Laatste dag.

Cyprus, Kiti

Vandaag onze laatste dag, het is mooi weer we blijven vanmorgen thuis drinken koffie op het balkon en lezen wat. Rond de middag gaan we naar Kiti, een kort tripje van 32 km, naar het Byzantijnse kerkje Panagia Angeloktisti(gebouwd door engelen), goede tip van José! De kerk bestaat uit een aantal delen uit diverse periodes. Het oudste is het 6e eeuwse mozaïek in de apsis.

Het is rustig, we lopen er in het begin alleen en later komen er af en toe toch wat mensen binnen. Het is een kerkje met een bijzondere houten iconostase met veel afbeeldingen. Het ligt ook nog eens mooi in een parkje. Tegenover de kerk is een eetgelegenheid, waar we wat eten, buiten op het terras. Populaire plek had ik al op internet gelezen, 19 soorten bier.

Daarna rijden we via Perivola naar de kust, ook een populaire vakantieplek. Toch doet het hier iets minder massaal aan. We komen langs de oude Venetiaanse wachttoren en daarna bij de kleine vuurtoren aan het strand. Alles ziet er hier keurig uit, fiets en wandelpaden en toiletten op het strand. Ook de appartementen zien er hier luxe uit.

Via de zuidkant van het zoutmeer rijden we weer terug hier zien we nu heel veel flamingo’s, dan weer via de autobaan terug naar Psematemenos.
De autobaan loopt langs de zuidkant van het eiland van oost naar west en naar Nicosia. Dat rijdt het snelste, rond de steden wel druk maar nooit geen file gehad. Wat me opviel is de vele sinaasappel en citroenbomen maar ik heb nooit iemand iets zien plukken. Wel mensen met een stok door gras etc zien lopen op zoek naar paddestoelen, vooral nu na de regentijd.

We hebben heel veel gezien, deze reis en ook veel gereisd.
Cyprus is een mooi eiland met veel bezienswaardigheden. We hebben de meeste Highlights van het eiland gezien dus de nieuwsgierigheid is bevredigd. Maar het is wel heel erg toeristisch en rond steden/dorpen aan de kust volgebouwd met hotels en appartementen en erg op de Britten ingesteld.

We hebben ook wel mooie camperplekjes gezien met soms voorzieningen als water en toilet. Maar daar hoef je niet zoveel kilometers door Turkije voor te rijden met nog een overtocht dan kan je het dichterbij redden.
Dan zouden we liever voor een 2e keer met de camper naar bv Kreta gaan. Ook behoorlijk toeristisch maar dat staat niet in vergelijk met het massatoerisme hier.
Groetjes Ina en Marinus

Omdat Griekenland afgelopen sept/okt ons ontzettend goed is bevallen (mooi land, aardige mensen, zon, prima keuken, slechte wijn, vrij staan) ga ik me eens verdiepen in je tip Kreta. Eerste stap? Opstapmetdecamper 😏. Goeie vlucht terug naar NL, benieuwd naar jullie volgende plannen en verslagen! Alle goeds voor beiden. Groet van Peter

Peter 2022-01-08 18:27:57

Ina en Marinus wij wensen jullie een hele goede reis terug naar huis. Bedankt voor al het moois dat we meebeleefd hebben en we zien jullie weer in het Zaanse. Groeten van Adrie en Arthur.

Adrie en Arthur 2022-01-08 19:53:12

Wij wensen jullie een hele goede reis terug naar huis. Wij hebben zeker genoten om deze reis met jullie mee te mogen maken.

FritsEllen 2022-01-08 20:33:33

Ik vind die iconostases ook altijd zo mooi. Veilige terugreis.

De.Vlietjes.op.reis 2022-01-08 22:39:29

Zó veel pracht in die kerken! ✅🙌🏼💋

Louiza 2022-01-08 23:29:27

Wel thuis weer. Jullie hebben weer een mooie reis gemaakt. Wij zijn met ons hoofd alweer onze voorjaarstrip aan het regelen in Griekenland. Gr. Edso

Edso 2022-01-09 08:11:08

Te laat?Maar toch een goede thuisreis gewenst!Heb weer van alles gezien,gelezen en “meegekregen”!

Marianne 2022-01-09 14:48:14

Jullie zijn zeker en vast nu weer thuis !! Wat een prachtig byzantijns kerkje heb je deze keer gefotografeerd Ina. Ook prachtig zijn de flamingo's. Wij hebben ze voor het laatst op Curacao gezien. Er is weer veel om over na te denken en ook veel dat een plaatsje in jullie geheugen verdient. We spreken elkaar nader. Het was beslist in mijn ogen een mooie reis. Groet van P&W