Caserta

Italië, Caserta

23-4 We rijden naar de CP in Caserta niet ver van het koninklijk paleis.
Wat een toestand om het te vinden, navigatie gaf het niet goed aan.
Het is druk maar we krijgen nog een plaats, eerst denken we is er niet een betere plek, maar later zien we het voordeel van de plek, kunnen achter de camper zitten met zon, schaduw en gras. Als we de rest van de CP zien brrrrr. Voordeel van de CP is dat het 10 minuten lopen is naar het paleis.

Als we om even voor 10en aankomen staan er al rijen voor ingang en ticketverkoop. Kaarten hebben tijdslot, we horen dat we er pas om 3 uur in kunnen. We doen het maar, morgen komen er wat buien en dinsdag is een nationale feestdag. Daarom is het denk ik zo druk, normaal is het paleis dinsdag gesloten, maar as dinsdag is het free als ik goed lees op internet. Compleet verkeerde timing om hier te zijn, het is even niet anders.

Half uurtje in de rij gestaan en als we de tickets hebben lopen we de stad in en doen een boodschapje. Daarna maar weer terug naar de camper om mijn krachten wat te sparen.
Hier in Caserta staat het 18e eeuws koninklijk paleis van Karel III (Carlo Bourbon) koning van Napels, een autonoom koninkrijk dat niet langer deel uitmaakte van het Spaanse Rijk. Hij besloot in 1750 om een nieuw koninklijk paleis te bouwen om het paleis van Versailles en het koninklijk paleis te Madrid te overtreffen als symbool van het nieuwe koninkrijk. De bouw duurde bijna 100 jaar, is mega groot met 1200 kamers en natuurlijk een grote tuin/park van 4 km. Het is ook Unesco werelderfgoed.

Als we tegen 3 uur aan komen staat er ook een rij maar hier kunnen wij snel omheen omdat ons ticket al geldig is. Eerst maar naar het park, er gaat een shuttle busje naar het eind. Dit is 4 km lopen maar ook weer terug, het is heerlijk weer maar wij gaan met het busje, er rijden er 5 maar we moeten toch een half uurtje wachten😫. Punt is ook dat je kaartjes in de bus koopt dus dit houdt enorm op. Het busje rijdt ook niet snel want die moet over de weg waar heel veel mensen lopen.
Aan het eind bij de waterval gekeken en weer in de rij voor terug, zelfde verhaal. Marinus zegt zullen we terug lopen had achteraf misschien beter geweest, het continu staan valt ook niet mee. Ik heb wel de mazzel dat ik voorin zit en nog wat zie.

Dan het paleis in en ja hoor ook hier weer in de rij voor de grote trap naar de bovenhal. Wat een mensen overal ongelooflijk, niet normaal zoiets. We kijken hier wat rond, wat een grootheidswaanzin. Boven weer mensen in een rij 😡, wij lopen een ruimte in waar geen rij is, het is de Palatine kapel met een altaar. Ik loop even naast de rij en kijk in de ruimte waar dan weer een groep naar binnen mag. Geen idee wat het is, we hebben bij de kaartjes ook geen plattegrond gekregen hebben dus we hebben geen idee wat dit is. We kijken elkaar aan en zeggen, wegwezen. Half 6 “vluchten” we naar buiten, we zijn er klaar mee.

Vandaag 8,9 km gelopen , 12.335 stappen en dan ook nog zeker 3 x een half uur in de rij gestaan. Ik zit echt aan mijn grens, jammer maar het is niet anders. We hebben een glimp van het paleis gezien, ik heb wat foto’s bekeken in de fotogalerij royal palace caserta, de laatste 5 foto’s zijn hieruit gekopieerd. Wie geïnteresseerd is typ dit maar even bij Google en je kunt te kust en te keur rustig kijken en hoeft niet in de rij te staan.

We hebben al veel meegemaakt qua drukte maar dit slaat alles en zo ongeorganiseerd. Ik denk dat er ook veel mensen uit bv Napels komen voor een dagje uit. Je komt met de trein, stapt uit en loopt zo naar het paleis. Nou ja onze eerste dag dat niet alles loopt zoals we gedacht hadden. Dus wees gewaarschuwd ga NOOIT in het weekend en als het ook nog mooi weer is naar het Royal Palace in Caserta.

24-4 Vanmorgen met bewolkt weer vertrokken en af en toe een drup regen, we gaan 100 km naar het zuiden richting kust. Bij Salerno komen we aan de kust, vreselijk druk en natuurlijk verkeerde afslag genomen. Onoverzichtelijk wirwar van wegen, over en onder elkaar door.

De wegen zijn bar slecht grote gaten overal, dat begon al bij Capua en Caserta. Stoplichten houden ze hier niet van dus om Caserta vanmorgen uit te komen was ook weer het recht van de brutaalste.

