Dag 16 - van Monument Valley naar Mesa Verde National Park

Verenigde Staten, mesa verde national park

Wij laten Monument Valley achter ons, maar gelukkig hebben wij de foto's nog. Gisteren ging het opladen van de foto's bij herhaling de mist in door een storing bij de provider van Pindat maar zij hebben snel het eea gecorrigeerd waardoor ik de foto's alsnog aan de pin van gisteren heb toegevoegd.
Vandaag hebben wij 263 km voor de bumper.
Wij kijken nog een laatste keer in de achteruitkijkspiegel en drempel, dat schouwspel komt ons wel erg bekend voor, stoppen en snel dat plaatje nog even schieten (zie eerste foto).
Gedurende de eerste 80 km bestaat het beeld nog steeds uit die grillige, rode rotsen met nog meer van die monumenten, maar niet zo mooi als in Monument Valley. Wij passeren Mexican Hat, een gehucht genoemd naar weer zo'n absurd natuurverschijnsel (zie foto).
In Bluff denken wij een leuke plaats te treffen maar het is maar een dorre, dooie boel. We zien nog wel een leuke tent (zie foto) om een lichte lunch te verorberen, warm appelgebak met eis en slagroom, jawel, één portie voor ons twee, dat hebben wij inmiddels wel geleerd. Gelukkig zijn die rotsblokken boven het gebouw nog even blijven liggen :-)
Verder de woestenij in want wij kiezen voor een route binnendoor via Montezuma Creek en Aneth. De route valt niet tegen en slingert door heuvelachtig gebied en af en toe gaan wij door een canyon. Op een gegeven moment verandere dat toch een rijden wij in een zandbak.
De reis vlot gestaag en wij liggen voor op ons tijdschema.
Wij besluiten tot een bezoek aan Four Corners, het enige punt in de VS waar vier staten bij elkaar komen, Arizona, Utah, Colorado en New Mexico.
Wat een gedoe daar, iedereen moet zo nodig op het geparkeerde punt (zie foto) staan en gefotografeerd worden en er vormt zich een hele rij wachtenden.
Verder nog een paar vlaggen, een arsenaal kraampjes met souveniers, en heel veel stof. En dan te bedenken dat het beoogde middelpunt volgens deskundigen enkele mijlen verderop ligt!
Snel verder met onze omweg want in de verte zien wij Shipsrock liggen, een giga stuk steen in de woestijn. Al snel blijkt dat de navigatie denkt "bekijk het verder maar zelf" , ik heb de kaart van New Mexico niet geladen. Nou ja, zoveel wegen liggen daar niet, maar toch presteer ik het om verkeerd te rijden. Gelukkig geven de amerikanen niet alleen een wegnnummer aan maar ook de bijbehorende windrichririchting, en als er oost wordt aangegeven en je moet naar het noorden, dan wordt het tijd om van koers te veranderen.
Wij komen niet in de buurt van genoemde rots en een foto nemen is ook niet interessant omdat het niet helder genoeg is.
Wat drinken in de MacD van Shipsrock alwaar een soort mexicaanse indiaan hinderlijk aan het bedelen is, in de zaak zelf. Dat mag allemaal blijkbaar.
Nu mogen wij die mexicaanse types toch al niet, mede door eerdere reiservaringen, dus snel wat drinken en wegwezen.
Uiteindelijk komen wij aan het eind van de middag aan in Mesa Verde National Park (vijfde foto) en klauteren wij onze lodge in (zesde foto).
Die is erg klein, en met een lepeltje-lepeltje bed, in ons geval een lepel-lepel bed; dat zal vannacht wel een strijd om de dekens gaan worden.
Het is hier gelukkig een stuk koeler. Morgen bekijken wij het park verder.

Lekker geslapen? :-)) Jullie moeten wel uitgerust zijn voor de klimpartijen in Mesa Verde, het moet heel bijzonder zijn. Wij hebben het overgeslagen, daar hebben we nog steeds spijt van dus we zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Fijne dag!

Corrie 2013-06-25 08:38:30

Vanmorgen eerst uitgekeken naar en toen weer met veel plezier jullie reisverslag gelezen. Langzamerhand krijgt het verslag de status van onze verslaggever bericht.... en heeft gezien de reacties al vele volgers. Mooie, indrukwekkende foto's van een wel zee aparte natuur. Prettige dag en klim ze!

Annie&Jaap 2013-06-25 09:09:54

Houden jullie niet van lepel-lepel. Uit ervaring weten wij dat het snel went. Nog veel reisplezier. El en René