 Ruim 400 km naar het noorden gereden , nu eens niet over Bologna maar over Ferrara. Dan via de drukke Brenner autobaan, alhoewel nu het zondag is valt dat erg mee. Het Adige dal is mooi, bij Bressanone eraf en het Pustertal in. We staan weer in St Lorenzen op Camping Wildberg, het is mooi weer , we kunnen nog lekker buiten in het zonnetje koffie drinken.
Groeten Ina en Marinus.

Tot het (bijna) eind toe: blauwe luchten! Jullie hebben weer héél veel indrukken opgedaan. GG = genietende globetrotters 😏

Peter 2023-10-15 17:44:09

Jullie hebben het weer goed gehad. Inderdaad vandaag laatste warme dag (wij in noord Italië) en dan herfst. Leuk jullie weer te volgen. Gr. Edso

Edso 2023-10-15 18:07:41

Leuk weer om te lezen en foto’s te bekijken, groet vanuit het Kalf, waar vandaag de kachel weer aangegaan is. Goede reis verder

Margot 2023-10-15 19:02:18

Dag, lieve Marinus en Ina Wat een prachtige reis, van het begin tot het eind blijven jullie positief. De rode draad blijft door jullie verhaal en FOTO’S lopen. Wat hebben wij genoten. Nu even rustig aan en na genieten van ALLES! Lieve groet vanuit Groningen, Pieter en Berta Smilda

Berta Smilda 2023-10-15 20:10:14

Het was weer genieten van al het moois dat op jullie foto’s te zien was en het volgen van de belevenissen!Heel goede verdere thuisreis gewenst,zonder hindernissen of wat ook!Zal wel wennen zijn aan het weer hier!Gr.Marianne

Marianne 2023-10-16 01:40:09

In Ravenne zijn we eens weggesleept, moeten we nog eens bezoeken

Mike 2023-10-16 10:22:07

Heerlijke verse pasta’s… 😋 Wat pracht en praal inderdaad, schitterend. Heel mooi die kathedraal. Flink end gereden dus gister, maar dat had ik al begrepen 📞🙋‍♀️

Louise 2023-10-16 20:16:34

Hi Ina & Marinus, Wat is het toch een prachtige stad Ravenna ! Aan de hand van jullie foto's kom ik ogen te kort. Je roert even het Arianisme aan Ina, ik moet bekennen dat ik er voor zover ik weet niet eerder kennis van heb genomen. Ook hier nog maar eens wat meer over opzoeken. Wel heel bijzonder is, dat de doopkapel die je beschrijft inmiddels 2 meter lager ligt ten opzichte van de omliggende omgeving. Ik meen mij te herinneren dat je er al ooit eerder over hebt geschreven. Jullie zijn inmiddels al behoorlijk naar het noorden opgeschoven. Ik herinner mij zelf ook het dal waar de Adige doorheen stroomt. Het zal ongetwijfeld een prachtige rit geweest zijn. Wilna en ik wensen jullie nog fijn reisplezier toe op de volgende fase van jullie tocht.