Regentijd

Indonesië, Bali

Iedereen kent het wel, je staat 's ochtends op, kijkt in de spiegel en je wordt niet vrolijker van deze eerste aanblik. Vanmorgen schrik ik nog heviger want ik kijk in het aangezicht van een, naar het lijkt, gekookte kreeft.
De hele tijd onder de parasol gezeten en slechts een half uurtje in de zee liggen beppen. Ik zie nu het resultaat, oppassen vanaf nu ! Ik maar er maar geen foto van.

Vannacht een tijdje liggen luisteren naar het ritme van de regen en deze cd lijkt op "repeat" te staan, want de nattigheid valt zonder tussenpozen. Uurtje langer op bed, rustig de tijd nemen voor een ontbijtje, krantje downloaden/lezen, koffie drinken op een overdekt terras, keuvelen met andere toeristen, die ook liever een zonnetje hadden gezien. Wij komen de tijd wel door.

Wij lopen onder moeders parapluie naar zilversmid Leo die oa zilveren armbanden "Budha is Budha" verkoopt. Voorheen werd het onder de naam Budha to Budha verkocht maar die naam mag nu naar verluidt, nog maar door één fabrikant worden gebruikt. De sieraden zijn hier stukken goedkoper. Een armband die je in Nederland voor bijv. €200 koopt, kun je hier aanschaffen voor €50.
Vroeger verwijderde Bea altijd eksterogen, maar nu zet zij ze op bij het zien van al dat blinkende spul. Op ons boodschappenlijstje staan drie armbanden waarvan er één voor Bea zelf. Na wat heen en weer praten over uitvoering en prijs is de deal rond en lopen wij met het zilverwerk de deur uit.

Volgende stop is de souvenierwinkel van Robert en Marjon "Gifts form Bali". Vorig jaar zat op deze plek nog hun restaurant Snacks maar dat bleek toch geen haalbare kaart. Zij hebben hier een arbeidsvergunning voor import en export en niet voor de horeca, waardoor zelf meewerken in het restaurant niet was toegestaan. En ook hier wordt je van het in dienst hebben van veel personeel niet gelukkiger.
Zij houden zich nu voornamelijk bezig met export van Balinese spullen. Denk maar eens aan al die Pasar Malams die in Nederland worden georganiseerd.
Zij hebben en leuk aanbod van souveniers en dus lopen wij weer met een paar beeldjes de deur uit.

Wij hebben ondertussen voor ons doen een aardig eind gewandeld bij een temperatuur van 28 grC, dus is een bezoek aan een terrasje noodzakelijk geworden. Daar lopen wij onze bovenburen van vorig jaar in Sanur tegen het lijf, José en Gerard. Leuk om een beetje bij te kletsen over ditjes en datjes onder het genot van een stevig biertje.

Zo verwerken wij op een plezierige manier een dag vol met regen. De parapluies gaan in de hoek. Morgen hopelijk een zonnetje.

Nu jullie zijn al in het ritme van bali,rustig aan zo hoort het ook Dat zwembad,daar zou ik elke dag baantjes trekken. Geniet van Leo z,n verslag.Groetjes Ria

ria nootenboom 2018-01-21 15:26:19

Het is natuurlijk niet zo lekker zo'n natte dag, maar wel even prettig zodat de kreeften zalf zijn werk kan doen op je gevoelige huidje. En ook wel zo fijn dat je het Balinese geld kan investeringen in een vracht zilver. Mët de huidige rente stand geen slechte zet. Zo zie je maar iedereen toch nog gelukkig. Ik hoop uiteraard voor jullie dat het zonnetje weer gaat doorbreken. En als het nou te gek wordt met die ekster leo, ze verkopen door vast wel kooien. Groetjes.

Jaap en Gerda 2018-01-21 18:21:00

Komt mooi uit een daagje regen om je zonnebrand te laten genezen. Nog wat meer smeren en vooral wennen dan komt het weer goed. Trouwens dit zijn de beste dagen om rustig de inkopen te doen. Salam Nel & Arij