Kato Pafos

Cyprus, Kato Pafos

Vanmorgen zijn we Kato Pafos in gegaan, eerst naar de Paulus zuil bij de restanten van de Chrysopolitissa Basiliek. Hier zou volgens een legende de apostel Paulus na zijn eerste preek gegeseld zijn en aan een zuil vast gebonden. Het is een klein archeologisch terrein waar je normaal over een plankier kunt lopen maar alles was afgesloten. Je kunt dan de restanten van de mozaïek vloeren zien. Het kerkje Agia Kyriaki is aan het eind van die 16e eeuw naast de restanten van de basiliek gebouwd. Hier kun je wel naar binnen een klein kerkje met een houten iconostase.

Op het terrein zijn ook nog de resten van een hamam uit de Ottomaanse tijd. Een klein stukje verder is een moskee met een wasgedeelte voor de moskee die er uit ziet als een gewone woning.
Er is een bordes omheen waar ik op loop, ga het gebouw niet in maar word ik toch op een manier benaderd, van wat ik daar wel doe. Tja duidelijk Turkse bewoners, die niks van toeristen/pottenkijkers moeten hebben. Door de 2 deling van het eiland zit er veel pijn bij een grote groep mensen.

We lopen een stuk door naar de Agia Solomoni, de catacomben van Pafos, Solomoni is een heilige voor de Cyprioten. Er zijn wat grotten en een trap naar beneden naar water waar mensen hun ogen mee nat maakten om dat zij door bemiddeling van de heilige Solomoni zouden genezen.
Boven bij de ingang staat een wensboom, gelovigen knopen hier allerlei soorten doeken aan de takken dat zou hun gebeden kracht bij zetten.
Tijd voor koffie op een terrasje bij de boulevard, hier gebeurt het op het ogenblik. Stukje hier achter zijn de straten verlaten en is bijna alles dicht.

‘S Middags lopen we naar het strand vlak bij ons hotel. Hier zijn langs de boulevard grote hotels en zie je toch wat mensen zitten of liggen.
Er wordt nog veel gebouwd maar we zien ook oude verwaarloosde hotels die niet meer open gaan denk ik.
We lezen bij de receptie van ons hotel dat vanaf 1-11 het zwembad verwarmd is. Verder wordt er ook aan entertainment gedaan, je kunt hier fietsen huren en er is ook een wasserette op het terrein.
‘S Zomer verblijven de meesten hier all inclusive denk ik.

Iedereen hoor je Merry Christmas roepen, ook als je in de supermarkt hebt afgerekend, normaal is het have a nice day nu is het merry christmas.
Wij wensen jullie ook allemaal fijne kerstdagen ondanks de beperkingen.
Groetjes Ina en Marinus.

Dat veel dicht is, maakt het minder leuk en is minder gastvrij. Maar dat is het nadeel van buiten het seizoen reizen.

Mike 2021-12-24 17:04:59

In het Grieks en in het Turks 😏: G: Καλά Χριστούγεννα και ένα υγιές, χωρίς κορονοϊό 2022 T: Mutlu Noeller ve sağlıklı, koronasız bir 2022 En in gewoon NL: Gezegende Kerst en een gelukkig en gezond 2022 Met plezier lees ik altijd jullie bijdragen, altijd weer goed geïnformeerd over het verleden!! Heb het goed samen en blijf plannen maken. Met de knie gaat het steeds beter? Hartelijke groet vanuit een roodgekleurd coronaland 🙈.

Peter & Charlotte 2021-12-24 17:22:36

Heel fijne Kerstdagen!!

Wilma 2021-12-24 20:08:00

Het meeste had je al verteld😁maar nu ook de (zonnige) beelden erbij📸👌🏼 Fijne kerstdagen🌲🕯✨

Louise 2021-12-24 23:57:55

Hoi Ina en Marinus, Onze dochter is nu bij ons en gaat in juni naar Cyprus. Ik laat haar jullie mooie verhalen met foto's nu meelezen. groetjes, Edso

Edso 2021-12-25 07:45:10

Wat een mooie foto's. Ik zie niet dat er veel bergen zijn. Als ze er zijn dan zijn ze niet zo hoog. Wij wensen jullie een prettige kerstdagen.

Cor en Myrna 2021-12-25 13:39:21

Hallo Marinus & Ina. Allereerst wil wij jullie prettige kerstdagen toewensen op het mooie Cyprus!! Bedankt voor het verhaal en de foto's. Wat een prachtige Mozaíek vloer. Prettige voortzetting van jullie reis. Het is bij ons momenteel -5 graden Celsius, daar mis je weinig aan. Groet van P&W.