Albalate del Arzobispo

Spanje, Albalate del Arzobispo

4-4 We staan in Albalate del Arzobispo een half uurtje rijden vanaf Belchite door een verlaten en eentonig landschap. Maar de CP hier kijkt mooi op het dorpje op de heuvel met op de top een kasteel. Na de koffie eerst het dorpje in, op het kerkplein staat de Iglesia de la Asuncion de nuestra señora. (Onze lieve vrouwe kerk?). Het heeft een mooie Mudejar toren met bovenop een ooievaarsnest. Binnen is er een zijkapel met ook een koepeltoren.

Het plaatsje is nu levendig, overal mensen die boodschappen doen of op terrasjes zitten. We lopen naar boven naar het Castillo-Palacio Arzobispal uit de XIV-XVII eeuw. Het kasteel is gesloten en alleen maar met een gids te bezoeken die veel over de geschiedenis van het kasteel vertelt. Dat hoeft voor ons niet , zegt ons toch niets. Maar boven is het uitzicht natuurlijk mooi.
De stad heeft een Arabische oorsprong, later is de stad heroverd op de Moren en schonk Ramon Berenquer IV in 1149 het kasteel aan de aartsbisschop van Zaragoza (Arzobispo).

‚s Avonds lopen we weer de stad in en gaan op een terrasje wat tapas eten. Het is een komen en gaan van mensen en auto‘s die voorbij rijden. Het is echt ons kent ons, toeristen zien we niet, alhoewel er wel 5 campers op de CP staan. Na het eten gaan we ook nog even op het kerkplein zitten,

5-4 We staan hier prima het is lekker rustig en blijven nog een dagje. Ik ben helaas weer niet zo fit, ik snuit me nog steeds een ongeluk dat lijkt maar niet over te gaan. Marinus gaat alleen in het dorp brood halen. ‚s Middags lopen we een stukje langs de rivier, 1,7 km wat me veel inspanning kost.
Groetjes Ina en Marinus.

Dag Marinus en Ina, weer een mooi verhaal en prachtige foto’s. Vervelend dat je niet helemaal fit bent en maar snotteren. Maar toch zit je als een moderne vrouw op het bankje. De dames op het andere bankje zijn mooie dorps vrouwen. Een prachtige foto met verschillen. Vriendelijke groet, Pieter en Berta Smilda vanuit Vincenza Italië (camperaars)

Berta Smilda 2024-04-05 17:36:43

Ik denk dat wij die kerk Maria ten Hemelopnemingkerk zouden noemen. Lekker veel zon en blauwe lucht

Mike 2024-04-05 22:21:53

Geweldige foto's weer Ina. Mooie foto van jou op het bankje naast de locals. Hoop dat je gauw weer een beetje opknapt 🥰

Karin 2024-04-06 16:40:59

Wat hebben jullie al weer veel mooie plekken gezien. En het weer is ook mooi zo te zien. Ik had nog nooit van het plaatsje Albalate del Arzobispo gehoord. Wist niet eens van het bestaan. Dan is een camper toch wel heel ideaal. Snel weer fit worden Ina want jammer als je moet achterblijven.

Kees Koele 2024-04-08 10:28:38

Bah Ien, dat je nog steeds zo snotsnip bent 😏 Wel prachtige plaatjes! Zou willen da’k daar was! Beterschap 😘

Louise 2024-04-08 13:25:26

Mooi Albalate del Arzobispo, en haar Arabische oorsprong. De foto's zijn weer een lust voor het oog als je ze nauwkeurig bekijkt. Akelig dat je niet zo fit was op deze dag. Dank voor je verhaal Ina. Groet, Peter.