Als we langs de kust komen is alles, echt alles verwaarloosd, overal zakken met vuilnis langs de weg. Het is duidelijk een zeer arme regio.
We staan nu op camping La Foce dei Tramonte, we zijn heel erg blij met de plek. Uitzicht op zee en de monding van de rivier en ook nog eens uit de wind. De dag gister verliep dan wel niet zoals we het graag gezien zouden hebben maar wat hebben we het getroffen met het weer.
Groetjes Ina en Marinus

Wat een pracht en praal in dat paleis. Als ik het zie en bedenk dat er 1200 kamers zijn dan bedenk ik dat je dit ook allemaal moet schoonhouden. Pffff. Moest wel even lachen dat je benieuwd was wat er in de ruimte te zien was en even ging gluren. Ik was ooit ook tijdens een wintersportvakantie in Oostenrijk nieuwsgierig waarom het zo enorm druk was in een kerk. Ik sloot achteraan in de rij en schuifelde naar voren. En ja hoor. Ik stond in een rij voor een condoleance. Ik schaamde mij dood, het de familieleden maar gecondoleerd en ben er zo snel mogelijk weer uitgelopen. Ja, dat heb je als je nieuwsgierig bent.

Kees Koele 2023-04-24 12:46:46

Wat jammer van die dag gisteren in Caserta. Wij waren in een rustiger tijd daar, 8 oktober 2020, wel in Corona-tijd en het was absoluut niet druk. We kwamen van Capua en reden zo de parkeergarage van het paleis in met de camper, die ligt onder het paleis en de hoogste bussen kunnen er in. Tickets haalden we bij een klein reisburo om de hoek en ook met tijdslot maar het was niet druk en konden zo doorlopen nadat de temperatuur gemeten was ivm Corona. We zijn naar de waterval boven gelopen hebben wat gegeten daar en met de bus, die bijna leeg was, terug. Daarna een paar uur door het paleis alles bekeken. Voor ons was het een prachtige dag. Daarna zijn we terug gereden naar Capua waar we de volgende dag "Spartacus" hebben bezocht. Was ook mooi. Blijf genieten en goeie reis verder.

John en Marian 2023-04-24 14:42:45

Ze zeggen wel eens met de Franse slag,maar die Italianen kunnen er, zo te lezen, ook wat van.

Mike 2023-04-24 16:02:22

Jammer dat jullie bezoek aan Caserta op deze wijze verliep, maar...jullie hebben het gezien!Ik blijf me verbazen over de toegang bij alles, maar ja het is alweer zo'n tijd geleden dat we dit bezochten, geen rijen, toegangskaartjes,tijdslot of wat dan ook, heerlijk rustig dat is toch wel heel erg door de tijd heen veranderd! Kan mij voorstellen Ina dat je wel aan het eind van je latijn bent na zoiets! Van Wittel,een nakomeling van de Nederlandse landschapsschilder,heeft er een heel groot aandeel in gehad, vandaar de naam Vanvitelli voor het paleis. Ja die Italianen kunnen er wat van,rommel langs de wegen,en van alles doorelkaar ,maar jullie kunnen ne weer uitrusten op een ,zo lijkt het, aardig plekje.Goede voortzetting.

Marianne 2023-04-24 18:07:56

Hi Marinus & Ina, Wat een kast van een huis heeft Karel III laten bouwen. Hij zal wanneer zij daar 100 jaar over hebben gedaan om het af te krijgen, zelf niet het uiteindelijke resultaat van hebben gezien. Ik heb mij wat in zijn historie verdiept als zijnde één van de voorzaten van de overleden (ex) echtgenote van onze Nederlandse Prinses Irene, dat destijds voor veel beroering heeft gezorgd. De opmerking van Marianne,( hierboven) over Van Wittel, de landsschapschilder die na zijn vertrek uit Italië zijn vaderland nooit meer zag, en de naam Vanvitelli heeft ook weer de nodige studie uurtjes voor mij opgeleverd. Kortom toch leuk om er wat van te leren. En ja dat huis met 1200 kamers is natuurlijk hoe je het ook bekijkt een gruwel. Ina, jullie hebben er dan ook ca. 12.335 stappen aan gewaagd, dat zal ik dus maar niet doen, hoewel sommige vertrekken wel heel mooi zijn vormgegeven. Dank voor jullie verhaal en de 'geschoten' fotootjes, wij wensen jullie nog veel reisplezier toe. Groet van Peter en Wilna.

Peter Kee 2023-04-27 10:35:50

Verkeerde timing inderdaad maar als je zo dichtbij zit, ‘moet’ je wel ernaartoe. Vreselijk, die mensenmassa’s en rijen … Lekker dat je voorin zat maar chaotisch hoor, tussen de mensen door toeteren. Julie zijn het alweer vergeten, ik loop wat achter 😛😘