Peljesac-Korcula

Kroatië, Kuciste

23-8 We staan op Camp Palme, niet echt een ideale plek maar het is druk en keus is er dus niet. De camping ligt aan het water waarvoor een kleine weg loopt die naar de volgende kleine dorpjes gaat. Achter in de middag gaan we op de fiets richting eind van het schiereiland. Leuk fietsen, gezellige strandjes, kleine haventjes , overal eet en drinkgelegenheden en nog een aantal kleine campings. Het is overal druk natuurlijk maar geen massatoerisme. We fietsen van Kuciste naar Viganje aan het eind van dit dorp gaat de weg omhoog de bergen in en gaan wij weer terug. Het is hier best bergachtig er komt een steigingspecentage van 9%.

24-8 We zijn verhuisd, plekje achter ons kwam vanmorgen vrij, veel meer ruimte, bomen en meer uitzicht op het water. ‘S Middags is er veel wind, het is druk met de surfers op het water. Dit is een echte surf regio.
Achter in de middag gaan we op de fiets naar Orebic, het is er gezellig druk. We kopen alvast de tickets voor morgen met de boot naar Korcula, daarna eten we wat.

25-8 We gaan met de boot van 9.30 naar Korcula, een overtocht van 15 minuten. Korcula is een klein eiland van 47 km lang en de bergen zijn wat minder hoog(560 m). De Venetianen waren hier, Kroatische koningen maar ook Genuezen en de Turken. Ze beweren dat Marco Polo op het eiland geboren is.

De hoofdstad Korcula ligt op een schiereilandje , is klein en compact met smalle straatjes.Je loopt de oude binnenstad in via de Landpoort. De toren van de poort kun je bezoeken, dat doen we meteen maar, 20 K pp.
Als je de hoofdstraat verder doorloopt kom je bij de St.Markuskathedraal, ook weer een toren ernaast nu voor 30 K en de kerk voor 20 K te bezoeken. We slaan het over in de kerk is fotograferen verboden, ik ga geen geld voor een kerk betalen en dat ik dan niet eens een foto mag nemen, belachelijk alles gaat tegenwoordig toch zonder flits.

Op de hoofdstraat komen rechts en links kleine zijstraatjes uit, de straten zijn zo gebouwd dat men weinig last heeft van de Borawind. We maken een wandeling langs het water en fietsen dan nog een stukje voorbij de stad en via de berg weer terug.

We eten ergens wat en gaan met de boot van 3 uur weer terug, maar vlakbij de ferry terminal gaan we nog naar het kerkje met de 101 treden, de St.Antonius kapel met een mooi uitzicht. Nou niks te zien dus rond om struiken 😫. en natuurlijk gesloten!

Ik lees later op internet dat het snikheet in Nederland is, wij hebben ook 31° maar ‘s middags is er weer wind, de luchtvochtigheid zal hier wel laag zijn. Wij ervaren het helemaal niet als heet, gewoon lekker weer.

26-8 Vandaag een rustige dag, wat wassen, schoonmaken, boodschappen doen.
Er zijn er veel vertrokken vanmorgen, we staan prachtig nu. We zijn dik tevreden met de plek, een rustige camping en ook aan het strand. Gister over het strand de grote camping naast ons langs gelopen, wat een chaotische drukte.

Achter in de morgen fietsen we nog een keer naar Viganj, een klein maar leuk ritje langs het water, het is hier allemaal kleinschalig met gezellige plekjes. Morgen vertrekken we naar Montenegro, ons ook niet onbekend.
Groetjes Ina en Marinus.

Heerlijk om weer met jullie mee te reizen! Mooie plaatjes! Groeten en....... Veilige voortzetting.

Fred & Els 2022-08-26 17:01:03

Jullie staan daar toch weer op een mooi plekje op Camp Palme, mooi weer dus wat wenst een mens nog meer, toch?? Korcula mag dan maar als eiland 47 km lang zijn, maar wat mij wel trekt is toch de oude binnenstad, het doet vooral erg 'stenig' aan maar ziet er toch verzorgd uit op de foto's. Over het feit dat Marco Polo daar mogelijk geboren is valt wel het één en ander te lezen op internet. Ik kwam bij mijn onderzoekje uit op een Blog van Rob Kettenburg die schrijft o.a.dat tijdens een openingsceremonie van een museum in Yangzhou, door de voormalige president van Kroatië (Stepan Mesic) werd beweerd dat Marco Polo Dalmatiër was en dus geen kroaat. Deze blog was beslist interessant. Moet je bij gelegenheid maar eens nalezen als het regent. Fijne voortzetting van de vakantie toegewenst...op naar Montenegro. Groetjes van P&W.

Peter Kee 2022-08-26 17:54:11

Fantastisch! Met als laatste foto het belbankje😊🌴🤳

Louise 2022-08-27 13:48:13

Mooi verslag en foto's weer. Wij vonden dit gebied ook zeker de moeite waard en heerlijk die zeewind overal.