Dag 30 - di - van Kalispell naar Ponderay

Verenigde Staten, Ponderay

Een nieuwe dag met nieuwe kansen.
Wij gaan vol goede moed onderweg naar ons volgende hotel in Ponderay-Idaho.
Wij slapen eerst lekker uit en gaan buiten de deur onbijten.
Om half 10 zijn wij onderweg.

De reis voert vandaag van Kalispell naar Whitefish-Eureka-Lilly-Troy-Bonners Ferry naar Sandpoint, zonder stops ruim 3 uur rijden.
Na Whitefish wordt de weg steeds rustiger en de natuur om je heen steeds mooier.
In eerste instantie hebben wij ook hier nog last van de rook maar hoe westelijker/zuidelijker wij komen, hoe helderder de omgeving wordt.
Het zonnetje begint er steeds meer doorheen te prikken en de temperatuur loopt 's ochtends als snel op tot 25 grC en in de middag tot 30 grC.

De eerste, langere stop is bij de Libby dam. Het gigantische stuwmeer, Lake Koocanusa, hebben wij dan geruime tijd aan ons voorbij zie trekken.
De dam zelf is ook indrukwekkend, maar het is jammer dat je er niet overheen kunt lopen.
Met dit uitzicht vanaf onze picknick tafel, nuttigen wij als lunch onze bakjes vers fruit.

Het gaat verder door en langs bergen en dalen, een heel mooie weg ( Lake Koocanusa Scenic Byway) en dit maakt de afgelopen mindere dagen weer grotendeels goed.
Wat ons opvalt zijn de tientallen kleine kruizen langs de weg die aangeven dat er op die plaats verkeersdoden zijn gevallen. Nu wij er rijden is het er echt zo stil als in mijn kontzak, dus wij vermoeden dat de meeste slachtoffers in de periode met gladheid vallen.
Niettemin doen wij het rustig aan en dat is maar weer goed ook want wederom verscheen er een hert op ons pad. Ik heb maar voorrang verleend.

Wij komen net voordat wij Idaho inrijden, langs de Kootenai Falls met iets verderop een hangbrug.
Het is nog een aardige klauterpartij om bij de waterval te komen. Hij is niet zo groot, maar altijd mooi om te zien en dat geldt ook voor de hangbrug over de rivier. Na deze inspanningen drinken wij wat en gaan verder.

Het Kootenai National Wildlife Refuge ligt vlakbij Bonners Ferry en waarom dan niet met een bezoekje vereren.
Het is een vogelreservaat maar er komt ook groot wild voor, zoals het rendier en herten. Inmiddels weten wij dat je die overdag nauwelijks ziet, dus wij maken zonder enige verwachting een auto-rondje door het park zoals je dat bij ons in de Beekse Mountains kunt doen.
Een groepje ganzen en wat andere vogels gezien, meer niet, maar het was wel leuk om te doen.

Het is dan toch alweer 16.00u geworden en tijd om richting hotel te gaan.
Bij aankomst zien wij dat er een restaurantje naast ons hotel is gelegen, dus waarom nog verder zoeken.
Wij nemen het er maar weer eens van en sluiten een fijne, afwisselende reisdag af met een lekker wijntje.

Wat mooi. Gelukkig een heerlijk ontspannen dag, vakantie toch, besloten met een heerlijk wijntje. Welterusten.

Arij en Nel 2015-08-05 07:38:02

Weer een prachtige trip leo en bea en moole heldere foto's. En proost dan maar, op naar de volgende tour. Groetjes.