St.Lorenzen vervolg

Italië, St. Lorenzen

10-2 Vanmorgen met de trein naar Bruneck een ritje van 6 min.Bruneck is grotendeels Duits talig maar het winkelgebEupen is er typisch Italiaans. Na de middag houdt men siësta en gaan veel winkels dicht om pas om 3 uur weer open te gaan. Bruneck vind ik een van de plekken die leuk zijn om te winkelen, aanbod in diverse prijsklassen.

Het oude centrum is mooi om een wandeling door te maken, gebouwen met aparte details. Ik heb ondertussen ieder gebouw al eens gefotografeerd.Nemen nu een kijkje in de kerk en bij de mooie grafstenen die in de muur gemetseld zijn, in een muur naast de kerk.
Als het stil wordt gaan wij ook weer met de trein van 1 uur terug.

Tussen de middag eten we buiten in het zonnetje een broodje, het is prachtig weer. ‚s Middags lopen we langs de rivier en steken de brug over om de panorama route te lopen. Wij nemen weer de korte route, de andere is me te lang. Dit is al ruim 5 km lopen en in het begin steil de berg op pffff., 2 keer uitrusten op een bank en even van het uitzicht genieten. s Avonds gaan we in het dorp bij Gasthof Sonne eten, vroeg naar bed vanavond want het was een vermoeiend dagje voor mij.

11-2 Vanmorgen op tijd met de trein naar Mühlbach, in het dorp gaat een seilbahn omhoog(ook met OV kaart!) naar het dorpje Meransen op 1414 m hoogte. We zijn hier al 2 keer geweest, een keer in 2019 in de winter en in 2021 in de zomer.

Het dorp stelt niet veel voor en ligt verspreid over een aantal hellingen maar de omgeving en het uitzicht is mooi. Er zijn hier 2 kleine skigebieden, we wandelen wat rond, drinken een cappuccino in het luxe hotel Sonnenberg, zitten af en toe op een bankje en genieten van het uitzicht. Het is inmiddels zonnig geworden natuurlijk ook even in het kerkje gekeken, zelfde stijl als overal, barok.

‘s Zomers kun je via de wandelroute 6A naar beneden lopen maar nu is die afgesloten. Wij lopen dezelfde route weer naar de seilbahn die na de middagpauze om 13.15 iedere 10 minuten gaat. Prima planning, stukje naar de trein lopen en daar hebben we meteen trein van half 2 terug. Nu gaan de treinen ieder half uur maar ‘s zondags is dat om het uur.

We doen wat boodschappen in het dorp en kunnen ook nu nog even buiten in het zonnetje zitten, morgen vertrekken we weer naar Oostenrijk,
Groetjes Ina en Marinus

Hoi, blauw is de overheersende kleur op de foto’s. Heerlijk om met een lege agenda op je gemak uitstapjes te maken. Toeristen worden daar ‘in de watten gelegd’. OV gratis, prima regeling toch?! Dat is een stimulans om er op uit te trekken. Fijn dat het lopen beter gaat dan in vorige jaren. Aanpassingen in afstand hoeft geen bezwaar te zijn :) zeker niet als je een rustpauze inlast op een terras of op een plek met een mooi uitzicht. Ga door met genieten, dat houdt een mens gezond. En…….gelukkig nog steeds geen berichten dat Marinus aan de slag moet om iets te repareren. Be blessed.

P&C 2023-02-11 17:27:22

Ziet er weer fraai uit. Ook hier valt weer op hoe saai er in Nederland gebouwd werd en wordt. Fijne en veilige voortzetting.

Fred & Els 2023-02-11 17:27:38

Het ziet er allemaal prachtig uit. Maar Ina, niet teveel photoshoppen hoor. Zulke blauwe luchten, het lijkt gewoon niet echt. Jullie zien in ieder geval weer heel veel en ik verbaas me over al die mooie gebouwen. Geniet maar lekker. Kijk al weer uit naar jullie volgende verslag.

Kees Koele 2023-02-11 17:49:03

Wat een mooi zonnetje,dat geeft gelijk een vrolijk beeld van alles.En jullie zien veel op je gemakje zonder je met wintersport bezig te moeten houden!Hopelijk blijft alles goed gaan!En wat een foto’s !

Marianne 2023-02-11 22:42:23

Camping Wildberg vormt toch een goede uitvalsbasis voor jullie vertier deze dagen. Indrukwekkend dat een flink aantal grafstenen handig werd gebruikt om (voordelig) een muur vorm te geven. Enerzijds lijkt het een goede manier om de toerist tevreden te houden, (want er is immers wat te zien) en anderzijds werd er op bouwmaterialen bespaard. Zowel Bruneck als Meransen (op 1440m) zien er aantrekkelijk uit. Er is uit vervlogen tijden best veel bewaard gebleven, de grote stenen bak uit 1745 zal mogelijk 's zomers zijn voorzien van planten, de prachtig beslagen zijdeur van de kerk en het enorme mooi bewerkte slot aan de binnenkant van de kerkdeur. Het gefotografeerde oventje, zou ook best gebruikt kunnen zijn door familie's zonder dat er een bakker aan te pas kwam.Bij mijn grootvader in Zuid Duitsland stond ook volgens plaatselijk gebruik een zo'n bakoven buiten op het erf. Hierin werden o.m. brood en uienkoeken gebakken, maar werd ook het spek gerookt na het slachten van een varken. Prachtige plaatjes weer Ina, o.a. die van het Panoramapad en de overzichtsfoto van St. Lorenzen! Wij wensen jullie weer veel reisplezier toe voor het vervolg van jullie reis in Oostenrijk.

Peter Kee 2023-02-12 07:13:31

Prachtige plaatjes verslag en schitterende plaatjes weer. Je kan zo in de boeken met jouw mooie foto's. Erg mooi daar 👌 groetjes, Fred en Karin

Karin 2023-02-12 10:18:38

Wat boffen jullie met het weer, daardoor ook mooie foto's.