dag 13-zat.-naar en verblijf in St John's in Antigua en Barbuda.

Antigua en Barbuda, St.John's

Weer om 08.15u het lekkere bed uit omdat het ontbijt in de Rotterdam Dining Room tot 09.00u geserveerd wordt. Dat heeft toch onze voorkeur boven het Lido Restaurant waar het ontbijt tot 10.30u in buffet vorm beschikbaar is. Wij worden dus liever bediend en het moet gezegd, het is een stuk rustiger ontbijten.
Als wij naar buiten gluren, is te zien dat wij alweer bij een ander eiland zijn, tw St John's, de hoofdplaats van Antigua.
De eilanden van Antigua en Barbuda waren heel lang onderdeel van het Verenigd Koninkrijk. In 1981 werd het zelfstandig. Het land heeft 68.000 inwoners en is 280 km2 groot. Het behoort tot de kleine Antillen.
Onze documentie (zie Cruise Critic op internet) geeft aan dat wij in ieder gevallen drie bezienswaardigheden moeten bezoeken, nl de lokale markt, Historic Nelson's Dockyard en Shirley Heights, nou, dat doen wij dan toch lekker.
Hoe er te komen, is een andere vraag maar die wordt al beantwoord door de tientallen taxi chauffeurs door wie wij worden opgewacht. Ook worden wij verwelkomt door een steeldrum band aan de kade. Leuk sfeertje weer.
Wij lopen eerst naar de lokale markt en genieten van de chaos, dat hoort er in dit soort landen bij.
Terug lopend worden wij aangeschoten door een taxi chauffeur die zijn diensten aanbiedt voor een tour. Nu wil het geval dat onze overige twee doelen aan de andere kant van het eiland liggen, al gauw 30 minuten enkele reis. Wij komen een prijs overeen en stappen in.
De man blijkt een goede gids te zijn en geeft onderweg veel informatie.
Eerst doen wij Nelson's Dockyard aan, een jachthaven waar enkele historische havengebouwen zijn gerestaureerd, leuk om een half uurtje rond te lopen en de aanwezige kneiters van zeiljachten te bewonderen.
Vervolgens rijden wij naar Shirley's Heights, een voormalig uitkijkpunt van de Engelse marine, nu in gebruik voor feesten en partijen en een trekpleister voor toeristen die de wijde wereld van Antigua en Barbuda willen bewonderen. Het levert mooie plaatjes op.
Op de terugweg naar de Ryndam doen wij een indruk op van het eiland, hoe de mensen leven en wonen. Welliswaar een oppervlakkige indruk, maar dat kan niet anders. Het gaat allemaal redelijk relaxed.
Veel mensen zien er goed doorvoed uit. "Veel kont en tiet" roept Bea door de taxi, woorden die ik niet zo gauw zou durven gebruiken. De taxi chauffeur verstaat het niet.
Wij worden weer netjes voor de Ryndam afgezet en houden het na ruim 4 uur op pad te zijn geweest, voor gezien.
Het comfortabele achterdek is weer ons doel nadat wij een patatje en broodje kroket als late lunch hebben genuttigd. Af en toe valt er een buitje maar dergelijke buitjes trekken gelukkig weer snel weg. Het zonnetje schijnt terwijl de Ryndam laat in de middag weer het ruime sop kiest.

Het ziet er allemaal zeer aangenaam en relaxed uit bij jullie. Echt genieten. Wij hebben het warme weer weer achter ons gelaten en zijn na een slapeloze nachtvlucht geradbraakt aangekomen in een koud Nederland maar in een warm comfortabel bed en na een heerlijk nachtje slapen zijn we weer "het ventje"

Atie en Jan 2014-02-02 10:33:29

Het zijn weer allemaal leuke en herkenbare plaatjes!. Ik wordt toch weer een beetje jaloers, fijn dat jlullie zo genieten en het was een goed idee om een busje te regelen, zo zie je nog eens wat, iedere dag weer een andere omgeving relaxxxxxxx.. Gr.