Dag 12 - vrij - verblijf in Cody

Verenigde Staten, Cody

Vandaag alle tijd om Cody te bekijken.
Het is hier vergeleken met Jackson erg rustig.
Vanmorgen is het 18 grC met een lekker zonnetje, gunstig om de dwalende toerist uit hangen.
Het plan is om eerst het Old Trail Town Museum te bezoeken, omdat het in de open lucht is en het in de loop van de dag waarschijnlijk gaat regenen.
Daarna het Buffalo Bill Historical Center, een groot overdekt museum.
Het Old Trail Town Museum is in 1967 van de grond gekomen. Verschillende historische gebouwtjes in de omgeving van Cody stonden op instorten, oude karren, rijtuigen en gereedschappen dreigden te verdwijnen. Men besloot om alles samen te brengen in dit museum.
Er staan nu 26 gebouwen, oorspronkelijk daterend uit de periode van 1879 tot 1901, en er staan ca. 100 oude karren. Verder veel gereedschappen, wapens en jachttrofeeen.
Een leuk museum om al slenterend een indruk te krijgen van de manier van leven in die tijd.
Het Buffalo Bill Historical Center is een heel ander verhaal.
Een modern, ruim opgezet museum met een aantal thema's met uiteraard veel aandacht voor Bill Cody, alias Buffalo Bill. Wijhebben zijn graf en museum op Lookout Mountain bij Denver bezocht, dus eigenlijk weten wij het nu wel.
Neemt niet weg dat zijn geschiedenis erg fraai wordt neergezet, overigens net zoals dat van de indianen.
Verder is er veel kunst en een onvoorstelbare hoeveelheid wapens. Over een periode vanaf 1850 tot nu worden de toen beschikbare wapens getoond, voor ons nu niet iets om mee te pronken, maar veel Amerikanen vinden het prachtig. Op deze afdeling zijn wij snel uitgekeken.
Aan het eind van de middag duiken wij de saloon, klinkt toch beter als kroeg, van het Irma Hotel in. Dit hotel is overigens door Bill Cody in 1902 gebouwd en ademt een leuke sfeer. Iedere avond om 18.00u is er voor de deur een "gunfight" maar wij vinden het een aanfluiting wanneer wij het vergelijken wat wij ooit eerder gezien hebben.
Wij duiken dan maar het restaurant van het Irma Hotel in en bestellen spare-ribs. Heerlijk, en dat ondanks het feit dat deze tent een vreetschuur is.

Inmiddels is het alweer 19.30u en wij besluiten naar de overkant, naar het theater te stappen waar een country & western optreden van Dan Miller cs is.
Wij hebben geen idee wat het voorstelt maar worden ruim een uur prettig verrast.
Als afsluiting van een fijne dag lopen wij voor een laatste ronde de saloon in.