Dag 8- van Tampa naar Key West

Verenigde Staten, Key West

De nacht gaat geruisloos voorbij. Wij slapen heerlijk en slechts af en toe horen wij wat vreemde geluiden, die zowel van het schip als van haar passagiers afkomstig kunnen zijn.
Wij gluren door het gordijn om te zien of de blauwe luchten weer zijn teruggekeerd, en ja hoor, het ziet er goed uit.
Beetje soppen en scheren en wij zijn klaar voor het ontbijt. Gekozen is voor het restaurant waar wij bediend worden; morgen kijken wij wel hoe de andere optie er uit ziet, het ontbijtbuffet.
De verwachting is dat wij om 11.30u aanmeren bij Key West en hebben dus de hele ochtend om aan boord rond te hangen. Dat doen wij op het achterdek bij het zwembad. Wij zijn nu voorzien van rode benen, armen, gezicht en een pijnlijke kruin.
Wij duiken Key West in en zien daar veel boetiekjes, kunstgalerieen, sigarenzaken, restaurants, bars en dus ook veel toeristen. Je loopt er wat rond, drinkt wat, bezoekt uiteraard het Hemmingway House en na een paar uur heb je weer behoefte aan terugkeer naar het schip.
Het schip ligt zodanig afgemeerd dat je er vanuit het centrum zo in kunt rollen, wel zo makkelijk. De Ryndam is in vergelijking met de twee andere schepen die zijn afgemeerd, een klein schip en kan daardoor veelal wat gunstiger in de haven parkeren. Voor ons prettig dat je dus dan geen taxi hoeft te nemen.
Eenmaal op het schip lopen wij nog wat rond en zien ook weer wat oudere reisgenoten stijldansen maar dat gaat zo verschrikkelijk stijfjes dat het meer lijkt op een variant voor paaldansen. Maar goed, de mensen hebben plezier en daar gaat het om.
Verderop zit een jazz-trio te spelen dus mijn wijntje smaakt weer goed, die van Bea iets minder want die houdt niet zo van jazz.
Key West staat oa bekend om zijn mooie zonsondergang, en die kunnen wij mooi vanaf het inmiddels weer varende schip bewonderen.
Over het diner geen kwaad woord; volop keuze, de kwaliteit is goed en zo ook de bediening van onze Indonesische gastheren.
Vanavond treedt er een komiek op in het theater en dat is een goede tijdspassering na het eten; alles was gelukkig goed te volgen en bovendien gewoon leuk.
Na het theater hangen wij nog ergens bij een bar rond, met wat mensen wat levenswijsheden uitgewisseld en toen werd het toch nog ochtend.
Er zitten nu twee zeedagen aan te komen, dus dat wordt een goede graadmeter of wij cruisen echt leuk gaan vinden.
Key West is de meest zuidelijke stad van het vaste land van de VS en is het grootste eiland van de Florida Keys. Het ligt slechts ca 130 km van Cuba, gesticht in 1820, en slechts zo groot als het Central Park in New York. Meest beroemde cq beruchte inwoner was schrijver Ernest Hemmingway wiens huis een toeristische attractie is geworden voor de tienduizenden toeristen die helemaal naar het zuiden komen afzakken, per vliegtuig, auto of boot.

Met 3 cruise schepen zal het zeker druk geweest zijn in Key West. Wij zijn er een paar keer geweest zonder schip, heel relaxed daar! Nog nooit een Hemmingway House bezocht, de goede man heeft over de hele wereld zijn sporen achter gelaten, vooral in de bars :-) Hebben jullie factor 100 bij je? Rood staat wel mooi op die kreeft van het buffet maar niet op je velletje haha.

Corrie 2014-01-28 08:42:40

hoi hoi het begin is in ieder geval goed. Veel plezier en geniet er lekker van groetjes els en wil

els 2014-01-28 09:32:37

In het begin altijd even wennen en ontdekken aan boord, het klinkt in ieder geval goed, pas op met de zon! Genieten!