Dagtrip 2

Indonesië, Bali

Vandaag wat later opgestaan omdat wij pas om 10.00u vertrekken. Eerst nemen wij onze wensen door met Gusti en dan laten wij het verder aan zijn deskundigheid over hoe de trip zal verlopen.
Het regent. Niet leuk natuurlijk om dan in een auto achter de ruitenwissers te zitten.

De eerste stop is bij een familiehuis in Desa Batuan waar 5 personen van verschillende generaties wonen. Het ziet er erg primitief uit. Gelukkig hebben zij het spaarvarken nog.
Nu gaat het geld kosten, want wij stoppen bij onze favoriete houtsnijwerkwinkel cq atelier Wahana Giri. De eigenaar herkent ons en toont een brede lach. Alarmfase 1; ik voel de creditcard al onrustig bewegen in mijn portemonnee. Bea heeft vorig jaar een paar beeldjes niet kunnen kopen en ruikt nu haar kans. De deal is snel gemaakt, de beeldjes worden vakkundig ingepakt, en weer vergeten wij eerst een foto te maken. Uitpakken doen wij pas thuis, dus geen foto.

Els houdt van kunst en wil graag naar het museum Puri Lukisan. Zo gezegd, zo gedaan. Het museum ligt in een fraai aangelegde tuin en bestaat uit vier gebouwen. Dit is het oudste museum in Ubud en heeft als doel de echte Balinese kunst te behouden. Initiatiefnemers zijn voornamelijk de heren Sukawati, Walter Spies en Rudolph Bonnet geweest.
Na het nuttigen van een bak Balinese koffie met zo'n dikke drap onderin, lopen wij hier een klein uurtje rond.
Voor de lunch brengen wij een kort bezoek aan het huis waar kunstenaar Lempad in Ubud heeft gewoond.

Regende het vanochtend bij vertrek, net na Sanur droogde het op en hebben wij ideaal tourweer met af en toe een flauw zonnetje.

Op naar Boni Bali. Wij zijn een beetje verliefd geworden op dit restaurant. Niet alleen voor het lekkere eten, maar vooral vanwege de idyllische ligging bij de rijstvelden van Tegalalan. Hier kan geen bus komen, dus de massa toeristen die normaliter dit gebied bezoekt, zoekt zijn heil in grotere en beter bereikbare restaurants, dikwijls met eten in buffetvorm.

Wij rijden weer verder over de smalle weggetjes die Gusti in zijn hoofd heeft zitten. Je komt eigenlijk ogen te kort om de omgeving goed in je op te nemen. Deze wereld is zo anders dan de onze.
Op naar de tempel Gunung Kawi Sebatu Free in Tegalalang. Hier hebben wij vorig jaar, bij wijze van spreken, tot onze knieën in het regenwater gelopen, en beloofden wij onszelf hier met droog weer terug te komen. En hier zijn wij dan.
Wat een schoonheid. Eigenlijk moet je hier een mooi plekje opzoeken en een uurtje om je heen kijken, dan pas dringt het goed tot je door hoe schitterend het hier is.
Wonderlijk dat je hier nauwelijks een toerist ziet.

Op de rijstvelden op Bali vertoeven heel veel witte reigers (Kokokans) die daar aan het foerageren zijn. Zodra het begint te schemeren, trekken de vogels naar één plaats in de omgeving om de jongen te voeren en te overnachten. Hier gebeurt dat bij het dorp Petulu. Het lijkt er wel op alsof de vogels allemaal op dezelfde boomtak willen zitten.
Reigers staan bekend om hun overmatige hoeveelheden platte kak die zij bij regelmaat lossen, liefst mikkend op de lijven van mensen, zo lijkt het. Dit wetende zijn regenjacks, petjes, poncho's, lieslaarzen en zuid-westers ter bescherming meegenomen.
Komen wij in Petulu, hebben zij daar een overdekte tribune gemaakt voor de vogelaars, lachen natuurlijk.
Wij zitten ruim een uur in de wachtstand met om ons heen al heel veel Kokokans. Het is een komen en gaan van enkelingen, maar het wachten is op de grote zwermen van deze thuiskomende vogels. Helaas, dat zien wij niet gebeuren. Wij hebben geen zin om nog langer te wachten en besluiten op te stappen.

Wij rijden richting Sanur, de tourdag zit er op. Het is een bijzonder leuke dag geworden. Eenmaal in Sanur komt de regen met bakken uit de hemel, maar nu mag het wel.

Wat een prachtige dagtrip hebben jullie gemaakt En wat een mooie foto,s er bij,ik heb genoten wat is het toch een mooie land qua natuur puur genieten achter je computer. En dat het lekkere eten,hier denk ik weer de hele dag aan. bedankt Leo voor dit mooie reisverslag. Nog veel plezier samen. Ria

ria nootenboom 2018-02-02 08:26:12

Alweer een mooi verslag!! Jullie hebben toch wel een gave om dit zo uit te beelden net of we er bij zijn !Alleen is het hier wat anders net 20cm. sneeuw gevallen dus eerste uren scheppen en niet zoals jullie lekker met een biertje tussen de rijstvelden.Maar Ellen is een expert in scheppen dus wil ik me er niet te veel mee bemoeien!Veel genieten verder : mijn uitzicht blijft even beperkt tot een sneeuwscheppende Ellen . Chiao a Italia

Ellen en Jan 2018-02-02 08:52:34

Wat mooi allemaal. We zien jullie genieten. Bedankt voor alle mooie foto's en verslagen.

Atie en Jan 2018-02-02 09:55:48

Schitterende dag zo te zien. Neem je al dat moois nog wel op? Mooie trip hoor!

Truus 2018-02-02 10:44:55

Gelukkig toch nog goed weer geworden onderweg, anders is zo'n dag toch al gauw wat minder gezellige. Is Bea dan toch nog aan haar beelden storm toegekomen, is natuurlijk iets minder leuk voor je niet geplande financiële uitgaven. Maar ja je moet toch wat voor de goeie vrede.(ze kunnen altijd nog in de open haard) Trouwens een leuke/mooie trip met een fijne vis stek, je had je hengel natuurlijk weer niet bij je. En dat het zo stil is en weinig toeristen, komt vast door die vuurspuwende berg. Zal je altijd zien, zit je te wachten op het neerstrijken van een kolonie witte reigers, komen ze niet. Maar zo te zien zaten er toch nog aardig wat, en je zat daar natuurlijk wel op een prachtig plekje. Groejes.

Jaap en Gerda 2018-02-03 00:01:24

Wat een mooie foto's een prachtige natuur en zo groen het moet dus voldoende regenen. Maar gelukkig voor jullie viel het vandaag reuze mee. De maaltijd ziet er heerlijk uit, wij doen het vandaag met erwtensoep met spek en rookworst, ook niet verkeerd toch? Leo je overtreft jezelf met de verslagen, prachtig, we genieten er van.