Sawa(h)

Indonesië, Bali

Terwijl ik dit zit te schrijven op ons terrasje, komt het gifmannetje weer eens langs. Fles op de rug, een spuitlans in de hand. Hij loopt alle beplanting langs en spuit lekker royaal, ongedierte dood. Overigens zonder enige adembescherming.
Vanaf het terrasje naast ons klinkt Oekraïens gerochel en gehoest. Onze Oekraïnse buurman is een stugge roker en dat ruik je en dat hoor je. Wij doen ons best om vriendelijk gedag te zeggen, maar deze mensen zijn vreselijk stug, er kan zelfs geen glimlach af. Ze zullen wel op een andere manier plezier hebben.
Op de achtergrond zingen kinderen het Indonesisch volkslied. Ik weet niet of er iets speciaals gaande is. Dit gaan wij op termijn ook in Nederland krijgen nu de jeugd het volkslied moet gaan leren. Ik zie er naar uit.

Er zouden vandaag volop ceremonies ter gelegenheid van volle maan moeten zijn, maar wij merken er hier niets van. Ik vind dat niet zo erg. Die volle maan gaat overigens weer aan onze neus voorbij vanwege de zware bewolking vanavond.

Op Bali zijn de sawa's voor ons, landschappelijk de mooiste bezienswaardigheid. Je komt ze heel veel tegen waarbij er een aantal is dat lijkt op kunstwerken. Alsof ze vooraf eerst uitgetekend zijn en pas daarna aangelegd. Misschien is dat wel zo.
Morgen gaan wij weer op stap met Els en Herman en gids Gusti. Op het programma staan weer enkele mooie sawa's en daarom alvast wat informatie.

Het woord sawa of sawah is Maleis voor rijstveld. Het is geheel afhankelijk van de plaats waar ze zijn aangelegd hoe ze er uit zien. De stukken grond worden door lage lemen dijkjes omdijkt. Daar waar het nodig is, worden ze in terrassen aangelegd. Dit alles is handwerk. Sommige van de sawa's zijn al honderden jaren oud.
Omdat er op Bali de natte rijstcultuur is, welke meer opbrengt dan de droge rijstcultuur, is de waterhuishouding van groot belang, omdat de planten in het water staan totdat de rijstaren volgroeid zijn.

Er zijn drie soorten sawa's:
1- Sawa's die afhankelijk zijn van het regenwater.
2- Sawa's die bevloeid kunnen worden.
3- Moerassawa's.

Het komt neer op een zeer uitgedacht bevloeiingsysteem met dammetjes, overlaten, kanaaltjes en zelfs uitgeholde bamboestelen die als water toe- of afvoerpijp dienst doen. Deze vorm van waterhuishouding die het land op de juiste momenten moet bevloeien voorkomt tevens erosie van de hellingen. Daarbij vookomt het onder water zetten de groei van onkruid.
Vaak wordt er ook vis (goudkarpers) in gehouden. De vis dient niet alleen als voedsel, maar eet ook de muggenlarven op en voorkomt zo malaria.
Ook worden er eenden op gehouden die dan weer ander ongewenst ongedierte opeten en later dan zelf de pan ingaan. Het moet een leuk gezicht zijn om de eendenhoeder over de sawa's te zien trekken met zijn stok met witte vlag (duck stick).
Een wens van ons is om die eenden eens aan het werk te zien. Misschien dat gids Gusti morgen een groep/troep/kudde/bende eenden voor ons ontdekt.

Er valt nog zoveel meer over de rijstcultuur en sawa's te vertellen, en daarom verwijs ik meelezers graag naar de vele Google zoekresultaten op internet. Zo, ik ga nu lekker met mijn tijd mee. Dit "verwijzen naar" zien wij zoveel op televisie gebeuren, waarom ik dan niet.

Weeroverzicht van vandaag: wederom 31 grC bij een heerlijk zonnetje, en een verkoelend briesje. Regendruppels ca. 2 per m2. ('s nachts valt er veel meer, maar dat tellen wij niet mee).

Heel mooie foto, inderdaad een kunststuk. Zo moet het maar blijven, overdag een zonnetje en in de nacht de noodzakelijke regen.