Lefkas stad

Griekenland, Lefkas

We zijn nog een dag blijven staan even voorbij Lygia, een heerlijk plekje. De temperatuur loopt op en ik heb nu ook gezwommen. Woensdag morgen gaan we naar camping Kalamitsi Beach, plan was eerst om hier maandag al naar toe te gaan maar als je zo'n mooi plekje ziet moet je het meteen benutten.En waar we een van de mooiste zonsondergang hebben gezien door de bewolking die ook aanwezig was, heel bijzonder met een steeds wisselend beeld.

Woensdagmorgen aangekomen op Kalamitsi Beach, we kennen de camping van een vorige reis. De naam doet vermoeden dat hij aan het strand ligt, niet dus. Het is slechts 100 meter maar een strand dat niet mooi is voor zover je dat van een strand kunt zeggen. We zijn natuurlijk vreselijk verwend de afgelopen dagen met mooie plekjes en dito uitzicht. We komen hier dan ook voor de wasmachine, het wordt een was en poetsdag. Ze hebben wel een mooi zwembad maar dat wordt net gevuld.

Donderdag gaan we weer verder door de toltunnel bij Preveza naar Lefkas, een eiland maar via een dam en een pontonbrug verbonden met het vaste land. De brug staat open en wij gaan op het terrein ernaast bij het oude Venetiaanse fort Agia Mavra koffie drinken. Je hebt dan uitzicht op de boten, een gezellig plekje. We gaan daarna naar camping Kariotes Beach ook bij Lygia, echter nu op Lefkas, weer zo'n camping met de naam Beach maar niet aan het strand. Wel vlak bij het dorpje Lygia aan de oostkant van het eiland en heel dicht bij het vaste land. 'S Middags lopen we langs de mooi gelegen boulevard van het dorpje, dat verder niets voorstelt.

Vrijdagmorgen op de fiets naar Lefkas stad, van alle Ionische eiland hoofdsteden vinden we Lefkas stad de gezelligste, mooiste. Niet dat de stad zoveel mooie gebouwen heeft maar het is erg kleurrijk en overal zie je bloemen. Lefkas heeft vele bezetters gehad, rond de 16e en 17e eeuw de Turken en de Venetiërs. Van de Turken zie je de Turkse huizen met boven een uitbouw. Van de Venetiers zie je niet veel in de stad die leefden destijds vooral rond het fort. De bezetters wisselden elkaar ook regelmatig af, met later kwamen ook de Fransen, Russen en Britten. Het eiland was echter altijd een vrij arm eiland omdat het geen vruchtbare hoogvlaktes had zoals de andere Ionische eilanden.

Het eiland werd ook regelmatig getroffen door aardbevingen, daarom begon men in de jaren 20 van de vorige eeuw de kerktorens van ijzer te (her)bouwen. De huizen in de stad werden vooral gerepareerd met golfplaten wat je nu nog kunt zien als je omhoog kijkt. In de hoofdstraat zijn de golfplaten kleurig geschilderd, zodat het in eerste instantie niet opvalt hoe simpel de bouw is. Ook de huizen in zijstraatjes zijn simpel van bouw met daken van golfplaten, aardbeving bestendig.

Een aantal kerken zijn privé bezit en niet open, alhoewel ze mooie interieurs/iconastase's moeten hebben. We zijn nu voor de 5e keer op Lefkas maar de Agios Nikolaos kerk lopen we altijd even in omdat die meestal open is. Hij heeft een aparte losse ijzeren klokketoren en natuurlijk mooie iconastase.De Maria Hemelvaartkerk(Eisodion tis Theotokou) in de hoofdstraat is ook open, hij heeft ook een mooie iconastase en beschilderingen.

Vandaag zaterdagmorgen had ik een afspraak bij de kapper, gister was het nog even zoeken naar een waar ik dit weekend terecht kon, bij de 3e lukte het pas.
Nou het was weer een aparte ervaring laat ik het daar maar bij houden,
Groetjes Ina en Marinus

Ik kan het aan, “mijn” tafel 😉😊 want het is nu afzienbaar... Prachtige plaatjes! Grappig hè, we delen de mening over Lefkada. En de 5e keer ... ik ging ‘s tellen: wordt ook mijn 5e. Doedoeg xx

Louise 2019-05-25 19:45:28

PS. En dan waren we ook nog tegelijk naar de kapper! Tevreden? Bij mij alleen wat ‘snippers’ eraf, doet de krul goed. 💇‍♀️

Louise 2019-05-25 19:47:27

Prachtige foto’s Ina🤗 En ik ben benieuwd naar je (kapster)ervaring😉

Simone 2019-05-25 20:32:19

Sfeervolle foto’s weer. Sommigen kunnen zo in een reisgids! Romantisch tafelen aan het water 😘. Moet een perfecte reis zijn. Blijf genieten samen.

Peter van Tol 2019-05-25 21:02:01

Ina, bedankt voor je verhaal en foto's. Ik vind de manier waarop de golfplaten werden verwerkt toch wel bijzonder. Altijd toch gezellig te zien, die blauwe tafeltjes en stoeltjes op de terrassen. Fijne voortzetting Ina. De aparte ervaring bij de kapper die hou ik graag van je tegoed. Genieten Dame en Heer.

Peter. 2019-05-25 23:26:47

Yesss jullie zijn er. 😊 Wat leuk om te zien weer en herkenbaar. Het blijft een super mooi eiland. Leuk die balkonnetjes, zoiets krijgen wij ook 😜. Veel plezier nog op het mooie Lefkas

Karin 2019-05-26 00:02:49

Grappig, onbewust heb je ook het bord dat naar de salamiworstjes verwijst op de foto. Viel me net op toen ik de foto’s nog een keer bekeek. 7 foto’s later (‘de gezellige Hoofdstraat’).