Sanur-Lovina

Indonesië, Dencarik

Vandaag gaan wij samen met Herman en Els op pad. Onze vaste gids Gusti gaat ons naar Lovina brengen. Wij overnachten daar en gaan morgen terug naar Sanur.
Ons eerste doel is het luxe golfresort Herdana waar Prins Bernhard graag scheen te komen. Het is twee uur rijden maar de tijd gaat snel omdat er om je heen van alles is te zien van de dagelijkse hekseketel, die hier verkeer heet.
De weg die op het resort naar de kantine voert, door golfers clubhuis genoemd, wordt gekenmerkt door hobbels en kuilen. Niet iets wat je van zo'n resort verwacht.
Wij kijken even rond, maken foto's van de mooie omgeving en permiteren ons een luxe cappucino in een fraai, doch kil ingericht clubhuis. Geen van ons heeft iets met golf, maar de landschappen waarin de holes zijn verstopt zijn meestal fraai, en zeker deze.

Wij vervolgen onze weg noordwaarts en komen langs een plek waar aapjes gevoerd willen worden. Allemaal niet zo schokkend en wij rijden weer snel door na het nemen van een stel foto's.
Wij zien opvallend veel wegwerkzaamheden. Dat heeft te maken met het projekt Kendaraan dat een snelweg van noord naar zuid Bali v.v. moet opleveren. De oude weg hier is er één van heel veel draaien en keren en volgens onze maatstaven levensgevaarlijk.Met die nieuwe weg wordt de infrastructuur op Bali aanzienlijk verbeterd.

Wij komen aan bij de Gidgit waterval. Deze waterval is slechts 40 meter hoog maar biedt mede door zijn ligging voldoende natuurspektakel. Het pad naar de waterval is wisselend goed /matig maar te doen. Wanneer de waterval in beeld komt, zoekt Bea een bankje en besluit op ons te wachten. Wij dalen verder af. Het blijft oppassen want het is af en toe op eieren lopen door de gladheid. De beloning is een fraai uitzicht op weer zo'n natuurpracht.
Terug en kijken of Bea er nog zit. Zij blijkt een half uurtje naast een zingende Balinese dame te hebben gezeten, niets van verstaan.
Wij komen langs een warung en besluiten wat te eten en te drinken. De dame slooft zich voor ons uit, maakt extra eten, strooit met cadeautjes in de vorm van zakjes kruiden, oorbellen, armbandjes en voert een kort Balinees dansje uit. Buiten het eten moeten wij alleen de bollen nootmuskaat betalen. Een heel bijzonder tussenstopje. Uiteindelijk hebben wij niet in de gaten dat wij iets van 6 euro teveel betalen. Wij treuren echter niet.

In de loop van de middag komen wij in Lovina aan. Gusti heeft het hotel geregeld en betaald voor ons, want dat valt goedkoper voor alle partijen uit. Hij kent de eigenaar dus daar zal wat geritseld gaan worden. De kamers vallen behoorlijk tegen en gelukkig is het maar voor één nacht.
Wij pakken wat rust om vervolgens de leuke dag af te sluiten met een maaltijd aan zee.

Het weer: half bewolkt, laaghangende bewolking in de bergen, nauwelijks wind, 29 grC.

Prachtig mooie golfbaan en de waterval is indrukwekkend. Zijn benieuwd naar de avonturen van morgen. Hier op dit moment 14 Celsius en jawel, het zonnetje.