Dag 27- Vuurwerk

Indonesië, Sanur

Een drukkende warmte weerhoudt veel mensen van welke inspannende activiteit
dan ook.
Alhoewel wij het idee hebben om vandaag veel te ondernemen, heeft het aanzicht van al die luierende mensen erg veel invloed op onze motivatie.
Die verdwijnt dan ook als sneeuw voor de volop aanwezige zon.

Ik zie enkele mensen roken, iets wat je ook hier steeds minder ziet. Voor Nederlanders is de verleiding groot om de draad hier weer op te pakken, want een pakje van 20 sts kost ergens tussen de €2 en €3. Jongeren die vaporen zie je wél veel. De mogelijke negatieve effecten daarvan zijn blijkbaar nog niet doorgedrongen.
Roken doen hier ook de vele privé vuilverbrandingen. Men steekt gewoon wat
huisvuil in de eigen tuin in de brand. Het wordt blijkbaar algemeen geaksepteerd.
Wat rookt er verder nog? De wierook stokjes in de talloze offertjes die je hier
werkelijk overal vindt en de muggenbestrijder die de hele boel onder de rook zet. Het verschil is dat de laatsten voor een doel zijn.

Gisteren en vannacht ontbrak het Chinese vuurwerk. Nu heb ik toch altijd gedacht dat dit ook hier een heel festijn is, vooral luidruchtig.
Maar vandaag moet vuurwerk komen van musicus Ben Heart. Hij verzorgt een liefdadigheidsoptreden in het restaurant van ons hotel. Normaal tref je daar
alleen een dooie kip ter consumering, maar nu loopt het aardig vol.
Hij is erg populair binnen de Nederlands-Indische gemeenschap en treedt in
Nederland regelmatig op tijdens Pasar Malams. Hij brengt voornamelijk
Indisch-talige muziek ten gehore, oa Indo-rock.
Zijn stichting ondersteunt kleinschalige projecten op Java, Lombok en Bali oa op het gebied van huisvesting, medische zorg en scholing.
Uiteraard ontbreekt op zo'n avond de Potjo Potjo dans niet, een soort line dance-achtig
fenomeen onder de Indische mensen, én natuurlijk de niet uit te roeien polonaise.
Ik vraag mij nu af of de polenaise een koloniaal tintje heeft, dan zou er aan een
verbod gewerkt kunnen gaan worden.
Desalniettemin zien wij een uitverkocht restaurant véél plezier hebben. Voor hen is het "vuurwerk", voor ons ......ach ja, het stoort niet echt.

De avond vordert. Wij zitten inmiddels op onze kamer, ná genoten te hebben van
een heerlijke nasi goreng met sate én een rum/resin ijsje toe. Uitbuikend horen
wij op de achtergrond de laatste nummers van Ben Heart, die haast de twee uur volmaakt.
Het was een fijne rustdag.
Het weer: 30 grC, droog en windstil
Gegeten bij Luhtu's

Lekker bezig jullie! Leuk om je proza te lezen Geniet nog maar even van het gewoel daar hier is het allemaal gewoon rustig weer en niet erg koud En geniet van de dagen!!

Ellen en Jan 2024-02-12 10:21:43

Alweer een mooi verslag van jullie dag, Leo. Aardig wat `badgasten op de been` op de terrasstoelen! Het nadeel van zo`n rustdag is dat je nooit klaar bent met niks doen.... Houd vol!

Bert 2024-02-12 11:56:08

Wat een bedrijvigheid daar, wel gezellig zo, maarja wat doe je bij 30 celsius? lekker het strand opzoeken. Nog veel plezier.