Perikelen

Indonesië, Denpasar

Perikelen kunnen veel verschillende zaken betreffen, zowel positief als negatief.
Gelukkig gebeuren er hier niet zoveel negatieve dingen, en signaleren wij toch wat dan proberen wij er maar zoveel mogelijk een positieve draai aan te geven.

"Afval" zal hier altijd een issue zijn, je komt het hier overal tegen. Soms nemen enkele landgenoten het initiatief om wat afval op ons strandje te ruimen. Veel vuil blijft in het weekend achter wanneer de locale bevolking zich op het strand heeft begeven.
Dit ruimen heeft niet zoveel zin, want een uur later ligt er weer een nieuwe zending. Wel een goed bedoeld initiatief, dat wanneer ik het juist inschat, geen vervolg gaat krijgen. Zeker niet nu er aan het eind van de dag een Indonesische schoonmaakploeg het strand op loopt.
Je ziet hier ook een enkele oudere Indonesiër plastic verzamelen. Hier krijgt hij/zij een vergoeding voor van 1000 roepi per kg, oftewel ongeveer € 0,065 . Deze mensen lopen strand, straat en vuilbak af om aan wat geld te komen.

Er worden moslims in het hotel gesignaleerd, duidelijk herkenbaar aan de grote lappen stof waarmee zij hun lichaam bedekken. Op zich niets mis mee zolang zij hun gezicht maar niet bedekken en ons niet lastig vallen met hun denkbeelden. Zij gaan met deze garderobe aan de zee in, niet comfortabel lijkt mij.
Nu is er enige consternatie omdat enkele van hen het zwembad zijn ingedaald. Dit is de westerling natuurlijk niet gewend en het wordt weinig hygiënisch geacht. Een van de OBI-leden doet haar beklag bij de reisleiding. Die is ook niet gek, en geeft aan dat deze hotelgasten van een hogere kaste zijn en zich hygiënischer gedragen dan moslims van een lagere kaste. Kous af. Mooie manier om iemand het bos in te sturen.

Mooi om te zien is dat het aantal zwerfhonden aardig afgenomen is. Je ziet steeds meer dat Indonesiers met een hondje aan de lijn lopen. Ze laten ze nog wel overal te pas en te onpas hun behoefte doen, en poepzakjes, hou op, daar hebben ze nog nooit van gehoord.
Ik ben eigenlijk benieuwd welke namen er voor hun hondjes worden gebruikt.
Wij gebruiken namen als bijv. Maxi, Potloot, Beauty, Sam en Pablo. De Balinees zal wellicht Wayan, Made, Ketut gebruiken, geen idee. Hier hebben ze nog geen boekjes met hondennamen of een top tien van meest gebruikte. Misschien over een jaar of twintig.

Het weer: half bewolkt, drukkend, zweterig, 30 grC
Gegeten bij: Ibu Resi

Zó loop je dus van hondenpoep in Hellevoetsluis naar dezelfde ingrediënten in Bali En daar is het ook goed mis moet je ook tussen de hopen laveren Wat betreft die badkleding in sommige zwembaden in Frankrijk mag je niet eens in een short zwemmen maar ik vrees dat we er mee moeten gaan leven We zijn wel een béétje jaloers op de drankje die jullie tot je nemen maar ja colaatje went ook . Geniet er van!!

Ellen en Jannn 2019-02-12 08:10:14

Als ik de grote pijp zie, die zo vanaf het strand de zee in gaat, denk ik ook niet meteen aan een schone zwempartij...... dan toch liever een zwembad met schone moslims haha. Ik hoef er ook niet aan te denken hier in NL. De zon schijnt en de vogeltjes fluiten, kom maar op met de lente!!!

Corrie 2019-02-12 12:22:44

we genieten elke dag weer van het verslag wat je doet van allerlei belevenissen. Wat ik echter mis; dat zijn toch wel bepaalde foto's waar je in de beginjaren toch wel me bezig was. Verder ben ik toch ook wel een beetje jaloers op het Bintangbiertje en vergeet verder die "jurkjes " maar. Groet van ons