Dag 5 en 6

Indonesië, Sanur

Dag 5-za.
"Vroeg" uit de veren want de oudjes gaan naar taalles. Gezien de lage kosten gaan wij lekker met de taxi naar een ander hotel waar onze reisorganisatie ook gasten heeft zitten. Er zitten een kleine 20 cursisten, dus dat valt niet tegen. De vrijwilliger, een veteraan die Bali al vele malen heeft bezocht, doet zijn best om die krimpende hersencellen van ons weer tot leven te wekken, en het moet gezegd, het valt niet mee.
Na een uurtje houdt men het weer voor gezien en zijn wij weer een paar woordjes in het Behassa Indonesia rijker, volgende week het vervolg.

Verder brengen wij de dag heel relaxed door. Wat zitten praten met een oude, indonesische dame die met haar ruim tachtig jaren levenservaring nog wel wat levenswijsheden met ons wilde uitwisselen, ook van hoe Indonesie was in de koloniale tijd. Van haar en haar man zijn die rollators op een van de foto's.
De oudste van de medereizigers is 93 jaar en deze dame loopt dan wel met een rollator maar reist alleen, is zeer bij de pinken, geen trillende handen, kortom een gouwe ouwe. Eigenlijk wel lachen.

De dag begon bloedheet maar inmiddels is de hemel betrokken en valt er wat regen; regen is hier hard nodig want normaliter moet het in deze regentijd iedere dag een uur of twee met bakken uit de hemel komen. Dit kleine beetje regen verkoelt echter wel en de rest van de dag is het een heel stuk frisser, zo'n 28 grC.

Dag 6-zo.
Gisteravond naar de Pasar Sindu gegaan waar je echt haast gratis kan eten. Het is een verzameling kleine eettentjes met welliswaar weinig comfort, maar je kunt er heerlijk eten, zegt men, want wij wachten nog even af of enkele reisgenoten die daar zaten te eten, het gaan overleven.
Vandaag eindelijk een rustdag, voornamelijk doorgebracht aan het zwembad vlakbij onze kamer (zie oa foto's vanaf ons terrasje genomen).
Op het strand is het een drukte van jewelste, het lijkt wel of half Sanur is uitgelopen. Dit schijnt altijd op zondag het geval te zijn, een dag met de hele familie naar het strand.
Vanavond weer naar eetcafe Oranje; blijkt dat daar voetbalbalwedstrijden van de Eredivisie zijn te zien. Aangeschoven en tijdens het eten worden wij onderhouden door een stel leuk-fanatieke Feijenoord supporters en wat andere liefhebbers, en de sfeer wordt steeds joliger. Zeg maar een Benidorm sfeertje, maar ditmaal wel leuk.
Wij bestellen nog een partij flessen water en wat andere genotsmiddelen bij, wat ze hier noemen, "het watermannetje". Deze kleine ondernemer brengt het bestelde vervolgens gratis bij je thuis, want zelf sjouwen is er natuurlijk als rijke westerling niet bij.
De dag is wonderwel weer voorbij gevlogen.

De Feijenoord supporters zullen ondertussen wel stil zijn na de afgang tegen AZ, 4-2. Ze zullen zich niet senang voelen. Wat ziet het er bij jullie allemaal mooi groen uit, prachtige bomen en struiken. Ook de eetstalletjes zijn verleidelijk maar heel verstandig even af te wachten hoe het jullie reisgenoten vergaat. Bij ons is de koude over, nu op ons terrasje aan de Maas 16gr.C. Kijken uit naar jullie nieuwe avonturen.

Arij en Nel 2016-01-25 15:42:49

Is Maleis een verplicht onderdeel van de Indonesische inburgeringscursus? Verder voelen jullie je- zo te zien- wel thuis in de koloniale sferen; het ziet er ook wel relaxed uit. Fijne dagen!